Quantcast

Poniedziałek, 25 stycznia 2021. Imieniny Miłosza, Pawła, Tatiany

Północna obwodnica Olsztyna i obwodnica Dywit: ruszył nowy przetarg

2020-08-14 07:38:07 (ost. akt: 2020-08-14 08:52:14)

Autor zdjęcia: GDDKiA w Olsztynie

Na północną obwodnicę poczekamy kilka lat, to pewne, ale zanim ruszą prace, konieczne jest wyłonienie wykonawcy studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Właśnie ogłoszono nowy przetarg w sprawie inwestycji, która ma poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, odciążyć układ komunikacyjny i zwiększyć przepustowość w Olsztynie i Dywitach.

Pierwsza próba znalezienia wykonawcy niezbędnych planów i analiz się nie powiodła, ale GDDKiA się nie poddaje i...

- Ponownie przekazaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit. Ogłoszenie to ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA - poinformowali przedstawiciele GDDKiA w Olsztynie. - W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu i zakresu zamówienia. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać jeszcze w tym roku.

Zakres zadania

Studium korytarzowe obejmie analizy obejścia Olsztyna zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej. Po wytypowaniu korytarza obwodnicy zadaniem wykonawcy będzie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wydania decyzji środowiskowej. Na etapie STEŚ dokonane zostaną analizy co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie, w korytarzu wybranym na podstawie studium korytarzowego. Zakres inwestycji będzie obejmował:

a. budowę obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51, w lokalizacji wskazanej na podstawie studium korytarzowego: w korytarzu zachodnim

- początek obwodnicy w km około 76+927 istniejącej drogi krajowej nr 51 (koniec obwodnicy Spręcowa), koniec obwodnicy pomiędzy km około 129+327 drogi krajowej nr 16, a rondem Olsztyn Zachód na drodze krajowej nr 16,

lub w korytarzu wschodnim

- początek obwodnicy w km około 76+927 istniejącej drogi krajowej nr 51 (koniec obwodnicy Spręcowa), koniec obwodnicy pomiędzy km około 3+901 istniejącej drogi krajowej nr 16c (planowany węzeł Wójtowo), a km około 7+884 drogi krajowej nr 16c (planowany węzeł Łęgajny);

b. budowę obwodnicy Dywit od węzła drogowego na projektowanej obwodnicy Olsztyna (w korytarzu zachodnim lub wschodnim), do granicy administracyjnej Olsztyna w km około 83+184 istniejącej drogi krajowej nr 51;

c. budowę odcinka drogi o długości około 3 km na terenie Olsztyna, tj. od granicy administracyjnej miasta w km około 83+184 do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania.


Zapewnienie udziału społeczeństwa

Zadaniem wykonawcy będzie również poinformowanie lokalnej społeczności oraz wszystkich zainteresowanych (np. organizacji ekologicznych) o planowanym przedsięwzięciu oraz zebranie opinii na temat proponowanych rozwiązań. Zostaną przeprowadzone spotkania informacyjne na obszarze każdej gminy, przez tereny której przechodzą analizowane warianty trasy, na każdym z etapów przygotowania przedmiotowej inwestycji, tj. na etapie przygotowania Studium Korytarzowego oraz na etapie STEŚ.


Cel inwestycji

Dzięki powstaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Olsztynie i Dywitach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16. Dzięki inwestycji całość ruchu dalekobieżnego i tranzytowego będzie mogła zostać wyprowadzona z Olsztyna. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 980 mln zł, a długość ok. 20 km. Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, a sama jego realizacja w latach 2026-30.

Program budowy 100 obwodnic

Budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit to kolejne w województwie warmińsko-mazurskim zadanie realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic, przygotowanego na lata 2020-2030. W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.

Przypomnijmy: to będzie drugie podejście do budowy północnej obwodnicy. Drogowcy próbowali już wytyczyć ślad obwodnicy po stronie wschodniej miasta, ale prace zostały przerwane po tym, jak skargę wniosła m.in. gmina Dywity i jej mieszkańcy. I Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w 2012 roku uchylił decyzję środowiskową dla tej inwestycji.
Koszt budowy 100 obwodnic oszacowano na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. KFD finansowany jest z opłaty paliwowej, płaconej przez producentów i importerów paliw silnikowych, oraz między innymi z opłat za przejazd i środków unijnych.

Źródło: GDDKiA w Olsztynie, red.


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (13) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Dywiciak #2959966 | 90.255.*.* 14 sie 2020 18:00

    PROTESTUJĘ !!!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. anatol #2959922 | 88.156.*.* 14 sie 2020 15:39

    szydło nie potrzebuje obwodnicy

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. um #2959900 | 94.254.*.* 14 sie 2020 14:42

    Jedynym logicznym rozwiązaniem jest wersja po stronie zachodniej. Tam praktycznie nie ma żadnej zabudowy, tylko lasy. Nie wyobrażam sobie obwodnicy i węzła na 16ce od Wójtowa do Łęgajn. Tam jest bardzo gęsta zabudowa jednorodzinna i planowanych mnóstwo działek budowlanych. Do tego jeszcze bardziej zwiększony ruch na tym odcinku 16ki to będzie masakra dla okolicznych osiedli. Mieszkańcy już powinni zacząć protestować... albo pomyśleć o wyprowadzce.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-9) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Rob #2959844 | 94.254.*.* 14 sie 2020 12:02

      Protestujcie mieszkańcy dywit, tak jak kilka tat temu. Proponuję przesiąść się na rowery będzie ciszej bezpieczniej, nic nie będzie wam jeździć za płotem.

      Ocena komentarza: warty uwagi (18) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Lu #2959814 | 31.0.*.* 14 sie 2020 10:45

      Slawomir N wybuduje

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (13)