Tunel połączy dworzec kolejowy z Zatorzem?
2020-03-28 08:07:23(ost. akt: 2020-03-27 15:04:11)
Trwają jeszcze prace projektowe nowego dworca PKP w Olsztynie. I raczej do końca marca nie zobaczymy jego wizualizacji. Znamy jednak już nieco szczegółów tej ważnej dla mieszkańców Olsztyna i regionu inwestycji.
Jak wszyscy w Olsztynie, zdajemy sobie pytanie, jak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy. Choć z góry można założyć, że powinien prezentować się dużo lepiej niż obecny, to na konkrety trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Wprawdzie PKP SA informowały, że być może w jeszcze w tym kwartale zobaczymy wizualizację nowego dworca, to raczej tak się nie stanie.
— Wizualizacje dworca są jeszcze w trakcie opracowywanie. Zależy nam na tym, żeby nowy obiekt w pełni wpisywał się w tkankę miejską, jednocześnie odznaczając się nowoczesnością i reprezentacyjnością zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami projektowania — poinformował nas Michał Stilger, rzecznik PKP SA. — Realizacja dokumentacji projektowej jest na etapie projektu budowlanego.
Wiemy, że część przestrzeni związanej z obsługa pasażerów zejdzie do podziemia. Dlaczego? Bo PKP chce połączyć Zatorze z dworcem za pomocą tunelu, a nie zadaszonej kładki. Tunel będzie jednak zbudowany od nowa.
— Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dzięki temu podróżni w zależności od lokalizacji środka lokomocji będą mogli skorzystać także z usług towarzyszących — wyjaśnił Michał Stilger.
— Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dzięki temu podróżni w zależności od lokalizacji środka lokomocji będą mogli skorzystać także z usług towarzyszących — wyjaśnił Michał Stilger.
Oczywiście zostaną zachowane te elementy dworca, które konserwator uznał za zabytkowe. Chodzi tu o dwie mozaiki ścienne znajdujące się na obu dworcach oraz dwa neony z napisami: Dworzec Kolejowy i Dworzec Autobusowy (konserwator uznał za zabytkowe jeszcze wiaty peronowe peronów 2, 3 i 4 — red.). Jak powiedział nam Michał Stilger, nowe lokalizacje elementów zabytkowych zostaną uzgodnione z konserwatorem zabytków na późniejszym etapie prac projektowych.
Ile będzie kosztowała budowa nowego dworca, tego dokładnie nie wiadomo.
— Mamy zagwarantowane około 30 milionów złotych środków z funduszy unijnych, ale zamierzamy wykorzystać także środki własne — tłumaczy rzecznik PKP SA.
— Mamy zagwarantowane około 30 milionów złotych środków z funduszy unijnych, ale zamierzamy wykorzystać także środki własne — tłumaczy rzecznik PKP SA.
PKP zakłada, że budowa nowego dworca zakończy w połowie 2023 roku, bo wtedy też PKP PLK planują zakończyć przebudowę układu torowo-peronowego na olsztyńskim dworcu. Tu prace przygotowawcze też trwają, a same roboty powinny się zacząć na początku 2021 roku i zakończyć właśnie w połowie 2023 roku.
— Prowadzimy rozmowy z właścicielem autobusowej części dworca. Jesteśmy na etapie uzgodnień koncepcji wielobranżowej — dodaje rzecznik PKP SA.
Ta koordynacja działań jest niezbędna, bo jak już wielokrotnie pisaliśmy, PKP chce zbudować nowy dworzec — podobnie jak prywatny inwestor Retial Provider — w miejscu istniejącego dworca PKP, a w miejscu PKS zbudować galerię z funkcją dworca autobusowego oraz hotel. Oba budynki mają stanowić całość z już zbudowanym przez miasto Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym.
Ta koordynacja działań jest niezbędna, bo jak już wielokrotnie pisaliśmy, PKP chce zbudować nowy dworzec — podobnie jak prywatny inwestor Retial Provider — w miejscu istniejącego dworca PKP, a w miejscu PKS zbudować galerię z funkcją dworca autobusowego oraz hotel. Oba budynki mają stanowić całość z już zbudowanym przez miasto Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym.
— PKP dwa dni temu, po przeszło trzech miesiącach, przesłało nam uwagi do zaproponowanej przez nas w grudniu umowy. Analizujemy je w tej chwili — mówi Rafał Twarowski, prezes spółki Retial Provider.
Budowa galerii miała ruszyć w tym roku. Czy to jest realne?
— Co prawda na ten moment nie wycofujemy się z przyjętego harmonogramu realizacji inwestycji, o czym niech świadczy chociażby złożony w marcu wniosek o pozwolenie na rozbiórkę dworca autobusowego i biurowca, to na pewno obecna sytuacja wpłynie na jego weryfikacje — odpowiada prezes Twarowski. — Zobaczymy, jak Polska i świat będzie wyglądał po koronawirusie. I dopiero wtedy zapadać będą decyzje. Dla wszystkich przecież jest jasne to, że branża centrów handlowych i hotelarska ucierpią. Pytanie tylko, jak bardzo. A my zamierzamy zbudować w Olsztynie właśnie galerię handlową z hotelem.
— Co prawda na ten moment nie wycofujemy się z przyjętego harmonogramu realizacji inwestycji, o czym niech świadczy chociażby złożony w marcu wniosek o pozwolenie na rozbiórkę dworca autobusowego i biurowca, to na pewno obecna sytuacja wpłynie na jego weryfikacje — odpowiada prezes Twarowski. — Zobaczymy, jak Polska i świat będzie wyglądał po koronawirusie. I dopiero wtedy zapadać będą decyzje. Dla wszystkich przecież jest jasne to, że branża centrów handlowych i hotelarska ucierpią. Pytanie tylko, jak bardzo. A my zamierzamy zbudować w Olsztynie właśnie galerię handlową z hotelem.
Andrzej Mielnicki
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
W weekendowym wydaniu polecamy m.in.
W czterech ścianach cieszymy się sobą
Od dwóch tygodni dzieci nie chodzą do przedszkola, a ja do pracy. Spędzamy ten czas razem, w domu. Bawimy się, uczymy, gotujemy, czasem wychodzimy się przewietrzyć. Z nikim się jednak nie spotykamy. Wiemy, że tak trzeba i nie narzekamy.
Tłumaczyć język psi na ludzki
Agata Jastrzębska to behawiorysta zwierzęcy. Potrafi odczytać język, który dla przeciętnego człowieka jest niedostrzegalny, a zwierzęta do nas mówią. Musimy się tylko na nie otworzyć. Jeżeli nie będziemy znali podstaw tej komunikacji, to nic nie wskóramy.
By ofiary przemocy nie milczały...
Hasło "zostań w domu" powinno się kojarzyć z bezpieczeństwem i komfortem. Niestety dla wielu kobiet oznacza piekło. Przemoc domowa w czasie pandemii bardzo nasiliła się w Chinach. Czy czarny scenariusz czeka też Polki?
Komentarze (33) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Macierewicz z szafy #2933304 | 46.230.*.* 14 cze 2020 07:55
jedno jest pewne - za 30 mln to mozna kurnik zbudowac...."Choć z góry można założyć, że powinien prezentować się dużo lepiej niż obecny" - naiwnosc jak widze nie zna granic
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
PRZEJAZD DLA SAMOCHODOW NA ZATORZE #2906349 | 88.156.*.* 15 kwi 2020 08:14
BY SIE PRZYDAŁ , ROZŁADOWAŁ KORKI I PRZY OKAZJI CHODNIK I SCIEZKA ROWEROWA , KUMACIE PASORZYTY Z RATUSZA
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
- #2898045 | 188.146.*.* 1 kwi 2020 17:20
Kiedyś próbowano zrobić tam tunel ale natrafiono na jakiś beton i za duże koszta byłyby.
odpowiedz na ten komentarz
Kebiz #2896804 | 88.156.*.* 31 mar 2020 08:45
Tunel to głupota, bo dotychczasowe zalewa woda ! Zatorze wobec dworca leży na wysokiej skarpie, więc raczej schody aniżeli jakieś tunele !
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Jaki tunel? #2895891 | 37.47.*.* 29 mar 2020 18:15
Mam nadzieję, że ktoś to przemyśli, by nie było tam menelstwa, cwaniactwa i smrodu moczu. Niby obsługa pasażerska na poziomie -1, a na perony to i tak trzeba będzie wejść, bo nie wierzę, że to będzie inaczej. Co to za jakieś dziwne gadanie, nikt nie będzie torowiska wciągał pod ziemię, to nie Warszawa. Myśleć milion lat, by zrobić kawałek kładki nad torami. Już jeden tunel miał być, z powierzchnią handlową, przy centrum handlowym tuż przy zakładzie karnym. I co? Gdzie ten obiecany tunel?
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz