Rafał Traks: Co dalej z elbląskim portem?

2021-12-01 14:10:59(ost. akt: 2021-12-02 10:44:09)
Jak wzrosną możliwości elbląskiego portu? I czy będzie gotowy na zmiany?

Jak wzrosną możliwości elbląskiego portu? I czy będzie gotowy na zmiany?

Autor zdjęcia: Ryszard Biel

Trwająca na terenie Mierzei Wiślanej inwestycja ma zakończyć się już w 2023 roku. Czy do tego czasu port w Elblągu zdąży przygotować się na nowe możliwości? Nad tym zastanawia się radny Rafał Traks, który swoje pytania kieruje do prezydenta miasta.
Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną osiągnęła, a nawet przekroczyła półmetek. Prawie gotowy jest obwód wyspy na Zalewie Wiślanym, podpisana została umowa z wykonawcą modernizacji rzeki Elbląg oraz rozpoczęła się budowa nowego mostu w Nowakowie. Cała inwestycja według planów ma zostać oddana do użytku w 2023 roku, a jej głównym beneficjentem ma być Elbląg — zaczyna radny Rafał Traks.

Z danych przez niego przedstawionych wynika, że możliwości przeładunkowe elbląskiego portu mogą zwiększyć się z odnotowanych w 2020 roku 90 tysięcy ton nawet do 3,5 miliona ton rocznie. — To diametralny skok — przyznaje radny. I dodaje: — Przekop poprawi też możliwości logistyczne lokalnych zakładów z branży metalowej czy drzewnej.

Rafał Traks przypomina, że port w Elblągu nie ma być w przyszłości konkurencją dla portów trójmiejskich, a wręcz przeciwnie — zabezpieczać je i wspierać.
Radnego martwi jednak brak konkretnych inwestycyjnych planów na przyszłość.

— Prawda jest taka, że na tę chwilę nie wiemy, jak będzie rozbudowywał się nasz port, dlatego zdecydowałem się złożyć interpelację z prośbą o informacje, czy prezydent Elbląga lub podległe mu służby prowadzą jakiekolwiek działania w skali kraju i międzynarodowej mające na celu pozyskanie inwestorów i przewoźników zalewowych oraz wykonania prac związanych z przystosowaniem portu do przyjmowania większych jednostek, niż dotychczas — informuje Traks.

I zastanawia się: — Czy może został już opracowany jakiś dokument przedstawiający plan rozwoju portu i dostosowania go do nowych możliwości gospodarczych?

Wizja rozwoju okiem radnego


Zgodnie z informacjami uzyskanym między innymi od Ministerstwa Infrastruktury pogłębienie torów wodnych jest częścią budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, ale samo pogłębienie portu to już zadanie własne gminy i powinno należeć do naszego samorządu terytorialnego — zaznacza Rafał Traks.

Zdaniem elbląskiego radnego to, co musi zostać wykonane to przede wszystkim rozbudowa terminali wraz z dostępem do bocznicy kolejowej i budowa nowych nabrzeży przystosowanych do przyjmowania większej ilości statków, a co za tym idzie, również przeładunków.

— Takie mariny jak Kadyny, Tolkmicko czy Frombork albo modernizowały się w ostatnim czasie, albo będą się modernizowały w niedalekiej przyszłości. Otrzymały odpowiednie środki, by zainwestować w swoje porty, a my nadal nie wiemy, jak będzie wyglądała modernizacja naszego. Co prawda padają jakieś zapewnienia, że prezydent planuje przeprowadzić jakieś inwestycje w porcie, ale tak naprawdę nie do końca wyjaśnił, jakie to zadania — zauważa Traks.

I dodaje: — Wydaje mi się, że to ostatni moment, by rozpocząć modernizację portu. Ze swojej strony zachęcałbym do realizacji tej inwestycji, są przecież różne możliwości uzyskania wsparcia finansowego od rządu — między innymi Polski Ład.

Wiemy, że w projekcie budżetu Elbląga na nadchodzący rok zabezpieczono milion złotych na rozbudowę i modernizację portu morskiego — zadanie, które realizowane ma być w latach 2022-2024.

— To trochę mało, nawet na wkład własny. Potrzeby portu są duże, jeżeli chcemy do 2023 przystosować go do funkcjonowania, dlatego chciałbym wiedzieć, co planuje prezydent — stwierdza Rafał Traks.

I podsumowuje: — Wiem, że możliwości przeładunkowe nie wzrosną z dnia na dzień, ale moim zdaniem na otwarcie przekopu powinniśmy być tak przygotowani, by nic nas nie zaskoczyło. Rozmowy z inwestorami czy firmami przeładunkowymi już powinny się toczyć, by w 2023 nasz port był już gotowy na zmiany, a nie, by dopiero wtedy zaczynać je wdrażać.

Do tematu powrócimy.