PKP przygotowuje teren pod budowę przejścia podziemnego, które połączy stację Olsztyn Główny z Zatorzem

2022-02-24 10:58:52(ost. akt: 2022-02-24 15:07:15)
Trwa porządkowanie skarpy przy torach na ul. Zientary-Malewskiej w Olsztynie

Trwa porządkowanie skarpy przy torach na ul. Zientary-Malewskiej w Olsztynie

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Teren przy torach na ul. Zientary-Malewskiej w Olsztynie został ogołocony. Wycięto dziesiątki drzew, usunięto też krzewy. W ten sposób kolejarze przygotowują się do budowy tunelu, który połączy dworzec z Zatorzem.
Kolejarze rozpoczęli prace nad budową tunelu, który połączy dworzec Olsztyn Główny z Zatorzem. Teren przy ul. Zientary-Malewskiej jest oczyszczany. Wycięto kilkadziesiąt drzew i krzewy.

— Prace przygotowawcze poprzedzają budowę wejścia do tunelu, który połączy obie strony miasta. Dostęp na stację Olsztyn Główny od strony Zatorza zapewnią schody oraz winda. Zadaszenie schodów będzie przeszklone, aby umożliwić pasażerom widok na stację oraz zwiększyć poczucie bezpieczeństwa. Rozwiązanie to pozwoli także doświetlić tunel naturalnym światłem. Nad wejściem do przejścia zostanie zamontowana tablica informacyjna oraz zegar — tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. — W ramach inwestycji wykonawca przeprowadzi nasadzenia nowych drzew i krzewów.

Wizualizacja tunelu
Fot. plk-sa.pl
Wizualizacja tunelu

Przypomnijmy, że budowa tunelu jest częścią modernizacji stacji Olsztyn Główny wartą prawie 400 mln zł. W planach jest przebudowa peronów, torów i wydłużenie przejścia podziemnego o długości 140 metrów. Tunel będzie o 100 metrów dłuższy niż obecne.

Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe ławki i tablice informacyjne. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach w infokioskach oraz przez nowe nagłośnienie. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji. PLK chce, aby zostały zachowane ich historyczne walory.

Czeka nas też wymiana ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba Lokalne Centrum Sterowania w Olsztynie. Inwestycja zwiększy także gospodarczą atrakcyjność regionu.

Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 roku.