Polskie Linie Kolejowe planują przeznaczyć ponad 2 mld zł na inwestycje na Warmii i Mazurach
2019-02-09 17:34:11(ost. akt: 2019-02-09 18:57:44)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują Krajowy Program Kolejowy, którego pierwsze efekty widać także w województwie warmińsko-mazurskim. Podróżni korzystają z pierwszych zmodernizowanych i wygodnych peronów, a pociągi sprawnie jeżdżą po nowych torach. Roboty się nie kończą, a w przygotowaniu są kolejne trasy w województwie, m.in. Szczytno – Ełk czy Olsztynek – Działdowo.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie realizują Krajowy Program Kolejowy (KPK) dla województwa warmińsko-mazurskiego. Trwają inwestycje o wartości prawie 650 mln zł. Roboty w 2018 roku objęły w regionie przebudowę łącznie ok. 250 km linii kolejowych oraz 39 stacji i przystanków. Podróżni korzystają już z pierwszych efektów w postaci nowych i komfortowych peronów, a także lepszych podróży po zmodernizowanych torach. To nie koniec prac. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach KPK na Warmii i Mazurach planują przeznaczyć łącznie ponad 2 mld zł.
Na linii łączącej Olsztyn z Iławą po pracach są nowe perony dla podróżnych na siedmiu stacjach i przystankach: Rudzienice Suskie, Pikus, Samborowo, Lubajny, Stare Jabłonki, Biesal i Unieszewo. Na dobrze oświetlonych peronach podróżni korzystają z wiat i ławek. Informację zapewniają tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się wygodniejszy dostęp na perony i do pociągów umożliwiają pochylnie, prowadnice i ścieżki dotykowe. Cykliści zyskają stojaki rowerowe w pobliżu peronów.
W ramach prac na ok. 80-kilometrowej trasie pomiędzy Jamielnikiem a Iławą i Olsztynem PLK zmodernizowały dwa tory. W efekcie pociągi jadą sprawniej, a podróżni zyskali lepsze codzienne podróże pociągiem do pracy i szkoły. Wartość inwestycji to 83 mln zł, a środki pochodzą z ze środków budżetowych.
W 2018 roku zakończył się pierwszy etap modernizacji linii z Olsztyna do Działdowa. Na 6 przebudowanych stacjach i przystankach oraz na nowym przystanku Olsztyn Dajtki podróżni korzystają z nowych peronów. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach na odcinku Olsztyn – Olsztynek.
Kontynuowane są prace na szlaku Olsztynek – Działdowo. Specjalna maszyna PUN, która zabiera stare odcinki toru i na ich miejsce montuje nowe, pracowała na trasie Nidzica – Działdowo. Sprawnie przygotowano już ok. 20 km podstawowego zakresu nowej drogi kolejowej. Wykonawca wykona jeszcze prace uzupełniające i rozpoczyna przygotowania do działań na kolejnym szlaku z Nidzicy do Olsztynka. Budowane są nowe perony. Podstawowe konstrukcje widać w Waplewie, Zakrzewie-Sarnowie i Dobrzyniu. „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn” są realizowane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość umowy to ok. 260 mln zł.
Nowy rok to kontynuacja prac na linii Szczytno – Ełk. Wykonawca wymienia tory na całej długości ponad 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej. Jeszcze w tym roku poprawi się dostępność kolei w regionie. Zwiększy się komfort obsługi łącznie na 4 stacjach i 14 przystankach na linii Szczytno – Ełk. Wykonawca buduje nowe, wygodne perony dla podróżnych. Zarys obiektów widać już m.in. w Bajtkowie, Białej koło Piszu, Drygałach, Nowej Wsi Ełckiej i Piszu. Z płyt krawędziowych powstał także zarys peronu o nazwie Pisz Wschodni. W przyszłości zapewni lepszy dostęp do kolei mieszkańcom pobliskich osiedli. Przygotowano już m.in. instalacje energetyczne i słupy pod oświetlenie.
Wymiana torów pozwoli na bezpieczne prowadzenie pociągów i skrócenie czasu podróży. Wartość prac to ok. 290 mln zł. „Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Wymiana torów pozwoli na bezpieczne prowadzenie pociągów i skrócenie czasu podróży. Wartość prac to ok. 290 mln zł. „Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 66 mld zł. do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.
źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
nnn #2679407 | 89.228.*.* 10 lut 2019 22:19
nie lepiej rozwinąć sieć busików?? przecież te mld-y tutaj to nigdy sie nie zwrócą... jak sie kiedys bardziej zaludni rejon to może wtedy zrobić....
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
KOl #2679182 | 31.0.*.* 10 lut 2019 14:15
A do Mikolajek dalej brak WSTYD
Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz
jack the ripper #2679072 | 88.156.*.* 10 lut 2019 11:52
a linia Ełk-Olecko-Gołdap ( ew. Suwałki) poszła w pi .....
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
pkp #2679028 | 89.71.*.* 10 lut 2019 10:59
Dobrze, że w ogóle coś robią ale np w Łodzi jedna inwestycja kosztuje 2mld zl a inwestycji jest kilka ;)
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
do pseudodziennikarza #2678953 | 83.31.*.* 10 lut 2019 09:05
proponuję aby autor tego artykułu udał się na wózku inwalidzkim na dworzec zachodnim i dowiedział się że musi zgłosić ten fakt na kolej 2 tygodnie wcześniej ale i tak to nic nie da bo nikt nie będzie go dżwigał na perony umieszczone na wysokości 2 piętra a jego żona niech weżmie wózek z dzieckiem i pownosi na perony w powietrzu bo inaczej się nie da nie ma nawet najazdów jest zbyt stromo a jeśli wniesie już wózek to niech zostawi dziecko na peronie i wroci po bagaże albo niech walnie nim w łeb tego który tak zaprojektował ten dworzec a dziennikarz niech weżmie wiaderko i nosi piach do posypywania peronów w jedną stronę z 200 m i tak żeby posypać peron trzeba zrobić ze 100 kursów razy 3 perony, powiem krótko w innych miastach są windy ale w Olsztynie jest gazeta która zachwyca się bublami
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz