Pierwsza trasa wokół Wielkich Jezior Mazurskich. Sprawdź plany Mazurskiej Pętli Rowerowej

2016-10-25 16:45:57(ost. akt: 2016-10-26 14:20:09)

Autor zdjęcia: freestocks.org

Szlak rowerowy o długości 300 kilometrów, małe pętle rowerowe wokół miejscowości na trasie, jednolite oznakowanie i miejsca odpoczynku — Mazurska Pętla Rowerowa coraz bliżej. W środę (26 października) marszałek województwa warmińsko-mazurskiego podpisze umowę na realizację projektu.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Szansa na rozwój naszego regionu

Szansa na rozwój naszego regionu

Wszystko zaczęło się od analizy krainy Wielkich Jezior Mazurskich przeprowadzonej w 2014 roku na potrzeby stworzenia wspólnej strategii samorządów. W dokumencie "Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 — strategia" znajdziemy nie tylko opis opis regionu, jego słabe i mocne strony, ale również listę zadań, których realizacja wpłynie na zwiększenie jego atrakcyjności turystycznej. Na liście z planowanym dofinansowaniem z Unii Europejskiej znalazły się m.in.: budowa Mazurskiej Pętli Rowerowej, budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka I” i remontem śluzy „Guzianka II” oraz 7 Cudów Mazur, czyli promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich. Samorządy, które mają dążyć do realizacji celów strategicznych, zawiązały Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

Jedną z największych pośród zaplanowanych inwestycji jest budowa 300-kilometrowej zintegrowanej trasy rowerowej wokół Wielkich Jezior Mazurskich oraz oznakowanie łączącego się ze szlakiem systemu lokalnych tras rowerowych prowadzących przez cenne przyrodniczo i krajobrazowo tereny Mazur. Projekt Mazurskiej Pętli Rowerowej łączy się funkcjonalnie ze szlakiem Green Velo, a więc z trasami rowerowymi we wschodniej Polsce.


Wstępny projekt przebiegu Mazurskiej Pętli Rowerowej


Autorzy projektu zaplanowali wytyczenie i utworzenie jednego głównego szlaku rowerowego o długości ok. 300 kilometrów, wyznaczenie małych pętli rowerowych wokół poszczególnych miejscowości szlaku (łącznie ok. 20 lokalnych tras rowerowych o długości blisko 500 km), jednolite oznakowanie szlaku, ustawienie tablic informacyjnych, stworzenie węzłów integracyjnych, wyznaczenie i wybudowanie miejsc odpoczynku oraz punktów widokowych wraz z niezbędną infrastrukturą (łącznie ok. 42 tego typu punkty), oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo, uruchomienie systemu wypożyczalni rowerów, stworzenie jednolitego systemu informacji turystycznej oraz jednorodnej promocji szlaku (wspólne wydawnictwo, aplikacja multimedialna itp.) oraz stworzenie oferty turystycznej, integrującej turystykę wodną i rowerową.

Zakładany przebieg szlaku głównego oparty został o oś Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich przez miejscowości: Węgorzewo – Ogonki – Pozezdrze – Pierkunowo – Giżycko – Wilkasy – Kanał Kula – Rydzewo – Cierzpięty – Okartowo – Karwik – Pisz – Wiartel – Krzyże – Ruciane Nida – Iznota – Mikołajki – Stare Sady – Jora Wielka – Notyst – Ryn/Pętla Mrągowska: Jora Wielka – Użranki – Kosewo – Mrągowo – Młynowo – Ryn – Sterławki Małe – Doba – Radzieje – Przystao/Mamerki – Węgorzewo.

Koszt całkowity przedsięwzięcia oszacowano na 51 mln złotych, dofinansowanie z UE ma wynieść 40,8 mln zł (80 proc. kosztów), reszta to wkład własny gmin.

Kiedy ruszy budowa? Szczegóły poznamy po środowym (26 października) spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie. Umowę na realizację Mazurskiej Pętli Rowerowej marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin podpisze z burmistrzem Mrągowa Otolią Siemieniec i burmistrzem Mikołajek Piotrem Jakubowskim, przedstawicielami Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.


***
Obszar Krainy Wielkich Jezior Mazurskich stanowi unikat na skalę europejską nie tylko ze względu na jeden z najdłuższych systemów jezior i kanałów tworzących szlak wodny i żeglugowy. Mazury to obszar o historii innej niż większość regionów Polski, pełen zabytków i architektury z czasów pruskich, z których najważniejsze to „Mazurskie fortyfikacje” (Twierdza Boyen wraz z Giżycką Pozycją Polową i Giżyckim Rejonem Ufortyfikowanym, Pozycja Jezior Mazurskich, Pozycja Piska, Bunkry Himmlera, Węzeł Obronny Ruciane-Guzianka) oraz liczne miejscowości z charakterystyczną, zabytkową mazurską architekturą i tzw. ulicówką.

Mazury to także jeden z najcenniejszych przyrodniczo obszarów naszego kraju. Praktycznie wzdłuż całego szlaku WJM rozciągają się liczne obszary chronione w tym: Mazurski Park Krajobrazowy, aż 15 obszarów Natura 2000 (w tym tak znane jak Ostoja i Puszcza Piska, Jezioro Dobskie, Poligon Orzysz, Mamerki, Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo, Bagna Nietlickie), na terenie WJM znajdują się 22 rezerwaty przyrody w tym te uznane za unikatowe w skali Europy i świata (2 z nich J. Oświn i Łuknajno objęte są konwencją RAMSAR chroniącą najcenniejsze obszary wodno-błotne, jezioro Łuknajno znajduje się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO).

Małgorzata Szwarc

Komentarze (22) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Kormoran #2111409 | 209.162.*.* 12 lis 2016 14:54

    Prosze sie nie podniecac of projektu do czynu to moze trwac gdzies 50 lat z braku pieniedzy , jak widzimy polska przy obecnej wladzy pogarsza stosunki s unio wiec zapomnijcie o dotacji. a jak pamietam kazdy project wladza mowila o ile dostaniemy dotacje z uni. ha.. ha bujanie w oblokach.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  2. 50 mln do podziału - jest o co się bić #2102122 | 95.40.*.* 30 paź 2016 16:40

    "jednolite oznakowanie szlaku, ustawienie tablic informacyjnych, stworzenie węzłów integracyjnych, wyznaczenie i wybudowanie miejsc odpoczynku oraz punktów widokowych wraz z niezbędną infrastrukturą (łącznie ok. 42 tego typu punkty), oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo, uruchomienie systemu wypożyczalni rowerów, stworzenie jednolitego systemu informacji turystycznej oraz jednorodnej promocji szlaku (wspólne wydawnictwo, aplikacja multimedialna itp." - w tym cytacie jest odpowiedź na pytanie: komu i po co to robią. Miasta są już wyłożone polbrukiem i obstawione żółtymi i zielonymi rurkami, a dzieci rosną, potrzeby większe, a nasza jewriejska innowacyjność i kreatywność nie przynosi już dochodu. No i co tu zrobić? No tak - przylepimy się teraz do rowerów i wyjdziemy z tą kreatywnością w pole - tyle km polbruku, rurek, idiotycznych znaków, MOPów (na razie tylko 42??? - co tak mało?, tysiące jeszcze głupszych mapek, aplikacji, folderów, ulotek i innych bzdur. Młode, nowoczesne, kreatywne i i koniecznie innowacyjne bachory miejscowych Januszów już czekają na posady do tzw. obsługi rowerzystów. A sami Janusze od polbruku, rurek, studia reklam i reszty tego badziewia już rozglądają się za nowym miejscem na postawienie kolejnego grzyba szpecącego mazurski krajobraz. 50 mln złotych do podziału - niezły tort. Tylko nie mieszajcie do tego rowerzystów - szczególnie z NIemiec bo nie wiecie o czym piszecie i mówicie.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Ador #2101643 | 46.151.*.* 29 paź 2016 19:26

    ...a u nas w Ełku chodniczki, trawniczki i dobrze dla kleru :(

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. cyklik #2100671 | 89.229.*.* 28 paź 2016 18:27

    Dziwię się że Ełk nie wszedł do tego projektu, wszak to jedyne miasto na Mazurach o tradycjach rowerowych, a w szczególności miasto kojarzące się z jedną częścią rowerową. Ełk stolicą nie ramy, nie kierownicy, nie kół, ale ....... !

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. taka prawda #2100141 | 176.221.*.* 28 paź 2016 08:53

      a gdzie "stolica Mazur" Ełk? pętla Mazur bez Ełku, jak oni się z tego podniosą? nikt się z nimi nie liczy ;) samozwańcy i nic więcej. to może być co najwyżej taki polski watykan, he he he

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (22)