Gmina Dywity buduje aglomerację olsztyńską
2020-12-05 14:12:00(ost. akt: 2020-12-04 15:26:51)
Budowa „wielkiej pętli” o długości 27 kilometrów, droga oraz ścieżka pieszo-rowerowa Wadąg-Zalbki-ul. Wiosenna w Olsztynie czy asfaltowa droga z Brąswałdu do Redykajn — to przykłady inwestycji gminy Dywity i podolsztyńskich samorządów, które budują aglomerację olsztyńską i połączenia komunikacyjne z miastem.
Podolsztyńskie samorządy mocno inwestują w ostatnich latach w infrastrukturę na drogach lokalnych oraz budowę nowych ścieżek pieszo-rowerowych, które poprawiają komunikację z Olsztynem.
— Za środki własne oraz unijne na rozwój połączeń komunikacyjnych w obrębie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna budujemy aglomerację olsztyńską na swoim terenie — mówi Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity.
— Za środki własne oraz unijne na rozwój połączeń komunikacyjnych w obrębie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna budujemy aglomerację olsztyńską na swoim terenie — mówi Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity.
Asfalt na „wielkiej pętli”
Jedną z największych i najważniejszych inwestycji drogowych na terenie aglomeracji olsztyńskiej jest budowa tzw. wielkiej pętli, czyli przebudowa długiego odcinka dróg powiatowych o łącznej długości 27 kilometrów, który łączy DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie, biegnąc po drodze przez Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady, krzyżówki barczewskie i Barczewko. Inwestycję za 46 milionów złotych realizują trzy samorządy: powiat olsztyński, gminy Dywity i Barczewo.
Jedną z największych i najważniejszych inwestycji drogowych na terenie aglomeracji olsztyńskiej jest budowa tzw. wielkiej pętli, czyli przebudowa długiego odcinka dróg powiatowych o łącznej długości 27 kilometrów, który łączy DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie, biegnąc po drodze przez Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady, krzyżówki barczewskie i Barczewko. Inwestycję za 46 milionów złotych realizują trzy samorządy: powiat olsztyński, gminy Dywity i Barczewo.
Jest ona coraz bardziej zaawansowana, w czym zasługa wykonawcy, czyli firmy COLAS. Na niektórych odcinkach jest już ułożona nawierzchnia asfaltowa, np. od krzyżówek barczewskich do początku wsi Gady, podobnie jak na fragmencie o długości około kilometra od końca wsi Gady w kierunku Tuławek. Trzeba pamiętać, że ułożona została na razie warstwa wiążąca, a do tego w przyszłym roku dojdzie jeszcze warstwa ścieralna. Z kolei przed samymi Tuławkami i na początku wsi trwają prace związane z budową konstrukcji poszerzenia drogi. Ułożona została tez warstwa wiążąca asfaltu od krzyżówek barczewskich do Stajni Janczary przed Barczewkiem.
Daniel Zadworny: Za środki własne oraz unijne na rozwój połączeń komunikacyjnych w obrębie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna budujemy aglomerację olsztyńską na swoim terenie— Budowa „wielkiej pętli”, która przez niektórych nazywana jest miniobwodnicą Olsztyna, skończy się w połowie 2022 roku — mówi wójt Daniel Zadworny. — Dzięki tej inwestycji północna część naszej gminy ma szanse na rozwój, a także na lepszą komunikację z Dywitami oraz z samym Olsztynem.
Alternatywne połączenia i rondo
W ostatnich dwóch latach gmina Dywity zrealizowała dwie inne inwestycje drogowe, które mogą stanowić alternatywne połączenia z Olsztynem, np. w chwili rozpoczęcia budowy planowanego ronda na DK51 na obecnym skrzyżowaniu z ul. Wadąską i Osiedlem Sterowców. Z końcem 2019 roku oddany do użytku został kilometrowy odcinek asfaltu z Brąswałdu do wsi Redykajny, skąd można włączyć się do Olsztyna albo przez Gutkowo, albo przez osiedle Redykajny. Gmina wyłożyła na inwestycje około 700 tys. zł. Z kolei w 2020 roku udało się przebudować drogę oraz wybudować oświetlenie, a także ścieżkę pieszo-rowerową z Wadąga przez Zalbki do ul. Wiosennej w Olsztynie, gdzie można dalej wjechać do Olsztyna przez osiedle Zielona Górka.
W ostatnich dwóch latach gmina Dywity zrealizowała dwie inne inwestycje drogowe, które mogą stanowić alternatywne połączenia z Olsztynem, np. w chwili rozpoczęcia budowy planowanego ronda na DK51 na obecnym skrzyżowaniu z ul. Wadąską i Osiedlem Sterowców. Z końcem 2019 roku oddany do użytku został kilometrowy odcinek asfaltu z Brąswałdu do wsi Redykajny, skąd można włączyć się do Olsztyna albo przez Gutkowo, albo przez osiedle Redykajny. Gmina wyłożyła na inwestycje około 700 tys. zł. Z kolei w 2020 roku udało się przebudować drogę oraz wybudować oświetlenie, a także ścieżkę pieszo-rowerową z Wadąga przez Zalbki do ul. Wiosennej w Olsztynie, gdzie można dalej wjechać do Olsztyna przez osiedle Zielona Górka.
— Ta inwestycja kosztowała ponad 5 milionów złotych, z czego ponad 80 proc. pozyskaliśmy ze środków unijnych — mówi wójt Daniel Zadworny. — Do czasu wybudowania obwodnicy Olsztyna i Dywit oraz modernizacji DK51 na odcinku od mostu na rzece Wadąg do skrzyżowania ul. Wojska Polskiego z Sybiraków te zmodernizowane przez gminę Dywity odcinki dróg mogą stanowić alternatywne połączenia w codziennym przemieszczaniu się mieszkańców sąsiadujących terenów. Warto także wspomnieć o zadeklarowanym dla GDDKiA w Olsztynie, na chwilę obecną jedynie przez samorząd gminy Dywity, wkładzie finansowym w projektowanie i budowę ronda na drodze krajowej DK 51 w okolicy Cmentarza Komunalnego w Dywitach, zarządzanego i obsługiwanego przez Olsztyn. Wkład finansowy ze strony miasta w to przedsięwzięcie także byłby dobrym przykładem współpracy w obszarze aglomeracyjnym Olsztyna, tak jak w przyszłości być może uruchomienie systemu park&ride w oparciu o parking właśnie przy tym cmentarzu.
JN
JN
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Osiedle Sterowców to Olsztyn! #3017163 | 37.30.*.* 7 gru 2020 12:18
Osiedle sterowców powinno zostać włączone do Olsztyna. Proszę zobaczyć że to osiedle nie LEŻY W DYWITACH TYLKO PRZED NIMI I JEST BLIŻEJ TABLICZKI OLSZTYN!
odpowiedz na ten komentarz
lwx #3017094 | 83.20.*.* 7 gru 2020 09:46
Ta niby mała obwodnica to tylko remont na który mieszkańcy oczekiwali już od wielu dziesięcioleci. Ale dobre i to bo to nie są pieniądze wyrzucone w błoto. Pochwalić trzeba ale do zachwytu daleko. T tylko ułatwienie dla i tak ciężkiego żywota okolicznych mieszkańców.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
henryk #3017066 | 82.177.*.* 7 gru 2020 08:46
Szkoda, że do artykułu nie dodano żadnej mapki. Zawiłości opisu trasy nie umniejsza pojęcie "krzyżówki barczewskie". Jak założeniem pętli było połączenie DK51 w Spręcowie i DK16 w Barczewie, to prościej było wyremontować drogę z Tuławek do Barczewa przez Szynowo. Poza tym dziwi mnie, że w artykule nie ma nic o powiecie olsztyńskim, czy powiatowej służbie drogowej, a za to jest dużo o wspaniałej gminie Dywity. W zasadzie większość wymienionych dróg to są drogi powiatowe, więc gminy co najwyżej dokładają się do remontów na odcinkach znajdujących się na ich terenie.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Petent #3017037 | 88.156.*.* 7 gru 2020 07:19
Jaki zaradny ten wójt, że aż miło poczytać. Ale odpisać na podanie petenta jakoś od marca nie może.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
na sterowców? tam gdzie pod ziemią trucizny?? #3016956 | 88.156.*.* 6 gru 2020 19:49
Do tych reklamujących osiedle sterowców chciałabym zapytać czy to prawda (jak opowiadał stary żołnierz) że w tej bazie wojskowej która tam była składowano niebezpieczne materiały chemiczne? to prawda? bo sama sie zastanawiałam nad kupnem ale teraz nei wiem...
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)