Przetarg na przebudowę dworca w Olsztynie... przesunięty

2021-03-18 17:34:02 (ost. akt: 2021-03-18 17:49:45)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

To już nawet nie jest śmieszne. Kolejarze znowu przesunęli otwarcie ofert w przetargu na przebudowę stacji Olsztyn Główny. Nowy termin to 9 kwietnia. Na pewno?
Jak tak dalej pójdzie to z przetargów kolejowych w Olsztynie będzie śmiać pół Polski, bo ileż czasu można rozstrzygać zwykły przetarg, ileż razy można przekładać otwarcie ofert? Tu powiedzmy sobie szczerze, można długo i wiele razy, co pokazuje przykład Olsztyna.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe kolejny raz przesunęła termin otwarcia ofert w przetargu na przebudowę układy torowo-peronowego na stacji Olsztyn Główny. Zainteresowanych kontraktem mieliśmy poznać dzisiaj, ale spółka ponownie przesunęła termin.

Zgodnie z procedurami i koniecznością odpowiedzi na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów, termin otwarcia ofert ustalono na 9 kwietnia 2021 roku — poinformował nas Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.

To kolejny termin i patrząc na dotychczasowe działania kolejarzy w tej sprawie, to pewnie nie ostatni. Bo przecież PKP Polskie Linie Kolejowe już w październiku ubiegłego roku ogłosiła przetarg na tę inwestycje i otwarcie ofert miało nastąpić 27 listopada 2020 r.

Trudno zarzucić kolejarzom złą wolę, na pewno mają poważne powody, żeby znowu przesunąć termin, ale czas ucieka, bo przecież ta inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych, jeszcze z poprzedniej perspektywy finansowej. A te mają określony termin spożycia, bo inaczej po prostu przepadną.

Przypomnijmy, że szacunkowa wartość tego projektu to ponad 200 mln zł, z czego sporą część stanowić będą właśnie środki unijne z PO Polska Wschodnia 2014-2020. Kolejarze planują zakończenie inwestycji na 2023 rok. I muszą zmieścić się w tym terminie, bo w tym przypadku kwalifikowalność wydatków z funduszy strukturalnych (czyli to, co można sfinansować z unijnej dotacji) kończy się w 2023 r.

Nie tylko PKP PLK ma poślizg z przetargiem, ale też PKP SA, która ma wybudować nowy dworzec w Olsztynie. Pierwotnie zainteresowanych kontraktem mieliśmy poznać 29 stycznia, teraz ma to nastąpić 25 marca.

Dworzec ma kosztować ok. 76,2 mln zł, z czego ok. 30 mln zł to dofinansowanie z PO Polska Wschodnia. Podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie prac budowlanych PKP SA planują w połowie tego roku. Kolejarze zakładają, że zakończenie budowy dworca i udostępnienie go podróżnym będzie możliwe pod koniec 2022 roku. Patrząc na opóźnienie to raczej mało prawdopodobne. Prędzej zakończenie budowy, jeśli w ogóle do niej dojdzie, zbiegnie się z zakończeniem przebudowy torów i peronów.

Andrzej Mielnicki

Od autora
Patrząc na kłopoty kolejarzy z zakończeniem przetargów, nie mówiąc już o ich prawomocnym rozstrzygnięciu, aż wierzyć się nie chce, że kiedyś słynęli z wielkiej punktualności. Pociągi jeździły jak w zegarku. A dziś...?



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. j. #3062851 19 mar 2021 07:38

    Komuś bardzo wpływowemu mocno zależy na storpedowaniu projektu... Terminy unijne uciekają i dofinansowania nie będzie. O to chodzi?

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD