Miliony na kolej usprawnią ruch na Warmii i Mazurach
2016-11-26 09:01:00(ost. akt: 2016-11-26 08:49:10)
Do 2020 roku zmodernizowana zostanie linii kolejowa łącząca Olsztyn z granicą. Pieniądze na ten cel pozyskane zostaną ze środków RPO WiM 2014-2020.
W piątek (25.11) w Olsztynie podpisana została umowa o współpracy między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a samorządem województwa warmińsko-mazurskiego w sprawie linii kolejowej Braniewo – Gutkowo. Porozumienie usprawni proces pozyskiwania funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Infrastruktura transportowa, drogowa i kolejowa, jest niezwykle istotna w regionie tak rozległym jak Warmia i Mazury. Jej jakość podnosi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców regionu i gości. Ma także bezpośredni wpływ na rynek pracy oraz na nasz rozwój gospodarczy i turystyczny. W regionalnym programie przeznaczyliśmy na ten cel blisko 800 mln zł. To kolejne środki do zainwestowania w ramach nowego regionalnego programu, co dowodzi, że jego realizacja istotnie przyspiesza – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecnie znacząco poprawią się podróże koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa.
- Realizacja projektu, wpisuje się w rozwój i usprawnienie sieci kolejowej na terenie Warmii i Mazur. Po wykonaniu prac będzie lepsza podróż z Gutkowa do Braniewa i sprawniejszy dojazd do granicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w najbliższych latach zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym planują 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W 2019 roku PLK planują rozpoczęcie prac na prawie 90 km odcinku linii łączącej Gutkowo z granicą państwa. Przebudowa skróci podróż trwającą obecnie z 1h 50 min o 30 minut i zapewni szybki i sprawny przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h oraz ułatwi przejazd pociągów towarowych.
PLK planują także przebudowę peronów na stacjach i przystankach. Będą wygodniejsze i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyremontowanych będzie 190 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 50 przejazdach kolejowo-drogowych wzrośnie poziom bezpieczeństwa. Zlikwidowane zostaną też punktowe ograniczenia prędkości.
Projekt przebudowy linii Gutkowo – Braniewo został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego.
- Infrastruktura transportowa, drogowa i kolejowa, jest niezwykle istotna w regionie tak rozległym jak Warmia i Mazury. Jej jakość podnosi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców regionu i gości. Ma także bezpośredni wpływ na rynek pracy oraz na nasz rozwój gospodarczy i turystyczny. W regionalnym programie przeznaczyliśmy na ten cel blisko 800 mln zł. To kolejne środki do zainwestowania w ramach nowego regionalnego programu, co dowodzi, że jego realizacja istotnie przyspiesza – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecnie znacząco poprawią się podróże koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa.
- Realizacja projektu, wpisuje się w rozwój i usprawnienie sieci kolejowej na terenie Warmii i Mazur. Po wykonaniu prac będzie lepsza podróż z Gutkowa do Braniewa i sprawniejszy dojazd do granicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w najbliższych latach zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym planują 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W 2019 roku PLK planują rozpoczęcie prac na prawie 90 km odcinku linii łączącej Gutkowo z granicą państwa. Przebudowa skróci podróż trwającą obecnie z 1h 50 min o 30 minut i zapewni szybki i sprawny przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h oraz ułatwi przejazd pociągów towarowych.
PLK planują także przebudowę peronów na stacjach i przystankach. Będą wygodniejsze i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyremontowanych będzie 190 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 50 przejazdach kolejowo-drogowych wzrośnie poziom bezpieczeństwa. Zlikwidowane zostaną też punktowe ograniczenia prędkości.
Projekt przebudowy linii Gutkowo – Braniewo został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego.
Szacowany koszt prac to 231 mln zł, dofinansowanie ze środków RPO WiM 2014-2020 (Oś priorytetowa 7 Infrastruktura transportowa, Działanie 7.3 Infrastruktura kolejowa) wyniesie 44 mln euro. Obecnie opracowywane jest studium wykonalności, które określi szczegółowy zakres prac.
Planowana realizacja prac w latach 2019 – 2020.
Planowana realizacja prac w latach 2019 – 2020.
mat. prasowe
Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Taka prawda #2121100 | 81.190.*.* 26 lis 2016 10:19
Niech modernizuja to co zostalo, czas najwyzszy. Nalezy pamietac o tym, ze obecna siec linii na Warmii i Mazurach jest na poziomie tej z okresu II-ej polowy XIX wieku. Wiekszosc zostala zamknieta tzn.fizycznie rozebrana, rozkradziona. Gratulacje wlodarze !
Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz
ziom #2121082 | 83.21.*.* 26 lis 2016 09:43
trasa braniewo -frombork -elblag.... zniszczona ,odpowiedzialni powinni wpier...l dostac
Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz
trudno powiedzieć dlaczego #2121179 | 95.90.*.* 26 lis 2016 13:13
Parę razy wypowiadałem się wcześniej o sensowności lokalizacji lotniska w Szymanach, że pozornie robione jest lotnisko cywilne, ale w razie wojny (tfu, tfu odpukać oczywiście) będzie ono miało bardzo duże, strategiczne znaczenie wojskowe. Ktoś tutaj napisał poniżej, że trasa Olsztyn-Braniewo, to linia ważna z punktu znaczenia militarnego. Zgadzam się. Z punktu gospodarczego zdecydowanie ważniejsze byłyby kierunki na wschód. W przyszłym roku Rosja planuje zwiększenia ilości swoich wojsk na Białorusi 80-krotnie. Niestety coś się dzieje ponad nami i coś jest na rzeczy. Proponuję moje rozważania potraktować jako bajkę i nie przejmować się niczym.
Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz
Politolog #2121123 | 83.23.*.* 26 lis 2016 10:52
A gdzie modernizacja drogi kolejowej Elbląg Braniewo?
Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz
Senior #2121077 | 82.177.*.* 26 lis 2016 09:30
Wpierw zniszczyć sprywatyzować ( czytaj przy korycie się obłowić) a potem odbudowywać za pieniądze podatnika by za czas jakiś znów sprywatyzować .
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)