Pierwszy krok do połączenia Ostródy z Wrocławiem
2020-10-08 07:29:47(ost. akt: 2020-10-08 07:42:55)
Około 1000 km dróg w czterech wariantowych korytarzach. Ukończono studium korytarzowe dla nowej drogi ekspresowej S5 od Ostródy do Nowych Marz. Teraz czas na konsultacje, opinie obywateli oraz samorządów na temat tych propozycji.
— W 2020 roku zakończyliśmy I etap, czyli studium korytarzowe. Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza lub wersji powstałej z kilku z nich, oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji i kontynuować nasze prace. Później kolejne etapy przygotowania inwestycji i realizacji — powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
I dodał: — Na obecnym etapie są to jedynie korytarze, a nie konkretne przebiegi, warianty. Analiza dotycząca na przykład lokalizacji konkretnych węzłów, będzie miała miejsce na późniejszych etapach przygotowania inwestycji.
Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz nowe połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem.
Obszar przeszło 8 tys. mkw (3 województwa, 14 powiatów, 53 gminy) charakteryzujący się słabym zagospodarowaniem terenu, licznymi jeziorami i ciekami wodnymi i obszarami cennymi przyrodniczo poddaliśmy szerokiej analizie. Wszystko pod kątem istniejących uwarunkowań nie tylko środowiskowych, ale społecznych, infrastrukturalnych, zagospodarowania terenu oraz formalnych wynikających z funkcjonujących dokumentów strategiczno-rozwojowych, zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym.
Podczas analizy sieci drogowej i zdefiniowania propozycji przebiegów drogi ekspresowej S5 brano pod uwagę m.in. zminimalizowanie ingerencji w istniejące skupiska zabudowań oraz liczbę ewentualnych wyburzeń. Brano pod uwagę również ominięcie obszarów chronionych i cennych przyrodniczo, wykorzystanie rezerw pod korytarze drogowe wskazane w zagospodarowaniu przestrzennym poszczególnych samorządów oraz wykorzystanie istniejących węzłów drogowych.
— Nie zbudujemy drogi na siłę. Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew, ale dla ludzi. Rozwiązania korytarzowe uwzględniają kwestie społeczne i środowiskowe — podkreślił dyrektor Żuchowski. I dodał: — Liczę na konstruktywne i merytoryczne uwagi ze strony samorządów, które pozwolą nam wypracować optymalny wybór, nie blokując przygotowania i realizacji tej inwestycji.
Szczegółowe informacje dotyczące przeprowadzonej analizy i korytarzy dostępne >>> TUTAJ.
Źródło: GDDKiA Olsztyn
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
a jakże #2982449 | 79.191.*.* 8 paź 2020 16:16
Studium opóźnione o 4 lata ponieważ 5 lat temu wpisano wydłużenie S-5 z Grudziądza do Ostródy a kiedy rozpoczęcie budowy ? Strach mysleć
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
JOJO #2982343 | 5.173.*.* 8 paź 2020 13:19
Pomogę.Mam łopatę.Gdzie mam się zgłosić?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
GDAKA #2982192 | 5.184.*.* 8 paź 2020 10:03
Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. fajnie -teraz pusta obwodnicę Olsztyna po połączeniu z s5 w końcu zakorkuje się tysiącami tirów z Wroclawia .Poznania ,Hamburga,Trojmiasta. i to dopiero będzie rozwój .pokażemy w końcu ze nie jesteśmy wiesniakami i stać nas na poświecenie naszej krainy dla tranzytu do Rosji.
Salamon #2982183 | 95.49.*.* 8 paź 2020 09:53
Ze względu na podeszły wiek, mam propozycje aby budowę zaczęto w jak najkrótszym czasie i to od Dobrego Miasta przez Ostródę i dalej śladem istniejącej piątki.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
Fizyk #2982133 | 190.2.*.* 8 paź 2020 08:19
"Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew, ale dla ludzi." Proponowałbym w swoim założeniu uwzględnić definicję "ludzi" - nie chodzi o przyjezdnych właścicieli dacz z warszafki, lobby pensjonatariuszy, czy opłaconych ekooszołomów z niemieckiego grin piz - zatrudnionych aby siać ferment - ale o zdecydowaną większość społeczeństwa lokalnego, która będzie czerpała korzyści z tych dróg, odczuje to w sferze odciążenia dróg lokalnych, odkorkowania miejscowości, bezpieczeństwa drogowego, rozwoju nowych biznesów a co za tym idzie miejsc pracy. To dla tych ludzi budujcie i ich priorytety uwzględniajcie nie głośnych lobbistów, krzyczących o mostach 150-metrowej wysokości, jak to krzyczą przy ekspresowej szesnastce Olsztyn - Ełk.
Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)