Wkrótce zrobi się nerwowo przy wjeździe do Olsztyna

2021-08-28 14:07:35(ost. akt: 2021-08-28 12:07:39)
Planowane rondo w Dywitach

Planowane rondo w Dywitach

Autor zdjęcia: Andrzej Mielnicki

Już niebawem zacznie się budowa ronda koło Dywit. Potrwa półtora roku i trzeba się liczyć ze sporymi utrudnieniami w ruchu.
Na dniach zaczną się prace przy budowie ronda na skrzyżowaniu drogi 51 z drogą powiatową na Kieźliny i drogą do osiedla Sterowców. A to oznacza duże kłopoty dla kierowców.

— Jakie korki? — dziwi się w mejlu do redakcji jeden z kierowców z Dobrego Miasta na wieść o inwestycji. — Jedzie się gładko.

Nie cieszmy się jednak zbytnio, bo to tylko na razie. Jak nas poinformował nas Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawca jeszcze nie przejął placu budowy, ale ma się to stać w ciągu kilku dni.

— Na przełomie sierpnia i września przekazujemy wykonawcy plac budowy — mówi Karol Głębocki — W ciągu kilku dni ma przedstawić do zatwierdzenia plan organizacji ruchu i rusza z robotami. Z początku pewnie nie będzie wielkich utrudnień, ale już we wrześniu trzeba się spodziewać pierwszych prac budowlanych.

Jak przekonują drogowcy, rondo pozwoli na sprawne włączenie do drogi krajowej nr 51 ruchu z cmentarza i Kieźlin z jednej strony i z os. Sterowców z drugiej, poprawiając tym samym bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Rondo jest potrzebne, bo na osiedlu już stoi 11 budynków a w sumie ma tu mieszkać 5 tys. osób. To będzie małe miasto, a już robi się tu niebezpiecznie, kiedy jadący z Olsztyna próbują na skrzyżowaniu skręcić w stronę os. Sterowców. Blokują tym samym ruch na krajówce. Problem z włączeniem się do ruchu mają również jadący od strony Kieźlin w kierunku Olsztyna.

Budowa potrwa 18 miesięcy i będzie prowadzona na jednej z najbardziej ruchliwych dróg w regionie. To oznacza duże kłopoty dla kierowców. Nie trzeba być jasnowidzem, żeby wiedzieć, że kierowcy będą szukali alternatywy, żeby nie stać w korkach. Wielu pojedzie drogą przez Różnowo i Słupy. To oznacza z kolei dużo większy ruch na ulicy Jagiellońskiej, a tu wąskim gardłem może stać się skrzyżowanie z aleją Sybiraków.

Oczywiście nie byłoby tych kłopotów, gdybyśmy mieli północną obwodnicę Olsztyna, ale na razie nawet nie znamy korytarza, którędy pobiegnie obwodnica, choć niektórzy już zapowiadają protesty.

Pod hasłem północnej obwodnicy kryją się trzy duże inwestycje: północna obwodnica Olsztyna, druga i mniejsza obwodnica samych Dywit i — co ważne dla kierowców codziennie jeżdżących tędy do czy z Olsztyna — przebudowa drogi 51 przez Las Miejski, od mostu na rzece Wadąg do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania. Prace przygotowawcze przewidziane są na lata 2021-2025, a szacunkowy koszt około 20-kilometrowej drogi to około 980 mln zł. Sama budowa przewidziana jest lata 2026-30.

Koszt inwestycji wynosi 6,1 mln zł, z czego połowę wykłada GDDKiA a drugą połowę wspólnie gmina Dywity i spółka Arbet, która buduje osiedle Sterowców.

Andrzej Mielnicki
a.mielnicki@gazetaolsztynska.pl


Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Melqiades #3073947 29 sie 2021 21:51

    Może przy okazji przebudowy d51 aż do skrzyżowania z ul. Sybiraków teren, a szczególnie lokalny trójkąt bermudzki znajdujący się pomiędzy trzema wieżowcami na Sybiraków, Jagiellońskiej i Tczewskiej (tyły "Słoneczka") zostanie uprzątnięty z patologii, nagminnego pijaństwa w biały dzień i w nocy vis a vis podwórkowego placu zabaw, wiecznych burd, awantur, pijackich wrzasków i bełkotu, wulgaryzmów, syfu i smrodu, bo służby do tego powołane jak policja i straż miejska okazały się rozbrajająco bezradne. Nie wiedzieć dlaczego, obowiązują tu inne normy społeczne i porządkowe niż w pozostałych częściach miasta. Wszystko dzieje się w bezpośredniej okolicy biura ogłoszeń GO, więc może Gazeta też by pomogła w temacie bo powstało tu patologiczne i pijackie getto, w którym normalnym pracującym ludziom z obowiązkami nie sposób funkcjonować.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. grand #3073901 29 sie 2021 08:55

    Dywity od 20 lat nie potrzebują obwodnicy ani ronda.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. Adam Gawroński #3073896 28 sie 2021 23:21

    Zaczyna się wrzesień, uczniowie wracają do szkół, pracownicy wracają z urlopów, a za pasem zima, kiedy wielu prac budowlanych nie można prowadzić. To najlepszy moment na rozkopanie drogi i rozpoczęcie budowy ronda. Podobnie z budową linię tramwajowej w Olsztynie. Idealny moment na rozkopanie miasta.

    Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz

  4. antyPIS #3073879 28 sie 2021 19:31

    na razie nawet nie znamy korytarza, którędy pobiegnie obwodnica, choć niektórzy już zapowiadają protesty. Dramat.

    Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz

  5. _gość #3073876 28 sie 2021 16:35

    1,5 roku !!! korków czego wszyscy są świadomi tej uciążliwości a realnie powinno być 6 miesięcy - inwestycja 6 mln zł - kto podpisuje takie umowy powinien wy********ć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (47) odpowiedz na ten komentarz