Gmina Dywity buduje aglomerację olsztyńską

2020-12-05 14:12:00(ost. akt: 2020-12-04 15:26:51)
Na niektórych odcinkach budowy tzw. wielkiej pętli łączącej DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie jest już asfalt

Na niektórych odcinkach budowy tzw. wielkiej pętli łączącej DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie jest już asfalt

Autor zdjęcia: archiwum UG Dywity

Budowa „wielkiej pętli” o długości 27 kilometrów, droga oraz ścieżka pieszo-rowerowa Wadąg-Zalbki-ul. Wiosenna w Olsztynie czy asfaltowa droga z Brąswałdu do Redykajn — to przykłady inwestycji gminy Dywity i podolsztyńskich samorządów, które budują aglomerację olsztyńską i połączenia komunikacyjne z miastem.
Podolsztyńskie samorządy mocno inwestują w ostatnich latach w infrastrukturę na drogach lokalnych oraz budowę nowych ścieżek pieszo-rowerowych, które poprawiają komunikację z Olsztynem.
— Za środki własne oraz unijne na rozwój połączeń komunikacyjnych w obrębie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna budujemy aglomerację olsztyńską na swoim terenie — mówi Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity.

Asfalt na „wielkiej pętli”
Jedną z największych i najważniejszych inwestycji drogowych na terenie aglomeracji olsztyńskiej jest budowa tzw. wielkiej pętli, czyli przebudowa długiego odcinka dróg powiatowych o łącznej długości 27 kilometrów, który łączy DK51 w Spręcowie z DK16 w Barczewie, biegnąc po drodze przez Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady, krzyżówki barczewskie i Barczewko. Inwestycję za 46 milionów złotych realizują trzy samorządy: powiat olsztyński, gminy Dywity i Barczewo.

Jest ona coraz bardziej zaawansowana, w czym zasługa wykonawcy, czyli firmy COLAS. Na niektórych odcinkach jest już ułożona nawierzchnia asfaltowa, np. od krzyżówek barczewskich do początku wsi Gady, podobnie jak na fragmencie o długości około kilometra od końca wsi Gady w kierunku Tuławek. Trzeba pamiętać, że ułożona została na razie warstwa wiążąca, a do tego w przyszłym roku dojdzie jeszcze warstwa ścieralna. Z kolei przed samymi Tuławkami i na początku wsi trwają prace związane z budową konstrukcji poszerzenia drogi. Ułożona została tez warstwa wiążąca asfaltu od krzyżówek barczewskich do Stajni Janczary przed Barczewkiem.

Daniel Zadworny: Za środki własne oraz unijne na rozwój połączeń komunikacyjnych w obrębie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna budujemy aglomerację olsztyńską na swoim terenie
— Budowa „wielkiej pętli”, która przez niektórych nazywana jest miniobwodnicą Olsztyna, skończy się w połowie 2022 roku — mówi wójt Daniel Zadworny. — Dzięki tej inwestycji północna część naszej gminy ma szanse na rozwój, a także na lepszą komunikację z Dywitami oraz z samym Olsztynem.

Alternatywne połączenia i rondo
W ostatnich dwóch latach gmina Dywity zrealizowała dwie inne inwestycje drogowe, które mogą stanowić alternatywne połączenia z Olsztynem, np. w chwili rozpoczęcia budowy planowanego ronda na DK51 na obecnym skrzyżowaniu z ul. Wadąską i Osiedlem Sterowców. Z końcem 2019 roku oddany do użytku został kilometrowy odcinek asfaltu z Brąswałdu do wsi Redykajny, skąd można włączyć się do Olsztyna albo przez Gutkowo, albo przez osiedle Redykajny. Gmina wyłożyła na inwestycje około 700 tys. zł. Z kolei w 2020 roku udało się przebudować drogę oraz wybudować oświetlenie, a także ścieżkę pieszo-rowerową z Wadąga przez Zalbki do ul. Wiosennej w Olsztynie, gdzie można dalej wjechać do Olsztyna przez osiedle Zielona Górka.

— Ta inwestycja kosztowała ponad 5 milionów złotych, z czego ponad 80 proc. pozyskaliśmy ze środków unijnych — mówi wójt Daniel Zadworny. — Do czasu wybudowania obwodnicy Olsztyna i Dywit oraz modernizacji DK51 na odcinku od mostu na rzece Wadąg do skrzyżowania ul. Wojska Polskiego z Sybiraków te zmodernizowane przez gminę Dywity odcinki dróg mogą stanowić alternatywne połączenia w codziennym przemieszczaniu się mieszkańców sąsiadujących terenów. Warto także wspomnieć o zadeklarowanym dla GDDKiA w Olsztynie, na chwilę obecną jedynie przez samorząd gminy Dywity, wkładzie finansowym w projektowanie i budowę ronda na drodze krajowej DK 51 w okolicy Cmentarza Komunalnego w Dywitach, zarządzanego i obsługiwanego przez Olsztyn. Wkład finansowy ze strony miasta w to przedsięwzięcie także byłby dobrym przykładem współpracy w obszarze aglomeracyjnym Olsztyna, tak jak w przyszłości być może uruchomienie systemu park&ride w oparciu o parking właśnie przy tym cmentarzu.
JN


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl




Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Gówno prawda, że budują. Oni marzą i wizualiz #3016419 | 81.190.*.* 5 gru 2020 14:48

    Wielka pętla 27 kilometrów. Ile budują w tej chwili? Niecałe 2km i jest to modernizacja starej drogi.

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

  2. PRAWDA #3016434 | 31.0.*.* 5 gru 2020 14:55

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Gminy nap. Barczewo lepiej się rozwija niż WsiOlsztyn

    1. No ten tego #3016454 | 188.146.*.* 5 gru 2020 15:42

      Prawda jest taka że w tej chwili Dywity uzbraja wszystkie tereny które staną się północnymi Jarotami Olsztyna. Wszystko za Tęczowym Lasem i Zaciszem jest już dalej od centrum Olsztyna i Lubelskiej niż np Os Sterowców a więc deweloperzy teraz przerzucają się na Dywity i Gutkowo.

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

    2. Kk #3016458 | 77.253.*.* 5 gru 2020 16:21

      Od strony Dywity do granicy miasta asfalty i ścieżki rowerowe, po stronie miasta drogi gruntowe? Czy Olsztyn, który tak dużo mówi o aglomeracji coś w tej kwestii zrobi na swoim terenie?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. tyran #3016466 | 88.156.*.* 5 gru 2020 16:44

        A wybudujcie sobie wieśniaki jakieś połączenie z innym miastem,a Olsztyn omijajcie z daleka!

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (28)