Kupiłeś towar na pokazie? Możesz reklamować

2019-10-03 20:11:42(ost. akt: 2019-10-03 15:28:18)

Autor zdjęcia: Aleksander Chodźko

Zenon Królik z Regionalnego Ośrodka Konsumenckiego w Olsztynie odpowiada na pytania czytelników dotyczące reklamacji towarów kupionych podczas pokazów poza siedzibami firm. Najczęstsze? Czy i kiedy można odstąpić od umowy?
1. Jakie przepisy prawne regulują reklamacje towaru kupionego na pokazie?
Przepisy te znajdziemy w ustawie o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. Są to sprzedaże realizowane poza siedzibą przedsiębiorstwa, najczęściej przeznaczone do obsługiwania konsumentów w wynajmowanych lokalach, poza główna siedzibą przedsiębiorstwa. Najczęstszą formą są pokazy na targach, w hotelach, w sanatoriach itp, bądź w mieszkaniach prywatnych wynajmowanych na tzw. pokazy.

2. Jakie dokumenty powinien okazać konsumentowi na jego żądanie realizujący pokaz?
Przedsiębiorca powinien okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej (wyciąg z krajowego rejestru działalności gospodarczej lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej /CEIDG/ a także dokument tożsamości.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Mamy prawo do reklamacji [PORADNIK]

Mamy prawo do reklamacji [PORADNIK]

3. Jakie mamy prawo reklamacji towaru kupionego na pokazie?
Zgodnie z ustawą o ochronie praw konsumenta, ma on prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni licząc od daty nabycia towaru, bez wskazywania przyczyny odstąpienia. W tej kwestii należy wypełnić formularz o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem – taki formularz przedsiębiorca ma obowiązek wręczyć konsumentowi z chwilą podpisania umowy.
Przedsiębiorca nie może ograniczyć tego prawa nawet wtedy, gdy towar będzie miał ślady użytkowania zgodnego z jego przeznaczeniem.
WAŻNE
1. Sprzedawca nie może obniżyć zwracanej kwoty.
2. Odzyskujemy całość sumy bez kosztów przesyłki.
3. Odzyskujemy zaliczkę lub zadatek w całości.
4. Wnikliwie czytajmy umowy przed podpisaniem.
5. Odstąpienie od umowy przesłanej przedsiębiorcy skutkuje jednocześnie odstąpieniem od umowy kredytowej, jeżeli występujemy o sfinansowanie zakupu przez bank.

4. Kiedy dokonujemy zwrotu towaru?
W pierwszej kolejności listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, przesyłamy przedsiębiorcy formularz o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Następnie nie później niż w terminie 14 dni zwracamy towar za pobraniem.
WAŻNE
Gdy towar przesłany ma uszkodzenia, sprzedawca może zmniejszyć kwotę oddawaną za przesłany towar.
Jeżeli konsument dokonał przedpłat, należą mu się odsetki ustawowe, licząc od daty dokonania przedpłaty.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Reklamacje usług energetycznych

Reklamacje usług energetycznych


5. Czy towar zakupiony na pokazie podlega reklamacji w przypadku stwierdzenia w nim usterek?
Towar kupiony na pokazie podlega reklamacji na zasadach rękojmi lub gwarancji, jeżeli taka została doręczona do produktu. Stosuje się tu przepisy prawa wynikające z ustawy o sprzedaży konsumenckiej.

6. Co robić w sytuacji, gdy na pokazie przedsiębiorca nie poinformuje o prawie odstąpienia od umowy?
Pomocne przepisy znajdziemy w ustawie o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (art. 29). Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę, ma on prawo do odstąpienia od umowy. Prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy, licząc od daty upływu 14 dni na odstąpienie od umowy (patrz art. 27 cytowanej ustawy).

7. Czy podobne zasady obowiązują w przypadku umów zawartych drogą internetową?
W sytuacji zakupu towaru u przedsiębiorcy za pośrednictwem internetu, konsumentowi przysługują takie same prawa, jak za zakupiony towar na pokazie, czyli ma prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni licząc od daty otrzymania produktu (nie mylić daty zawarcia umowy drogą internetową.
WAŻNE
Konsument musi zwrócić przedsiębiorcy zakupiony towar w terminie 14 dni licząc od dnia od odstąpienia od umowy sprzedaży. Przedsiębiorca musi przyjąć zwracaną rzecz.

8. W jakim czasie przedsiębiorca musi zwrócić pieniądze?
Sprzedawca, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, ma obowiązek zwrócić konsumentowi pieniądze w ciągu 14 dni licząc od daty otrzymania od konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca ma prawo wstrzymania się ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania od konsumenta potwierdzenia dowodu odesłania towaru.

9. Czy sprzedawca może żądać przy reklamacji towaru złożonej drogą internetową, aby towar był zwrócony w otrzymanym uprzednio opakowaniu?
Sprzedawca nie jest uprawniony do takiego żądania. Nie może uzależniać od tego rozpoznania reklamacji. Warunkiem jej rozpoznania jest przesłanie w terminie 14 dni oświadczenia woli konsumenta w trybie wskazanym w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r.

10. Gdzie konsument może szukać pomocy prawnej?
W przypadku wątpliwości można poprosić o nieodpłatną pomoc prawną Powiatowego/Miejskiego Rzecznika Konsumentów lub skontaktować się z Regionalnym Ośrodkiem Konsumenckim w Olsztynie, przy ul. Tarasa Szewczenki 1, tel. 605335404 lub 222906090, email: biuro.olsztyn@dlakonsumenta.pl w ramach programu dlakonsumenta.pl.



Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Rychu #2807917 | 188.146.*.* 22 paź 2019 09:51

    Ci z pokazów dzwonią do mnie co miesiąc. Co miesiąc mówię im, że mogą spier... A oni i tak dalej dzwonią. Można im mówić, żeby usunęli numer z bazy danych, a oni i tak mają to w d... i dalej dzwonią. Sk.... je...

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Tomek #2805017 | 88.220.*.* 16 paź 2019 18:20

    Był też kiedyś komendantem Komendy Powiatowej Policji w Bartoszycach (obecnie na emeryturze mundurowej).

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Marek #2803271 | 176.97.*.* 13 paź 2019 21:25

      Był kiedyś Rzecznikiem Konsumentów w Bartoszycach. Bardzo skuteczny. Mnie pomógł w trzech sprawach. Mojemu sąsiadowi również.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. BRAK MOŻLIWOŚCI KOMENTOWANIA #2799430 | 83.0.*.* 4 paź 2019 13:30

      Dlaczego pod wszystkimi artykułami dot. p.Staroń wyłączona jest możliwość komentowania? A co do ciągników... Pani Staroń wciąż się chwali, jak to pomogła odzyskać ciągnik Pana Zaremby... Problem w tym, że Pan Zaremba i ten drugi Pan tzw. "właściciel ciągnika" usłyszeli zarzuty za składanie fałszywych zeznać, pan Zaremba jeszcze dodatkowo za celowe uszczuplanie majątku... Wyrok ws. komornika został uchylony i będzie nowy proces!!! Okazało się, że wszyscy świadkowie potwierdzają, że ciągnik należał do Pana Zaremby, który przepisał go na szwagra bo miał długi... Po co był szwagrowi ciągnik skoro nie ma i nie uprawiał pola?! Wiem, że temat mało chwytliwy dla mediów bo okazuje się, że poszkodowanym w sprawie, głównie dzięki działaniom Pani Staroń, jest komornik i asesor, którym zniszczyła ona kariery!!! Może najpierw trzeba sprawdzić u źródła zanim się uwierzy "biednym ludziom"?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)