Zielona brama dla Olsztyna [ZDJĘCIA]
2020-07-13 10:08:04(ost. akt: 2020-07-13 13:28:35)
Fabryka Michelin połączyła się z obwodnicą Olsztyna. Dzięki temu przez miasto będzie przejeżdżać miesięcznie około 4,5 tys. pojazdów mniej, co w znacznym stopniu zmniejszy emisję spalin i poziom hałasu na ulicach.
Olsztyński Michelin, największy pracodawca w regionie, jako firma odpowiedzialna społecznie stawia na ekologię. Wybudowanie przez fabrykę połączenia z obwodnicą Olsztyna to kolejny przykład. Teraz samochody ciężarowe będą mogły dojeżdżać do fabryki, omijając Olsztyn. Nowe rozwiązanie zapewni również pracownikom zakładu możliwość dojazdu bezpośrednio obwodnicą do pracy.
W miniony piątek uroczyście otwarto bramę numer 7 przy nowej drodze łączącej fabrykę z obwodnicą Olsztyna. Inwestycja sfinansowana przez Michelin, przyczyni się zdecydowanie do zmniejszenia ruchu aut w mieście, a tym samym poprawy jakości powietrza i stanu bezpieczeństwa na ulicach. Z powodu wpływu nowej bramy na środowisko niektórzy nazywają nowy wjazd do fabryki „zieloną bramą”.
— Chcemy, żeby mieszkańcy Olsztyna żyli w środowisku, które jest bardziej zielone — powiedział Jarosław Michalak, prezes Michelin Polska S.A podczas uroczystości, zwracając uwagę na kilka aspektów inwestycji. — Po pierwsze jest to zakończenie naszego projektu z lat 2004-2006, gdzie właśnie z tej strony Olsztyna zbudowaliśmy Zakład Produkcji Mieszanek i Centrum Logistyczne. Naturalne było, że pewnego dnia przyszła obwodnica Olsztyna zostanie połączona z jednym z wyjazdów do naszej fabryki. Dotychczas wszystkie samochody, w tym ciężarowe jadąc do nas musiały przejechać przez Olsztyn. Teraz dzięki nowemu połączeniu to się zmieni. Cały ruch, a jest to prawie, 4,5 tys. samochodów miesięcznie, będzie bezpośrednio kierowany na obwodnicę. Nowy wjazd od strony ul. Bublewicza szczególnie odciąży ruch na ulicy Leonharda.
Dotychczasowa brama wjazdowa przy ulicy Sprzętowej, zostanie zamknięta. Tuż obok nowego wjazdu do fabryki przy ul. Bublewicza powstał też parking dla 245 samochodów osobowych i ponad 30 ciężarówek wraz z zapleczem socjalnym dla kierowców. Na parkingu są też dodatkowe miejsca dla niepełnosprawnych oraz motocyklistów i rowerzystów. Uwagę przykuwają też dwie stacje do ładowania aut elektrycznych. Przy bramie powstała też łąka kwietna o powierzchni 1600 m kwadratowych, która ma już nawet swoją nazwę. To „Łąką dla bąka”. Pierwsze samochody wjadą do fabryki nową bramą już dziś.
Brama nr 7 to wielka zmiana dla fabryki, ale też mieszkańców stolicy regionu, na co zwrócił uwagę obecny na uroczystości Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
— Wcześniej wszystkie samochody, które obsługują fabrykę Michelin jeździły przez miasto, a więc mieliśmy kilka tysięcy samochodów przejeżdżających naszymi ulicami i zanieczyszczających spalinami powietrze, a dziś czystość środowiska jest dla nas bardzo ważną sprawą — podkreślił prezydent Grzymowicz.
— Wcześniej wszystkie samochody, które obsługują fabrykę Michelin jeździły przez miasto, a więc mieliśmy kilka tysięcy samochodów przejeżdżających naszymi ulicami i zanieczyszczających spalinami powietrze, a dziś czystość środowiska jest dla nas bardzo ważną sprawą — podkreślił prezydent Grzymowicz.
—Teraz dzięki tej inwestycji samochody jadące do fabryki nie będą musiały już przejeżdżać przez Olsztyn. Fabryka opon, która tak dynamicznie się rozwija, jest ważnym przedsiębiorstwem dla miasta i regionu, bo przecież zatrudnia prawie 5 tysięcy osób. Cieszymy się z tego, że Michelin jest w naszym mieście.
Obecna na uroczystości Beata Faltynowska, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Nieruchomości Urzędu Wojewódzkiego odczytała list od wojewody Artura Chojeckiego, który pogratulował zakończenia nowej inwestycji i oczywiście życzył dalszych sukcesów.
— Chciałbym podkreślić, że sprawna realizacja inwestycji to zasługa bardzo dobrej współpracy z władzami miasta oraz z wykonawcą - olsztyńską „Przemysłówką” Holding — dodał Sascha Kettler, dyrektor zakładu półfabrykatów fabryki Michelin. — Robimy wiele by być firmą przyjazną środowisku. Jeden z przykładów to auta z napędem elektrycznym, które wprowadziliśmy do transportu wewnętrznego, by pokazać jak ważna jest dla dbałość o czystość powietrza w Olsztynie. Na nowym parkingu zamontowaliśmy dwie stacje ładowania elektrycznego ponieważ wspieramy rozwój bardziej ekologicznej motoryzacji — dodał.
Nowa brama to krok milowy, który zmienia system transportu w fabryce i daje połączenie z infrastrukturą zewnętrzną Ale brama nr 7 to też coś więcej niż tylko brama prowadząca do zakładu, to też przykład filozofii i i podejścia do biznesu, którym kieruje się Michelin.
— Model biznesowy Grupy Michelin to równowaga — podkreślił prezes Jarosław Michalak. — Chodzi o równowagę między prowadzeniem biznesu i dbaniem o pracowników, ale też wspieranie inicjatyw lokalnych i dbanie o środowisko. Tu takim przykładem może być kontynuowany przez nas w fabryce program zmniejszania zużycia wody przemysłowej z Wadąga, budowa nowej ciepłowni, która będzie zasilana gazem, wprowadzenie w zakładzie floty samochodów elektrycznych oraz transportu intermodalnego polegającego na przewożeniu naczep samochodowych koleją. I na pewno nie są to nasze ostatnie inicjatywy —
zaznaczył prezes.
zaznaczył prezes.
W tym roku mija 25 lat od momentu, kiedy do Olsztyna zawitał Michelin. Te ćwierć wieku to nie tylko rozwój fabryki, budowa jednego z najnowocześniejszych zakładów na świecie. Michelin Polska znany jest z wielu działań społecznych. Bez wątpienia takim przykładem była ostatnio akcja dystrybucji ponad 42 tys. litrów płynu do dezynfekcji, wyprodukowanego i rozlanego w fabryce. Dzięki tej akcji współorganizowanej przez Warmińsko-Mazurski Związek Pracodawców prywatnych środek trafi ł do ponad tysiąca najbardziej potrzebujących instytucji: szpitali, domów pomocy społecznej, domów dziecka.
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl