Zaglądamy na plac budowy stacji kolejowej Olsztyn Główny [GALERIA]

2023-05-30 16:00:30(ost. akt: 2023-05-30 15:10:37)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Postępy prac na modernizowanej stacji kolejowej Olsztyn Główny widać gołym okiem. Podróżni korzystają już m.in z przebudowanego peronu nr 4, a dawny budynek dworca, który służył ponad 51 lat zniknął z powierzchni ziemi. W jego miejscu rośnie już kolejny - nowoczesny i funkcjonalny. Jak idą prace na stacji Olsztyn Główny?
Budynek Dworca Głównego już jakiś czas temu zyskał nowe fundamenty. Obecnie powstają jego kolejny elementy. To pierwsze kroki ku wybudowaniu nowoczesnej bryły przy stacji Olsztyn Główny. Nowy dworzec ma być nowoczesny, funkcjonalny. Zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji — jednej podziemnej i dwóch nadziemnych, a w najwyższym punkcie będzie miał 12 m wysokości. Budynek wyglądem będzie przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.

Zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków w trakcie remontu dworca zajęto się także wiatą. Oczyszczono i pomalowano stalowe filary oraz odbudowano drewniane zadaszenie, które ochroni podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są ławki, nowe oznakowanie oraz gabloty na rozkłady jazdy i istotne informacje. Podróżni, mimo realizowanego szerokiego zakresu robót, mają zapewniony dostęp do pociągów. O drogach dojścia informują znaki i tablice.

Fot. Zbigniew Woźniak

Zmodernizowana stacja Olsztyn Główny zapewni wszystkim podróżnym oczekiwany komfort obsługi. Zabudowa wind i schodów ruchomych ułatwi dostęp na perony. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Będzie lepsza informacja dzięki wyświetlaczom i nowemu nagłośnieniu.

Co istotne, na dworzec, jak też na perony będzie można dostać się też od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, bo powstaje nowe przejście podziemne o długości 140 metrów, o 100 metrów dłuższe niż dotychczasowe. Będzie szersze oraz wyższe. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.

Fot. Zbigniew Woźniak

Prace o wartości ok. 400 mln zł realizowane są przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 r