PRZEWODNIK PO BIEGANIU|| Dzieci powinny być szkolone, a nie trenowane. Otoczmy większą uwagą przegranych

2019-06-02 17:09:22(ost. akt: 2019-06-02 11:19:59)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: pixabay.com

Wyniki sportowe w szkole podstawowej to nie tylko konsekwencja treningu. Na pewno spotkaliśmy się z określeniem przerost biologiczny. Przyśpieszony rozwój młodego człowieka, szczególnie chłopców, wpływa na poziom cech motorycznych i okupuje pierwsze miejsca na podium, nie tylko szkolnych olimpiad.
Uczestniczące w zawodach roczniki, które wyprzedzały swoje urodzeniowe daty w rozwoju, wsparte lekkim treningiem rozprawiają się z rówieśnikami. Dziewczęta z uwagi na inne predyspozycje w rozwoju motorycznym w ósmej klasie, muszą się pogodzić z porażką z młodszymi koleżankami. Wcześniej w klasach młodszych SP skutecznie rywalizują z chłopcami.
Aby się liczyć się w sportowej rywalizacji stają przed trudną decyzją o kontynuacji szkolenia. To czas bardzo psychicznie selektywny dla nich. Mimo ciężkiej pracy wyniki odstają o tych wcześniejszych. Tylko najbardziej zmotywowane przetrwają ten okres. Często się zdarza, że juniorki są słabsze wynikowo od swoich młodszych w kategorii koleżanek podczas lekkoatletycznych MP.

Negatywny w odczuciu sygnał kończy treningi. Natura rozdaje sportowe karty. W swojej pracy trenerskiej w rozmowach z kolegami i koleżankami nauczycielami wychowania fizycznego często poruszaliśmy ten problem.
Zapraszając dzieci do uprawiania sportu powinniśmy nie tylko zwracać uwagę na ich rozwój biologiczny. Również na pułapki oczekiwań środowiskowych. Nie przeskakując etapów szkolenia.
Dzieci powinny być szkolone, a nie trenowane. Otoczmy większą uwagą przegranych, wzbogacając w wiedzę nie tylko zawodnika. Psychologia wyniku dotyczy również rodzica. Sport wystawia zdrowotne rachunki już w szkole średniej. Tylko od otoczenia młodego zawodnika zależy jakie one będą.

Jestem krytyczny wobec nauczycieli, trenerów, którzy zapominają o tym w rozwoju. Nigdy nie pogodziłem się z tworzeniem szkolnych przerostów biologicznych w administracyjny sposób tylko po to, aby odnieść sukces.
Czuję niesprawiedliwość podrabianych legitymacji mimo wielu lat od tych chwil, które miały miejsce wiele lat temu, także w moim szkolnym otoczeniu.
Biologia i cechy wolicjonalne predysponują do sportu wyczynowego. Popatrzmy nie tylko na zwycięzców, ale również na tych z odległych miejsc, ponieważ tam są przyszli mistrzowie.

W rozwoju biegowym korzystamy z dobrodziejstwa odziedziczonych po przodkach cech motorycznych. To one określają nasze preferencje do bieganych dystansów.
Człowiek rozwija się czasami bardzo chaotycznie - notując przyrost wartości poszczególnych cech.
Prawdziwy trening z dużym sportowym obciążeniem powinien zagościć w rytmie dnia jak wszystkie cechy motoryczne zakończą możliwości naturalnego rozwoju. Wcześniej ogólna sprawność w symbiozie z ukierunkowanymi akcentami na potrzeby dyscypliny tworzą fundamenty dla niej.

Szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego poza niewątpliwymi w czasie nauki w nich sukcesami nie zasilają kadr narodowych tłumami absolwentów. I nie wynika to tylko z obciążeń sportowych. Również psychiczne wypalenie po paroletnim zauroczeniu zmienia spojrzenie.


Szkoła korzysta z zawodników szkolonych w stowarzyszeniach sportowych. Zdarza się, że obraża się na uczniów i rodziców jak spotka ją odmowa startu. Czasami jak dziecko uprawiające sport w klubie nie idzie do klasy sportowej powstają niezręczne sytuacje w środowisku wspólnych znajomych.

Należy zwracać uwagę na nakładające się obciążenia treningowe. Ustawa, która umożliwia zaliczanie dwóch godzin wychowania fizycznego w klubie okazała się martwym zapisem stosownym bardzo rzadko w praktyce. Świadomość nauczycieli wychowania fizycznego chroniąca rozwój dziecka w sporcie jest na wagę olimpijskiego złota.

W pracy trenerskiej gro zawodników na poziomie juniora to uczniowie nie będący w klasach sportowych. Nie dlatego, że ktoś im tam wyrządził krzywdę. Zanikła po prostu motywacja do tego, aby dalej się rozwijać. Zapisanie się do klasy, bo tam są moi koledzy i koleżanki już nie wystarcza. Udział w zawodach w czasie lekcji koliduje z nauką. Otoczenie rówieśnicze zmienia wymagania.
Rodzice, aby zrozumieć ślepe zaułki oczekiwań i wątpliwości powinni rozmawiać nie tylko z dziećmi, również z trenerami i nauczycielami. Wymagać od nich wiedzy i psychologicznego wsparcia. Aby nie wpaść w pułapkę czasami swoich niespełnionych marzeń, kosztem własnych dzieci.

Jednostki z wyjątkową łatwością i bez zmęczenia rozpoczynają sportowe kariery. Większość jednak z bólem treningu musi zanotować postęp w rozwoju. Priorytet to powolna adaptacja wzajemnej relacji wielkości cech potrzebnych w bieganiu, a nie sukces. Wytrzymałość, szybkość, siła, moc (skoczność) czy gibkość decydują o postępie. Również o utrzymaniu sprawności.

Nie rozwijajmy w bieganiu tylko wytrzymałości. Nie tylko ona tworzy wynik. Nadmiar wytrzymałości jest krzywdzący dla siły i szybkości, blokuje gibkość i hamuje progresję w każdym wieku. Pamiętajmy, że progresja, to także zahamowanie lub spowolnienie spadku w starszym wieku.

O mobilności człowieka nie decyduje jedna cecha jako zdolność motoryczna, ale raczej ich kombinacja. Stanowi ona mierzalne wielkości, posiadające analogiczne, fizjologiczne oraz biochemiczne mechanizmy, które wspomagane psychicznie rozwijają biegacza.

Trening 3-9 czerwca. W niedziele start lub duże wybieganie..
poniedziałek – wolne
wtorek – Rozbiegnie z 5-8 x 80-100m /\ (pod i z górki -6-12m
środa – wolne
czwartek – stadion. Rozgrzewka + 4x 60 m + 2-4 x 1km (na tętnie 165-170 max) p. 5 min
piątek – rozbieganie w terenie + 5 x 100m – 8-10 km
sobota – wolne
niedziela – strat lub rozbieganie do 1,5 h
Za tydzień. Siedem maratonów - Marty w siedem dni.

Paweł Hofman, trener lekkiej atletyki

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. .... #2741606 | 176.221.*.* 2 cze 2019 20:27

    Oto tegoroczne wyniki dziecka mimo wszystko, choć dziewczynki w kategorii młodziczek startującej w tym sezonie. Czy to jest szkolenie czy katowanie. 100 m 12.89 (+1.5) 2019-05-01 Działdowo (2) III 150 m 19.73 (+1.2) 2019-05-01 Działdowo (2) -- 300 m 42.90 2019-05-01 Działdowo (2) II 100 m 13.00 (+2.0) 2019-05-04 Lidzbark Warmiński (1) III 100 m 13.00 (+2.0) 2019-05-04 Lidzbark Warmiński (1) III 200 m 26.84 (+0.1) 2019-05-04 Lidzbark Warmiński (1) III 200 m 26.65 (+1.9) 2019-05-12 Toruń (1) III 300 m 42.89 2019-05-12 Toruń (1) II 100 m 12.90 (+0.9) 2019-05-15 Lubawa (1) III 100 m 12.78 (+3.2) 2019-05-15 Lubawa (1) 600 m 1:42.61 2019-05-15 Lubawa (1) III 100 m 13.16 (+0.8) 2019-05-18 Toruń (1) III 300 m 42.12 2019-05-18 Toruń (1) II 400 m 61.84 2019-05-19 Lubawa (1

    odpowiedz na ten komentarz