Rajska kałuża w liceum plastycznym w Olsztynie

2020-01-11 10:23:00(ost. akt: 2020-01-10 19:01:53)
Młodzi artyści ze swoim profesorem oraz ich dzieło

Młodzi artyści ze swoim profesorem oraz ich dzieło

Autor zdjęcia: Łukasz Czarnecki-Pacyński

Profesor Ewald Kornek miał pomysł na instalację artystyczną, którą określił mianem “Rajskiej kałuży”. Do współpracy zaprosił pięcioro uczniów II klasy, a efekty ich pracy można oglądać w Salonie Wystawowym Liceum Plastycznego w Olsztynie.
— Przez dach naszego nowego salonu wystawowego wlewa się woda, która rozlewa się potem po podłodze — opowiada prof. Kornek. Ta woda została przedstawiona metaforycznie przez ogromną liczbę płytek CD zawieszonych pod sufitem salonu oraz przyklejonych na podłodze, gdzie oświetlone kolorowymi światełkami tworzą różnobarwne refleksy świetlne, oczarowujące oko widza.

— To prawdziwy znak czasów — dodaje profesor. — Żyjemy przecież teraz w erze plastiku oraz cyfrowego zapisu dźwięku, co znakomicie symbolizują plastikowe płytki CD, na których wciąż jeszcze istnieją – teraz już nikomu nie potrzebne – pliki dźwiękowe. Całości towarzyszy dobywający się z głośników dźwięk wody spływającej rytmicznie kroplami po ścianie jaskini – wprowadza to nastrój pewnej tajemniczości oraz oczekiwania na coś.

Do stworzenia instalacji użyto wyłącznie płytek z odzysku. — Zawarte na nich zapisy „rozpłynęły się” już i każdy z nas może sobie tylko wyobrazić, co one mogły zawierać — dodaje prof. Kornek. Płytki zbierał profesor od pięciu lat, wiedząc, że kiedyś je w końcu wykorzysta w celu stworzenia kolejnego dzieła sztuki plastycznej.


— W pierwszej wersji pod słupem wody płytki miały układać się w trzy kręgi — opowiada Maciek Tomasiak z II klasy. — to się jednak nie udało i dzięki temu ta „woda” wprost fantastycznie „rozpłynęła” się po całej sali. Rzeczywiście kilka fragmentów podłogi jest pokrytych mieniących się kolorami „kałuż” z płytek CD, tworząc barwne widowisko.

— Chodziło nam o to, by ten efekt „mienienia się” płytek występował na dole „strumienia wody” bardziej intensywnie — dodaje Wiktoria Tworkowska, koleżanka Maćka z klasy. — Osiągnęliśmy to sklejając dolne płytki parami ze sobą.


Praca przy zawieszaniu oraz układaniu płytek była dosyć żmudna i młodzi artyści wspominają ze śmiechem bolące kolana oraz kręgosłupy. Za to teraz czują wielką satysfakcję z tej poważnej realizacji, jednej z pierwszych w ich życiu twórcy-plastyka. Autorami instalacji są także: Alicja Żelnia, Agnieszka Kołakowska, Zuzanna Jarczewska i Jakub Zilberhots.

łcp


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Doceń sportowców i podziękuj im za sportowe emocje!

Trwa 59. Plebiscyt na 10 Najpopularniejszych Sportowców Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Głosować można do 7 lutego.

Więcej informacji o plebiscycie >>>TUTAJ.


Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. pytanie #2847512 | 51.77.*.* 11 sty 2020 17:24

    Jak w rankingach /wynikach matur wypada owo liceum ? P.S instalcje z płyt CD to już były eksponowane w latach 90tych.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. retyk #2847502 | 83.5.*.* 11 sty 2020 17:10

      witam prawdziwych Polaków, bezinteresownych zawistników

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. profesoro #2847429 | 89.228.*.* 11 sty 2020 15:36

        plyta to juz przezytek, to sie obudzil wizjoner

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

      2. olo #2847392 | 83.28.*.* 11 sty 2020 14:36

        Kornek został profesorem???

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

      3. kol. #2847379 | 5.173.*.* 11 sty 2020 14:19

        na takie gówna idą nasze pieniądze, żenada.

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (9)