Miliony na kolej usprawnią ruch na Warmii i Mazurach

2016-11-26 09:01:00 (ost. akt: 2016-11-26 08:49:10)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Do 2020 roku zmodernizowana zostanie linii kolejowa łącząca Olsztyn z granicą. Pieniądze na ten cel pozyskane zostaną ze środków RPO WiM 2014-2020.
W piątek (25.11) w Olsztynie podpisana została umowa o współpracy między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a samorządem województwa warmińsko-mazurskiego w sprawie linii kolejowej Braniewo – Gutkowo. Porozumienie usprawni proces pozyskiwania funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego.
 
- Infrastruktura transportowa, drogowa i kolejowa, jest niezwykle istotna w regionie tak rozległym jak Warmia i Mazury. Jej jakość podnosi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców regionu i gości. Ma także bezpośredni wpływ na rynek pracy oraz na nasz rozwój gospodarczy i turystyczny. W regionalnym programie przeznaczyliśmy na ten cel blisko 800 mln zł. To kolejne środki do zainwestowania w ramach nowego regionalnego programu, co dowodzi, że jego realizacja istotnie przyspiesza – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
 
W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecnie znacząco poprawią się podróże koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa.
 
- Realizacja projektu, wpisuje się w rozwój i usprawnienie sieci kolejowej na terenie Warmii i Mazur. Po wykonaniu prac będzie lepsza podróż z Gutkowa do Braniewa i sprawniejszy dojazd do granicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w najbliższych latach zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym planują 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
 
W 2019 roku PLK planują rozpoczęcie prac na prawie 90 km odcinku linii łączącej Gutkowo z granicą państwa. Przebudowa skróci podróż trwającą obecnie z 1h 50 min o 30 minut i zapewni szybki i sprawny przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h oraz ułatwi przejazd pociągów towarowych.
 
PLK planują także przebudowę peronów na stacjach i przystankach. Będą wygodniejsze i  dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyremontowanych będzie 190 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 50 przejazdach kolejowo-drogowych wzrośnie poziom bezpieczeństwa. Zlikwidowane zostaną też punktowe ograniczenia prędkości.
 
Projekt przebudowy linii Gutkowo – Braniewo został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego.

Szacowany koszt prac to 231 mln zł,  dofinansowanie ze środków RPO WiM 2014-2020 (Oś priorytetowa 7 Infrastruktura transportowa, Działanie 7.3 Infrastruktura kolejowa) wyniesie 44 mln euro. Obecnie opracowywane jest studium wykonalności, które określi szczegółowy zakres prac.
 
Planowana realizacja prac w latach 2019 – 2020.

mat. prasowe

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. slovian #2122071 | 94.254.*.* 27 lis 2016 22:05

    Oj śmierdzi wojenką Szymany uzbrojone, teraz kolej wypadowo na Obwód oj oj oj.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. byly pasazer #2121830 | 83.31.*.* 27 lis 2016 17:03

    A KIEDEY ODWIESZONE BEDZIE POLACZENIE KORSZE BARTOSZYCE ZAWIESZONE KILKANASCIE LAT TEMU

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Powtarzajmy do znudzenia #2121629 | 89.228.*.* 27 lis 2016 11:41

      A co z linią Czerwonka - Mrągowo - Ełk?

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    2. Sąsiad #2121583 | 178.36.*.* 27 lis 2016 10:02

      Dla kogo będą te perony ? 100km na godzinę na tej trasie oznacza zamknięcie wielu przejazdów kolejowych. To spowoduje konieczność budowy nowych dróg dojazdowych do domów czy pól i skomplikuje życie okolicznej ludności. Obecnie trasą podróżuje głównie rosyjski węgiel i to jej jedyny wpływ no gospodarkę -po jej modernizacji wreszcie zamkną nierentowne kopalnie .100km/h na krętej trasie to jak jechać 160km/h po mazurskich drogach (tych zabytkowych alejach wysadzanych stuletnimi drzewami. Przeznaczą miliardy na trasę dla szynobusów ,które dowożą kolejarzy do pracy .

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Do seniora #2121555 | 94.234.*.* 27 lis 2016 08:34

        Celowo wykupiono te zakłady żeby zamknąć i zniszczyć Polską gospodarkę

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (15)
      2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

      Unia Europejska

      GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.