Po co nam wiadukt na ul. Trackiej w Olsztynie? Prezydent Grzymowicz nie ma wątpliwości

2021-09-03 08:25:08(ost. akt: 2021-09-02 20:57:16)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Radny Mirosław Arczak na początku sierpnia wysłał do prezydenta miasta interpelację w sprawie budowy wiaduktu na ul. Trackiej, czyli kolejnego połączenia między podzielonym torami Olsztynem. Piotr Grzymowicz nie ma wątpliwości co do słuszności inwestycji.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz — przypomijmy — poinformował na Facebooku, że władze miasta złożyły trzy projekty do rządowego programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Obok ulic Nowobałtyckiej i Plażowej znalazł się wiadukt na Tracku, czyli trzecie połączenie Zatorza z resztą Olsztyna.

Mirosław Arczak, radny związany z Zatorzem, ma wątpliwości co do tej inwestycji. Od wielu lat zabiega o kolejne połączenie Zatorza z miastem, jednak budowa wiaduktu na Tracku jego zdaniem jest dość dziwnym pomysłem. W miejscu wyznaczonym na budowę obiektu, czyli dokładnie tam, gdzie teraz jest kładka nad torami, nie ma miejsca na tak duży obiekt. Poza tym infrastruktura drogowa po jednej stronie torów wymagałaby poważnego remontu, a po drugiej wybudowania jej od zera.

Radny na początku sierpnia wysłał do prezydenta Grzymowicza trzy pytania, które skonsultował z mieszkańcami:

1. Czy Gmina Olsztyn dysponuje dokumentacją ukazującą przedmiotowy obiekt oraz planowaną sieć drogową mającą funkcjonalnie uzupełniać powstanie wiaduktu? Jeśli tak, to proszę o jej udostępnienie. Jeśli nie, to w jakim terminie zostanie opracowana?

2. Czy Prezydent Olsztyna planuje zabezpieczyć w budżecie Miasta środki na budowę dróg uzupełniających powstanie wiaduktu? Jeśli tak, to w jakich latach i w jakiej wysokości?

3. W oparciu o jakie dane, dokumenty, opracowania, wyniki konsultacji wybrano opisaną lokalizację jako optymalną dla obiektu uznawanego obecnie za "strategiczny" do zapewnienia sprawnej komunikacji w tej części Olsztyna?

Przez sezon urlopowy radny Arczak musiał czekać prawie miesiąc na odpowiedź na swoje pismo. Odpowiedź była datowana na 16 sierpnia, jednak w BIP-ie została udostępniona dopiero pod koniec sierpnia.

Prezydent Grzymowicz w odpowiedzi napisał, że: Projekt powstał w związku z brakiem bezpośredniego dojazdu od ul. Trackiej do kilku posesji na olsztyńskim Tracku. Dostęp do przedmiotowych nieruchomości oraz Dworku Beliana realizowany był przez kładkę nad torami, która jest tylko ciągiem pieszym i nie jest przystosowana dla pojazdów samochodowych, co niestety miało niejednokrotnie miejsce.

I dodaje: Z powodu stanu technicznego przedmiotowej kładki, a przede wszystkim konieczności zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników, zarządca obiektu podjął dodatkowe kroki — wstawienie szykan przed kładką — aby skutecznie uniemożliwić wjazd pojazdów. Zgodnie z ekspertyzą obecna kładka nie spełnia parametrów dla dopuszczenia ruchu pojazdów. Rozwiązaniem może być przeprowadzenie gruntownej i kosztownej modernizacji, co w praktyce oznacza konieczność jej przebudowy.

Radnemu nie spodobała się odpowiedź prezydenta, którą uznał za mało precyzyjną.

Mirosław ArczakJestem zawiedziony zdawkowością tej odpowiedzi i pominięciem ważnego
zakresu pytań, które zadawałem zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców. Pominięty wątek dotyczył tego, czy ten obiekt miałby być postulowanym od wielu lat trzecim wiaduktem dla Zatorza. Prezydent słusznie zaważa, że obecna konstrukcja jest obecnie wyłącznie kładką pieszo-rowerową, i że kilka okolicznych posesji zyskałoby ułatwiony dojazd. Kolejnym atutem budowy wiaduktu w Tracku byłaby szansa na większe zainteresowanie
inwestorów tamtejszymi terenami. Po drugiej stronie torów, praktycznie odcięty od reszty miasta jest zabytkowy Dworek Beliana, który od wielu lat czeka na odnowienie. Lepszy dojazd mógłby sprawić, że ten obiekt i okoliczne tereny zostaną odpowiednio zagospodarowane. W odpowiedzi zabrakło mi jednak odniesienia do pytania, czy to będzie trzeci wiadukt dla Zatorza. Z braku reakcji wnioskuję, że ten rozległy i gęsto zaludniony obszar zostanie z obecnymi problemami komunikacyjnymi. A będą one jeszcze większe, bo przecież Zatorze nieustannie się rozbudowuje, a do tego przyjmuje codzienny ruch napływający z okolicznych gmin.

Co prawda wiadukt w Tracku nie byłby dobrym połączeniem Zatorza z resztą miasta, ale wyraźnie widać, że Prezydent w ogóle nie planuje trzeciego łącznika drogowego nad torami. W związku z tym, po raz kolejny będę więc pytał o Jego pomysł na poprawę warunków komunikacyjnych na szeroko pojętym Zatorzu.

Od dłuższego czasu widać, że prezydent ostentacyjnie sprzeciwia się rządowi. Moim zdaniem jest to szkodliwe działanie, bo w najbliższej perspektywie prowadzi do marginalizacji miasta pod względem dostępu do różnego rodzaju funduszy. Bycie w wyraźnej opozycji jest oczywiście wynikiem siłowego rządzenia państwem przez Zjednoczoną Prawicę, ale mając świadomość realiów krajowej polityki trzeba się spodziewać, że takie działania Prezydenta szkodzą interesom Olsztyna.

Karol Grosz



Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tom #3074481 3 wrz 2021 16:27

    Nowy wiadukt jest bardzo potrzebny ALE nie na Tracku. Powinien być u zbiegu ulic Zientary Malewskiej z Poprzeczną lub Cichą do Lubelskiej. Tak by upłynnić ruch zatorza gdyż jest już zakorkowane. A nie oddano jeszcze wszystkich nowo wybudowanych bloków. I tu nie ma czasu na zastanowienia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. jaro. #3074462 3 wrz 2021 15:30

    nowy wiadukt nad torami powinien powstać od Zientary-Malewskiej/Poprzecznej do Lubelskiej/Magazynowej. jednak Grzym się kiedyś wypowiadał na jego temat - póki on jest prezydentem - nie będzie tej inwestycji...

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Stary dziad #3074431 3 wrz 2021 09:02

    Niech ten radny zajmie się stadionem piłkarskim a nie "mostkiem na zadupiu", którym dziennikarze GO będą mogli sobie skracać drogę do pracy.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)