Komisja Europejska broni naszych praw

2021-06-30 14:01:17(ost. akt: 2021-06-30 14:30:07)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Komisja Europejska zaproponowała zmiany w dwóch zestawach przepisów UE aby lepiej chronić konsumentów w świecie, który zmienił się w wyniku cyfryzacji i pandemii COVID-19.
— Konsumenci stoją przed wieloma wyzwaniami, zwłaszcza w świecie cyfrowym, który zrewolucjonizował zakupy, usługi czy rynki finansowe. Dlatego zwiększamy ochronę konsumentów na dwóch frontach: ułatwiamy konsumentom unikanie ryzyka związanego z kredytem i wprowadzamy jeszcze bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów — mówi Věra Jourová, wiceprzewodnicząca do spraw wartości i przejrzystości. — Zwiększy to również odpowiedzialność uczestników rynku i utrudni podmiotom działającym w złej wierze ukrywanie się za skomplikowanym żargonem prawnym.

— Kryzys związany z COVID-19 dotyka konsumentów na wiele sposobów, a wielu z nich boryka się z trudnościami finansowymi. Przyspieszona przez pandemię cyfryzacja prowadzi do wzrostu zakupów przez internet i gruntownie zmienia sektor finansowy — zauważa z kolei Didier Reynders, komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości. — Naszym obowiązkiem jest chronić konsumentów, w szczególności konsumentów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji. Robimy to właśnie dzięki przeglądowi obowiązujących przepisów UE dotyczących kredytów konsumenckich i ogólnego bezpieczeństwa produktów — dodaje.

W 2020 r. 71 proc. konsumentów dokonywało zakupów przez internet, często kupując produkty wykorzystujące nowe technologie. Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów zajmie się zagrożeniami związanymi ze wspomnianymi produktami wykorzystującymi nowe technologie, takimi jak zagrożenia w cyberprzestrzeni, oraz z zakupami przez internet, wprowadzając przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów na potrzeby działania internetowych platform handlowych. Zapewni to, by wszystkie produkty trafiające do konsumentów w UE za pośrednictwem internetowych platform handlowych lub sklepu z sąsiedztwa były bezpieczne, niezależnie od tego, czy pochodzą one z UE. Za sprawą nowego rozporządzenia platformy handlowe będą realizowały spoczywające na nich obowiązki, dzięki czemu do rąk konsumentów nie trafią niebezpieczne produkty.

W przeglądzie dyrektywy w sprawie kredytów konsumenckich przewidziano, że informacje dotyczące kredytów muszą być przedstawione w sposób jasny, dostosowany do urządzeń cyfrowych, tak aby konsumenci rozumieli, do czego się zobowiązują. Ponadto dyrektywa poprawi przepisy dotyczące oceny zdolności kredytowej, tj. tego, czy konsument będzie w stanie spłacić kredyt. Ma to na celu uniknięcie problemu nadmiernego zadłużenia. Na podstawie tego aktu prawnego państwa członkowskie zostaną zachęcone do propagowania edukacji finansowej i udostępnienia konsumentom usług doradztwa w zakresie zadłużenia.

Wnioski Komisji będą teraz omawiane przez Radę i Parlament Europejski.

oprac. na podstawie informacji wydziału prasy Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce