Tylu turystów jeszcze w Iławie nie było

2021-08-19 11:19:07(ost. akt: 2021-08-19 11:51:52)
Kolejka do wejścia na Ilavię

Kolejka do wejścia na Ilavię

Autor zdjęcia: Mateusz Partyga

Ten sezon wakacyjny jest rekordowy. Do Iławy przyjechało tyle osób, że aż brakło ulotek w Informacji Turystycznej!
Choć do końca sezonu pozostało jeszcze kilka tygodni, to już wiadomo, że jest on rekordowy. Widać to po wielu obcych twarzach, które codziennie mijamy na ulicach. To, że w Iławie jest wielu turystów, potwierdza Anna Balińska z lokalnego biura Informacji Turystycznej.

Nie tylko miesiące wakacyjne, ale i właściwie cały cieplejszy okres, od wiosny, był intensywny.
– Praca Biura Informacji Turystycznej na pełnych obrotach zaczęła się właściwie od majówki – mówi A. Balińska. – Ustaliliśmy wówczas, iż pracujemy również w weekendy, aby dostosować się do potrzeb turystów.

I faktycznie, przewidywania co do wzmożonej pracy w sezonie sprawdziły się.



Ilu turystów zajrzało do biura IT?


Czerwiec 2021: 2838 osób
Lipiec 2021: 6220 osób

Dla porównania w ubiegłym roku było to:
Czerwiec 2020: 2251 osób
Lipiec 2020: 1826 osób


W porównaniu do ubiegłych lat są to rekordowe dane. Powyższe dane dotyczą tych osób, które konkretnie przestąpiły próg biura. – Jednak żadne dane nie zastąpią nam faktu, iż w obiektach noclegowych znalezienie pokoju graniczy z cudem, a lokalne restauracje czy atrakcje oblegane są niemal od początku maja, co dało się zauważyć, chociażby niedawno na zdjęciu Gazety Iławskiej, które ukazywało kolejkę na statek Ilavia – mówi pracownica IT.


Ubiegły rok był specyficzny, przyznają pracownice IT. Po gorącym czerwcu ruch turystyczny zmieniał się wraz z reżimem sanitarnym. – Natomiast w tym roku mieliśmy wrażenie, że zarówno Polacy, jak i obcokrajowcy są niemal spragnieni imprez kulturalnych, rozrywki, czy po prostu zmiany otoczenia, aby się zrelaksować. Iława jest takim miejscem na ziemi, które daje możliwości zarówno osobom złaknionym dawki adrenaliny, jak i spokoju i relaksu – podkreśla Anna Balińska. – Cieszymy się, że choć Iława do tej pory wydawała się nieoczywistym kierunkiem na mapie, zyskała szansę na bycie kierunkiem docelowym – dodaje.

Zostają na dłużej


Zdarzają się więc turyści, którzy przyjeżdżają do Iławy i traktują ją jako miejsce, w którym przenocują, aby ruszyć dalej, natomiast po przyjeździe na miejsce dowiadują się od nas o bogactwie naszego regionu i zostają tu na dłużej lub przyjeżdżają ponownie.

– Często słyszymy, że miejsca, które do tej pory cieszyły się wielkim uznaniem, sprawiają turystom zawód, rozczarowują, okazują się przereklamowane – mówi nasza rozmówczyni. – Jednak po przyjeździe do Iławy są zachwyceni. Iława to nie tylko najdłuższe jezioro w Polsce, ale również miejsce pełne historii i tajemnic, zabytków, rezerwatów przyrody czy atrakcji dla rodzin z dziećmi – podkreśla.

Przed sezonem pracownice IT, wspomniana A. Balińska i Jolanta Chrząstek, zaopatrzyły biuro w dwa razy większą ilość bezpłatnych materiałów informacyjnych oraz w pamiątki i gadżety. Mimo to musiały zamówić dodruki biuletynów i ulotek oraz domówić souvenirów. To też pokazuje, jak bardzo potrzebne są takie punkty, mimo iż wiele informacji możemy znaleźć w Internecie.


Anna Balińska


Pracownice Informacji Turystycznej otwierają się na nowe możliwości. Dzięki członkostwu w Zachodniomazurskiej Organizacji Turystycznej, Anna Balińska jako pracownik IT bierze udział w projekcie „Turystyka w mig”. – Dzięki temu ukończyłam kurs języka migowego; co prawda, na początek na poziomie A1, ale liczę, że będę mogła pogłębiać wiedzę na dalszych kursach, co ułatwi nam komunikację z osobami głuchymi. W naszym biurze dostępne są również jedyne w Polsce informatory tłumaczone na Polski Język Migowy – opowiada A. Balińska.


Biuro IT mieści się w prawym skrzydle ratusza przy ul. Niepodległości
Biuro IT mieści się w prawym skrzydle ratusza przy ul. Niepodległości

Sierpień okazuje się także wypełniony turystami, w związku z tym sezon wakacyjny, jeśli chodzi o pracę biura, zostanie przedłużony, ze względu na spore zainteresowanie usługami. Również we wrześniu IT będzie dostępna przez siedem dni w tygodniu. Oprócz wzmożonego zainteresowania usługami Informacji, jest jeszcze jeden argument: – Pragniemy również wydłużyć sezon turystyczny, aby branża turystyczna, w tym hotele i restauracje, tak bardzo zniszczone w czasie pandemii, mogły się odbudować – podkreśla Balińska.

Edyta Kocyła-Pawłowska
e.kocyla@gazetaolsztynska.pl


PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Trzeba "sprzedać" miasto turystom

Trzeba "sprzedać" miasto turystom