Wiadomo, kto zbuduje drugą linię tramwajową w Olsztynie

2021-01-26 11:26:39(ost. akt: 2021-01-26 16:16:19)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz nie ukrywa radości. Nic dziwnego. Nareszcie wiadomo, kto wybuduje drugą linię tramwajową w Olsztynie. Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała i to ostatecznie, że wykonawcą będzie konsorcjum Polimex-Trakcja.
Olsztyn od początku jest podzielony na zwolenników i przeciwników inwestowania w linie tramwajowe. A przecież to inwestycje, które są oczkiem w głowie obecnego prezydenta miasta. Olsztyn wydaje praktycznie każdą możliwą złotówkę na tramwaje. I przynosi to efekty. Olsztynianie coraz chętniej korzystają z tej wersji komunikacji miejskiej.

Tyle, że o ile władze miasta uparły się na rozwój komunikacji torowej w Olsztynie, o tyle wybór wykonawcy już tradycyjnie idzie, jak po grudzie. Wystarczy przypomnieć, co działo się z budową pierwszej linii tramwajowej. Jak długo trwały procesy i negocjacje z hiszpańską firmą, która po tym, jak władze miasta kazały jej zejść z placu budowy domagała się gigantycznego odszkodowania. Dopiero niedawno doszło do ostatecznego porozumienia między miastem i byłym już wykonawcą.

Wybór wykonawcy drugiej linii też nie przyszedł łatwo. Wybór pierwotnie wybranego wykonawcy linii tramwajowej został unieważniony. Uwzględniono odwołanie innej firmy, która stanęła do przetargu. Krajowa Izba Odwoławcza przyznała jej rację. Postępowanie w KIO toczyło się na wniosek konsorcjum, którego liderem jest Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. W efekcie postępowania unieważniono rozstrzygnięcie przetargu i wykluczono jego zwycięzcę — krakowską spółkę ZUE.

Najlepszą ofertę — po wykluczonej spółce — przedstawiło konsorcjum, którego liderem jest Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. Oferta opiewała na nieco ponad 403 mln zł, więc jest droższa od propozycji krakowskiej spółki o blisko 20 mln zł. Jednak, kiedy Infrastruktura została ogłoszona głównym wykonawcą zaprotestowały inne firmy uczestniczące w przetargu.

— W związku z tym, komisja przetargowa musi ponownie zbadać, czy kolejna firma, wstępnie uznana za najkorzystniejszą, spełnia warunki udziału w postępowaniu — wyjaśniał wówczas prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. — Już poprosiliśmy o dostarczenie dokumentów potwierdzających, że potencjalny wykonawca nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu.

I właśnie teraz, w poniedziałek 25 stycznia, przyszło ostateczne rozstrzygnięcie. I wszystko wskazuje na to, że jesteśmy coraz bliżej budowy drugiego odcinka trakcji tramwajowej. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie firm – uczestników przetargu od jego rozstrzygnięcia, wskazującego, jako wykonawcę trakcji konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Trakcja S.A.

Nie wchodząc w szczegóły trzeba stwierdzić, że KIO podzieliła naszą argumentację, co do zasadności pozytywnej oceny materiałów i wyjaśnień przedstawionych przez zwycięskie konsorcjum i nie znalazła powodów do uchylenia rozstrzygnięcia. Wyrok KIO, chociaż może być jeszcze zaskarżony do Sądu Okręgowego w Olsztynie, uwalnia kolejne decyzje związane z tą ważną i trudną inwestycją — ogłosił prezydent Piotr Grzymowicz.

Stanisław Kryściński



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (23) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Quv #3049406 | 88.156.*.* 26 sty 2021 16:00

    Warto policzyć ile przejechał tramwaj po linii 3. Jej niewykorzystywanie, nawet w skróconym wariancie, to marnowanie publicznych pieniędzy. Ciągle komunikacja zastępcza na tej linii.

    Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Kosa #3049404 | 81.190.*.* 26 sty 2021 15:57

      Czy Jaroty gotowe na kolejny wieloletni Armagedon ruchu drogowego? Grzymowicz może i zadowolony w końcu on nie z tej wsi szkoda że nie będzie można go pozwać za zmarnowane godziny stojąc w wielokilometrowych korkach. A może jednak można?

      Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. Ciekawski #3049337 | 82.160.*.* 26 sty 2021 14:33

        Kiedy możliwy będzie wyjazd z Krasickiego przy Pieczewie na obwodnicę. Wystarczy zrobić jednokierunkowy dojazd, przecież to takie proste., a tak nowo wybudowane ronda świecą pustkami.

        Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        1. tu potrzebny #3049372 | 81.190.*.* 26 sty 2021 15:03

          jest psychiatra

          Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. qyh #3049961 | 46.215.*.* 27 sty 2021 10:11

            Może kiedyś będzie lepiej ale czas budowy to będzie znowu armagedon dla mieszkańców. Korki i żadnych dróg alternatywnych. Uliczki osiedlowe, równoległe do Wyszyńskiego będą nieformalnym tranzytem. Współczuję mieszkańcom. A jak rozkopią Krasickiego to staną Pieczewo, Jaroty i Nagórki. Chyba, że tym razem ratusz pomyśli o drogach alternatywnych na czas inwestycji.

            Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            Pokaż wszystkie komentarze (23)