To koniec samochodów spalinowych! PE przyjął nowe normy emisji. Czeka nas wzrost popytu na używane auta benzynowe
2022-06-17 09:33:37(ost. akt: 2022-06-17 09:54:43)
Parlament Europejski opowiedział w środę za zmianą norm emisji CO2 i wprowadzeniem zerowej emisji dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w 2035 roku. W praktyce oznacza to zakaz sprzedaży samochodów emitujących spaliny od 2035 roku. To część pakietu Fit for 55 in 2030 (w ramach tego samego pakietu Komisja Europejska chce wprowadzić zakaz montowania w nowych budynkach nie tylko pieców węglowych czy olejowych, ale także gazowych)
Koniec silników spalinowych
Tym samym, od 2035 roku samochód spalinowy będzie można kupić jedynie na rynku wtórnym. Taka sytuacja najpewniej przełoży się na wzrost popytu na używane auta benzynowe i wysokoprężne, ponieważ niewielu kierowców będzie stać na nowego elektryka. Naturalnie ceny kilkuletnich modeli na paliwo kopalne pójdą w górę
Zielone piekło
Dla tych wszystkich, którym się wydaje, ze do 2035 roku jest jeszcze sporo czasu mamy dodatkowa zła wiadomość-wybierając się na zachód Europy dieslem, nawet tym najnowszym z wysokimi normami zanieczyszczeń, możesz być potraktowany wysokim mandatem, jeśli wjedziesz do niebieskiej( do której mogą wjeżdżać tylko diesle spełniające normy emisji Euro 6), a nie zielonej strefy. Trzeba uważać, bo nawet zielona plakietka niekoniecznie cię ochroni. A wkrótce strefy czystego transportu zaczną rodzić się w Polsce.
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obowiązuje od 24 grudnia ub.r. upoważniła gminy do tworzenia stref czystego transportu. Brak nalepki będzie kosztować 500 zł mandatu, jeśli wjedzie się bez niej do takiej strefy. Naklejki uprawniające do wjazdu mają kosztować 5 zł i obowiązują już od 4 maja na podstawie rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Na razie żaden samorząd jeszcze swojej strefy nie wyznaczył. Prawdopodobnie pierwszy będzie Kraków i Warszawa(od przyszłego roku)
Jak podaje „Rzeczpospolita”, w pierwszej kolejności ograniczenia dotkną samochodów niespełniających normy Euro 4, czyli z rocznika 2005 i starszych, a potem Euro 5, czyli z roczników 2006-2013
Jak to się robi na Zachodzie?
Jeśli ktoś z Polski wybiera się wkrótce tam na wakacje samochodem, to powinien zdawać sobie z tego sprawę, że zielone strefy potrafią się błyskawicznie rozrastać i nawet najnowsze pojazdy z silnikiem Diesla, benzynowe, czy hybrydy nie mogą się czuć pewnie. Najbezpieczniej chwilowo jest jeździć samochodem na gaz lub elektrykiem.
Strefy niskiej emisji w Europie
Strefy niskiej emisji obowiązują już w 16 europejskich krajach. Najłatwiej jest się na nie natknąć we Włoszech, gdzie jest ich ponad sto oraz w Niemczech, gdzie ustanowiono je w aż 72 miastach. We Francji zielone strefy są w 35 miastach, w Holandii w 14, w Wielkiej Brytanii w 11 a w Austrii – w 7 – wynika z danych serwisu green-zones.eu, który udostępnia też aplikację do zdalnego rozpoznawania stref. Jeśli ktoś nie chce przypadkiem do nich wjechać, a jeździ dieslem, lub starszym benzyniakiem to bezpieczniej w ogóle omijać Włochy, Niemcy, Francję, czy Austrię. W pozostałych krajach zielone strefy zazwyczaj umiejscowione są tylko w stolicach, jak np. w Grecji.
Strefy niskiej emisji we Francji
W Paryżu zielona strefa obowiązuje od 2015 r. i dotyczy też przedmieść, ale nie wszystkie z 82 gmin podmiejskich wydało już stosowne orzeczenia. Przy pewnych warunkach pogodowych strefą czasowo obejmowano nawet obwodnicę miasta.
W związku z upałami 24 lipca 2019 r. na jeden dzień wprowadzono taką czasową strefę na obwodnicy z wyłączeniem autostrady A86. Policyjna kontrola ponad 2200 samochodów przyniosła plon w postaci ponad 400 mandatów
Ukarani byli święcie przekonani, że znajdują się poza strefą, gdy tymczasem ta nagle na jeden dzień się rozrosła w związku z warunkami pogodowymi (wysokie zapylenie przy upałach). To kosztowało każdego ze złapanych od 68 do 450 euro kary, czyli w przeliczeniu według obecnego kursu średniego NBP – od 300 do ponad 2 tys. zł. Francuskie kary za wjazd nieuprawnionego samochodu nie są wcale najwyższe w Europie. W Austrii wjazd można dostać też ponad 2 tys. kary, ale w euro, a nie złotówkach, czyli konkretnie do 2180 euro.
Samochody z klasą 4 (samochody osobowe z silnikiem Diesla do Euro 3, ciężarówki z Euro 4, dwukołowce bez standardu) mają w Paryżu stały zakaz jazdy od poniedziałku do piątku od 8:00 do 20:00. Dla ciężarówek i autokarów zakaz obowiązuje także w weekendy i dni świąteczne od 8:00 do 20:00.
W regionie Paryża z wyjątkiem obszarów peryferyjnych, Lasku Bulońskiego i Lasku Vincennes wszystkie pojazdy z certyfikatami Crit'Air 4 i 5 oraz pojazdy niesklasyfikowane są zabronione. Na przedmieściach pojazdy z naklejką Crit'Air 4 są dopuszczone, podobnie jak we wszystkich innych miejscowościach metropolitalnej strefy niskiej emisji Wielkiego Paryża.
W 2024 r. Paryż zabroni pojazdom z kategorią Crit'Air wyższą niż 2, wjazdu do miasta.
Naklejka Crit'air, zwana także certyfikat jakości powietrza, to okrągła naklejka wskazująca klasę środowiskową pojazdu. Utworzony dekretem 2016 i jest obowiązkowe do jazdy w obszarach o niskiej emisji lub gdy prefekt decyduje się na zróżnicowanie ruchu w przypadku szczytu zanieczyszczenia.
W przypadku samochodów dostępna jest naklejka Crit'air w sześciu kolorach, w zależności od silnika i położenia w stosunku do pojazdu. Normy Euro, europejska norma emisji zanieczyszczeń. Norma Euro zależy od daty pierwszej rejestracji pojazdu.
Oto kategorie Crit'air dla samochodów:
Naklejka Crit'Air 0 (Kolor Zielony): samochody elektryczne lub wodorowe;
Naklejka Crit'air 1 (Kolor Fioletowy): pojazdy gazowe, hybrydy plug-in, pojazdy benzynowe zarejestrowane od 1 stycznia 2011 (Euro 5 i Euro 6);
Naklejka Crit'air 2 (Kolor żółty): pojazdy z silnikiem benzynowym zarejestrowane od 1 stycznia 2006 r. do 13 grudnia 2010 r. włącznie (Euro 4) oraz pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane od 1 stycznia 2011 r. (Euro 5 i Euro 6);
Naklejka Crit'air 3 (Kolor pomarańczowy): samochody z silnikiem benzynowym zarejestrowane od 1 stycznia 1997 r. do 31 grudnia 2005 r. włącznie (2 i 3 euro), samochody z silnikiem diesla zarejestrowane od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2010 r. włącznie (4 euro);
Naklejka Crit'air 4 (Kolor bordowy): Pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2005 r. włącznie (3 euro);
Naklejka Crit'air 5 (Kolor szary): Pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane od 1 stycznia 1997 r. do 31 grudnia 2000 r. włącznie (2 EUR).
Samochody zarejestrowane przed 1997 r. (Euro 1) nie maja prawa do naklejki Crit'air.
W związku z upałami 24 lipca 2019 r. na jeden dzień wprowadzono taką czasową strefę na obwodnicy z wyłączeniem autostrady A86. Policyjna kontrola ponad 2200 samochodów przyniosła plon w postaci ponad 400 mandatów
Ukarani byli święcie przekonani, że znajdują się poza strefą, gdy tymczasem ta nagle na jeden dzień się rozrosła w związku z warunkami pogodowymi (wysokie zapylenie przy upałach). To kosztowało każdego ze złapanych od 68 do 450 euro kary, czyli w przeliczeniu według obecnego kursu średniego NBP – od 300 do ponad 2 tys. zł. Francuskie kary za wjazd nieuprawnionego samochodu nie są wcale najwyższe w Europie. W Austrii wjazd można dostać też ponad 2 tys. kary, ale w euro, a nie złotówkach, czyli konkretnie do 2180 euro.
Samochody z klasą 4 (samochody osobowe z silnikiem Diesla do Euro 3, ciężarówki z Euro 4, dwukołowce bez standardu) mają w Paryżu stały zakaz jazdy od poniedziałku do piątku od 8:00 do 20:00. Dla ciężarówek i autokarów zakaz obowiązuje także w weekendy i dni świąteczne od 8:00 do 20:00.
W regionie Paryża z wyjątkiem obszarów peryferyjnych, Lasku Bulońskiego i Lasku Vincennes wszystkie pojazdy z certyfikatami Crit'Air 4 i 5 oraz pojazdy niesklasyfikowane są zabronione. Na przedmieściach pojazdy z naklejką Crit'Air 4 są dopuszczone, podobnie jak we wszystkich innych miejscowościach metropolitalnej strefy niskiej emisji Wielkiego Paryża.
W 2024 r. Paryż zabroni pojazdom z kategorią Crit'Air wyższą niż 2, wjazdu do miasta.
Naklejka Crit'air, zwana także certyfikat jakości powietrza, to okrągła naklejka wskazująca klasę środowiskową pojazdu. Utworzony dekretem 2016 i jest obowiązkowe do jazdy w obszarach o niskiej emisji lub gdy prefekt decyduje się na zróżnicowanie ruchu w przypadku szczytu zanieczyszczenia.
W przypadku samochodów dostępna jest naklejka Crit'air w sześciu kolorach, w zależności od silnika i położenia w stosunku do pojazdu. Normy Euro, europejska norma emisji zanieczyszczeń. Norma Euro zależy od daty pierwszej rejestracji pojazdu.
Oto kategorie Crit'air dla samochodów:
Naklejka Crit'Air 0 (Kolor Zielony): samochody elektryczne lub wodorowe;
Naklejka Crit'air 1 (Kolor Fioletowy): pojazdy gazowe, hybrydy plug-in, pojazdy benzynowe zarejestrowane od 1 stycznia 2011 (Euro 5 i Euro 6);
Naklejka Crit'air 2 (Kolor żółty): pojazdy z silnikiem benzynowym zarejestrowane od 1 stycznia 2006 r. do 13 grudnia 2010 r. włącznie (Euro 4) oraz pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane od 1 stycznia 2011 r. (Euro 5 i Euro 6);
Naklejka Crit'air 3 (Kolor pomarańczowy): samochody z silnikiem benzynowym zarejestrowane od 1 stycznia 1997 r. do 31 grudnia 2005 r. włącznie (2 i 3 euro), samochody z silnikiem diesla zarejestrowane od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2010 r. włącznie (4 euro);
Naklejka Crit'air 4 (Kolor bordowy): Pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2005 r. włącznie (3 euro);
Naklejka Crit'air 5 (Kolor szary): Pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane od 1 stycznia 1997 r. do 31 grudnia 2000 r. włącznie (2 EUR).
Samochody zarejestrowane przed 1997 r. (Euro 1) nie maja prawa do naklejki Crit'air.
Strefy niskiej emisji w Niemczech
W Niemczech jest taniej niż we Francji, bo kara wynosi 80 euro, ale w kilku miastach (Berlin, Hamburg, Stuttgart) można otrzymać mandat pomimo posiadania zielonej plakietki ekologicznej – Umweltplakette. Na niektórych obszarach tych miast zaostrzono przepisy dotyczące samochodów z silnikami Diesla lub benzynowych. Zakazy są wprowadzane tymczasowo, jeśli w danym mieście przekroczona zostanie norma spalin i pyłów w powietrzu. Niektóre miasta potrafią wykluczać ruch spalinowy na konkretnych ulicach, zwykle ważnych arteriach. Kierowca informowany jest o nich na znakach, gdzie wypisane jest np. "Diesel bis Euro 5/V" lub "Benzin bis Euro 2".
Wprowadzenie tak zwanej niebieskiej strefy, do której mogą wjeżdżać tylko diesle spełniające normy emisji Euro 6 (obowiązuje od września 2014 r.), planowane jest najpierw w Hamburgu i Stuttgarcie. Inne miasta, włącznie z Berlinem, Kolonią, Essen i Monachium, zastanawiają się nad ich wprowadzeniem włącznie z całkowitym zakazem dla diesli w niedalekiej przyszłości.
Strefy niskiej emisji we Włoszech
"Zona a traffico limitato” (ZTL) zostały wdrożone w ponad stu włoskich gminach i dotyczą w szczególności turystów. Wiele gmin nie ustandaryzowało swojego systemu na poziomie krajowym, więc podróżując z miasta do miasta we Włoszech, najlepiej jest przeprowadzić rozeznanie przed wyjazdem: na przykład, aby sprawdzić, czy musisz zarejestrować się online.
Strefy niskiej emisji w Wielkiej Brytanii
Londyn strefą ultra niskiej emisji (ULEZ) ma być objęty od 29 sierpnia przyszłego roku. Burmistrz Sadiq Khan planuje rozszerzenie strefy z północnej i południowej obwodnicy na cały Wielki Londyn. Wjechać do ultra strefy bez mandatu 12,5 funta dziennie czy 100 funtów za większy pojazd typu autokar i ciężarówka będą mogły diesle wyprodukowane po 2015 r. i benzyniaki wyprodukowane po 2005 r.
Strefy niskiej emisji w Hiszpanii
Madrycki system "zona de baja emision” obejmuje naklejki, dotyczą one tylko pojazdów zarejestrowanych w Hiszpanii. Miejsce zakwaterowania zapewnia przyjezdnym, jako obcokrajowcowi, "zaproszenie" do swobodnego poruszania się po centrum miasta, o ile masz nowy lub nie zanieczyszczający środowiska pojazd. Pojazdy z silnikiem diesla sprzed 2006 r. oraz pojazdy na benzynę sprzed 2000 r. są zabronione w najbardziej centralnych częściach miasta.
Barcelona wyznaczyła również obszar, w którym pojazdy gazowe sprzed normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla sprzed normy Euro 4 są zabronione w ciągu tygodnia od 7:00 do 20:00, począwszy od 2020 roku. A prawie 138 hiszpańskich miast będzie przyłączyć się do ograniczeń ruchu w ciągu najbliższych kilku lat. Wprowadzono prawo, zgodnie z którym wszystkie miasta powyżej 50 000 mieszkańców mają wprowadzić własne strefy.
Barcelona wyznaczyła również obszar, w którym pojazdy gazowe sprzed normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla sprzed normy Euro 4 są zabronione w ciągu tygodnia od 7:00 do 20:00, począwszy od 2020 roku. A prawie 138 hiszpańskich miast będzie przyłączyć się do ograniczeń ruchu w ciągu najbliższych kilku lat. Wprowadzono prawo, zgodnie z którym wszystkie miasta powyżej 50 000 mieszkańców mają wprowadzić własne strefy.
Strefy niskiej emisji w Holandii
W 2019 r. Amsterdam wdrożył strefę niskiej emisji, która obejmuje region w obrębie głównej obwodnicy miasta, A10. W oparciu o emisje strefa ta zakazuje niektórych typów samochodów, autobusów, furgonetek i ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi. Osoby, które nie zastosują się do wytycznych, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości od 70 do 250 euro.
Reasumując, do Europy najbezpieczniej jest jechać elektrykiem, ew benzyniakiem, diesla zostawmy w domu.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez