Jeżdżące skanseny? Ile samochodów w powiecie olsztyńskim ma żółte tablice rejestracyjne?
2023-06-15 11:37:41(ost. akt: 2023-06-15 13:14:44)
Na około 120 tysięcy pojazdów zarejestrowanych w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Olsztynie zaledwie 190 to te poruszające się po drogach na żółtych tablicach rejestracyjnych z prefixem „NOL”. Najwięcej z nich „garażuje” w gminach: Barczewo – 41, Dywity – 38, Jonkowo – 22 i Stawiguda – 20.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Powszechnie przyjmuje się, że pojazd zabytkowy to taki, który ma 30 lat, jego model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat i posiada minimum trzy czwarte oryginalnych części. Ich liczba, przynajmniej w powiecie olsztyńskim, systematycznie rośnie. 
Udało się! Kinga Rydz zebrała pieniądze na najdroższy lek świata!
Decyzje o „załatwieniu” im wyróżniających żółtych tablic rejestracyjnych mają różne podstawy. Bez wątpienia, przede wszystkim jest to sentyment właścicieli oldtimerów lub kolekcjonerów, ale i mają one również bardziej materialne podstawy. Wielu miłośników dawnej motoryzacji wypożycza je na wszelkiego rodzaju imprezy okolicznościowe czy tymczasowe wystawy. Wprawdzie koszt rejestracji pojazdu na zabytek to ok. 700-1600 zł, ale może być to opłacalna inwestycja, dająca dobry dodatkowy zarobek.
Na dziś w powiecie olsztyńskim najliczniejsze są stare klasyki popularnej niemieckiej marki Mercedes Benz – 25. Jest też kilka modeli amerykańskich Cadillaców, brytyjskie: Jaguar Daimler i Rolls-Royce Silver Shadow oraz pojedyncze egzemplarze reprezentujące przemysły motoryzacyjne wielu krajów z obu stron dawnej „żelaznej kurtyny”. Chociaż patrząc na tę listę od strony pojazdów o „militarnych korzeniach” – więcej jest tych ze Wschodu (10 – GAZ-ów i UAZ-ów) niż z Zachodu (6 – Willisów i Dodge’ów).
Wśród pojazdów osobowych polskiej produkcji jest: 5 Fiatów 126p, 2 – Fiaty 125p, jedna Syrenka i jeden Polonez. Wśród pojazdów „cięższych kategorii”: 4 ciągniki Ursus, 2 ciężarówki STAR oraz jeden transporter wojskowy SKOT.
W powiatowym rejestrze zabytkowych jednośladów najliczniej reprezentowane są polskie motocykle WSK – 14 i SHL – 5 oraz dwa legendarne już Junaki i trzy popularne w latach 70. motorowery Romet.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Dokumenty koniecznie do rejestracji pojazdu jako zabytek to: dowód własności, dowód rejestracyjny (lub oświadczenie właściciela pojazdu w przypadku zagubienia), badanie techniczne, decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisie do rejestru. Muszą też posiadać polisę OC, jeśli są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego. Istnieje jednak możliwość wykupienia polis krótkoterminowych na przykład na sezon wakacyjnych zlotów motoryzacyjnych klasyków.![Ale ona wygląda! Kim Kardashian w skąpym bikini łapie promienie słońca [ZDJĘCIA]](https://m.wm.pl/2023/06/z2/projekt-bez-nazwy-35-1001934.jpg)
Ale ona wygląda! Kim Kardashian w skąpym bikini łapie promienie słońca [ZDJĘCIA]
Kolekcjonowanie klasyków jest bardzo popularne
Kolekcjonowanie zabytkowych samochodów to pasjonujące zajęcie, które pozwala entuzjastom na odkrywanie, zbieranie i zachowywanie unikalnych i historycznych pojazdów. Jest to hobby, które pozwala na zgłębianie historii motoryzacji oraz cieszenie się pięknem i charakterem klasycznych samochodów.
Jedną z głównych atrakcji kolekcjonowania zabytkowych samochodów jest możliwość posiadania rzadkich i unikalnych modeli, które odzwierciedlają różne etapy rozwoju motoryzacji. Kolekcjonerzy mogą skupiać się na określonym okresie, marce, modelu lub stylu samochodu, tworząc w ten sposób różnorodne i wyjątkowe zbiory.
Zbieranie zabytkowych samochodów wymaga zaangażowania w badania i poszukiwania. Kolekcjonerzy często spędzają wiele czasu na poszukiwaniu rzadkich modeli, odwiedzając aukcje samochodowe, targi motoryzacyjne, a także kontaktując się z innymi pasjonatami w celu znalezienia perełek. Niektórzy kolekcjonerzy nawet podróżują na różne kontynenty, aby znaleźć unikalne samochody i dodać je do swoich kolekcji.
Ważnym aspektem kolekcjonowania zabytkowych samochodów jest ich restauracja i konserwacja. Wielu kolekcjonerów zdecydowanie preferuje oryginalny stan pojazdów, dlatego angażują się w dokładne przywracanie samochodów do pierwotnej formy. Proces ten może być czasochłonny i kosztowny, ale dla pasjonatów stanowi satysfakcjonujące wyzwanie.
Kolekcjonerzy zabytkowych samochodów często uczestniczą w różnych imprezach motoryzacyjnych, takich jak pokazy samochodów klasycznych, rajdy historyczne czy zloty miłośników motoryzacji. To świetna okazja do pokazania swojej kolekcji innym pasjonatom, a także do podzielenia się wiedzą i doświadczeniem.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Kolekcjonowanie zabytkowych samochodów ma również aspekty ekonomiczne. Niektóre zabytkowe samochody mogą zyskiwać na wartości wraz z upływem czasu, zwłaszcza jeśli są rzadkie, dobrze zachowane i posiadają ciekawą historię. Dla niektórych kolekcjonerów samochody te stanowią również inwestycję.
Przełom w sprawie "szubienic"? Plac Dunikowskiego przestaje być zabytkiem
Warto pamiętać, że kolekcjonowanie zabytkowych samochodów wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia. Ważne jest zrozumienie rynku, autentyczności modeli oraz umiejętność dokonywania oceny stanu technicznego i wartości samochodów. W niektórych przypadkach konieczna jest również wiedza na temat procesów certyfikacji i rejestracji zabytkowych pojazdów.
Kolekcjonowanie zabytkowych samochodów to nie tylko hobby, ale także sposób na odkrywanie i zachowywanie dziedzictwa motoryzacji. Dzięki pasji i zaangażowaniu kolekcjonerzy przyczyniają się do ochrony i promocji historycznych samochodów, które są ważnym elementem naszego kulturowego dziedzictwa.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez