Czy jest szansa na kolejową podróż z Olsztyna do Ostrołęki? Po 22 latach pociągi wróciły na trasę Ostrołęka – Chorzele
2023-06-16 16:29:47(ost. akt: 2023-06-16 12:09:08)
Po 22 latach pociągi wczoraj ponownie wróciły na trasę Ostrołęka – Chorzele. Co istotne, kolejarze wyremontują też odcinek Chorzele – Wielbark. To zaś oznacza, że można byłoby dojechać pociągiem z Olsztyna do Ostrołęki. Czy jest na to szansa?
Znowu kursują pociągi między Ostrołęką a Chorzelami. To dzięki modernizacji linii kolejowej nr 35., która już się zakończyła. Prace kosztowały 347 mln zł, a pieniądze pochodziły z RPO województwa mazowieckiego, jak też funduszy krajowych.
Inwestycja była potężna, bo na trasie, na odcinku 60 km, zostały położone nowe tory, powstały 24 obiekty inżynieryjne, w tym 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt i 6 mostów. Nad Narwią wybudowany został nowy 245-metrowy most kolejowy. Kratownicowa konstrukcja została przystosowana także dla pieszych. Obok toru wybudowany został chodnik.
Częścią inwestycji była też budowa nowego lokalnego centrum sterowania w Ostrołęce, w którym zamontowano komputerowe urządzenia sterujące ruchem kolejowym. Prace objęły również 33 przejazdy kolejowo-drogowe. Na całej trasie Ostrołęka – Chorzele są 35 takie przejazdy i wszystkie – jak podkreśla PKP PLK – są odpowiednio zabezpieczone.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Modernizacja linii pozwoli na znaczne podniesienie prędkości pociągów. W czerwcu 2001 roku, kiedy ostatni pociąg pojechał na tej trasie, średnia prędkość na linii wynosiła wówczas 35 km/h, a podróż zajmowała około 1 godziny i 40 minut. Po modernizacji linia jest dostosowana do prędkości 120 km/h (80 km/h dla pociągów towarowych). A czas przejazdu pociągu na 60-kilometrowej trasie skrócił się do ok. trzech kwadransów.Kolej inwestuje w Olsztyn. Do Dobrego Miasta dojedziemy w 30 minut
Co istotne dla nas, to PKP PLK remontuje kolejny odcinek linii nr 35 Wielbark – Chorzele. Obecnie wykonawca prowadzi m.in. roboty konserwacyjne na torach i dowozi materiał na plac budowy.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
— Prace na trasie obejmą wymianę podkładów na długości prawie 3 km i remont 5 obiektów inżynieryjnych, mostów i przepustów — mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. — Specjalna maszyna wyreguluje tory na ponad 21 kilometrach linii. Podróżni wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty i gabloty informacyjne. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Przebudowa obejmie także 17 przejazdów kolejowo-drogowych, na których PLK S.A. zwiększą poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami.Nikt nie chce kupić wieżowca przy dworcu PKS w Olsztynie
Zakończenie prac umożliwiających przejezdność planowane jest we wrześniu tego roku, a realizacja całego zadania zakończy się w grudniu.
— Podróżni zyskają nowe połączenie kolejowe między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim — dodaje Przemysław Zieliński. — Po remoncie odcinka Wielbark – Chorzele oraz w efekcie modernizacji Chorzele – Ostrołęka będzie możliwość ponownego połączenia m.in. Olsztyna oraz Ełku z Ostrołęką.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Nowe tory to jednak nie wszystko, bo potrzebne są jeszcze pociągi, które po nich pojadą. W tym przypadku spalinowe, bo linia nie jest zelektryfikowana. Czy jest na to szansa, że Olsztyn zyska połączenie kolejowe z Ostrołęką? Zarząd województwa zapewnia, że zależy mu na powrocie pociągów na tę trasę.Przebudowa stacji kolejowej w Giżycku. Co zyskają podróżni?
— Chcemy, żeby kursowały tam pociągi — mówi Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa. — Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z samorządem mazowieckim, Kolejami Mazowieckimi, jak też spółką Polregio. Są problemy taborowe, ale szukamy rozwiązania.
Jaki będzie tego finał – tego na razie nie wiadomo. Bo poza torami i pociągami są jeszcze potrzebni pasażerowie, tym bardziej że przewidywana prędkość na tej trasie nie oszałamia. Np. odcinek Wielbark – Chorzele pociągi mają pokonywać z prędkością do 60 km na godz. To oczywiście teoretyczne rozważania, bo tak naprawdę dopiero po uruchomieniu pociągów okaże się, czy będą podróżni, czy też pociągi będą jeździć puste.
am
am
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez