Tydzień Edukacji Globalnej w SP4

2015-11-25 10:06:15(ost. akt: 2015-11-25 10:12:45)

Autor zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

Celem akcji jest zwrócenie uwagi na potrzebę prowadzenia edukacji o sprawach i problemach dotyczących ludzi na świecie poprzez działania skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży.
Tydzień Edukacji Globalnej (16-22 listopada 2015)jest coroczną międzynarodową akcją. Każdego roku, edukatorzy skupiają się na wybranym aspekcie edukacji globalnej. Hasłem tegorocznej edycji TEG jest „Równość – od słów do czynów". Uczniowie naszej szkoły mieli również możliwość uczestniczenia w tym projekcie w dniach 18-20 listopada.

Każdemu przysługują prawa wynikające z godności człowieka. Prawa te są niezbywalne, nienaruszalne, naturalne i niepodzielne. Dowiedzieli się o tym uczniowie wszystkich klas. Pod kierunkiem wychowawców i nauczycieli uczestniczyli w działaniach „Mam prawo do…..”.

Przygotowane zadania dały uczniom możliwość zdobycia i poszerzenia wiedzy na temat praw, jakie posiada każdy człowiek. Szczególną uwagę, dzieci zwróciły na swoje prawa, ale też i obowiązki, które się z nimi wiążą. Nie każdy uczeń znał swoje prawa. Przeprowadzone rozmowy, oglądane filmy, zabawy, wskazały także na nierówny dostęp do podstawowych praw dla wszystkich ludzi na świecie.

Każdy uczeń mógł dowiedzieć się jakie instytucje działają w ich imieniu. 20 listopada to rocznica uchwalenia przez ONZ Konwencji Praw Dziecka. W Polsce akty prawne, które gwarantują prawa dziecka, to: Konstytucja RP, Konwencja Praw Dziecka, Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka i Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.

Dla wielu uczniów było to wielkim zaskoczeniem, że tak dużo instytucji dba o ich prawa. W projekcie mieli również udział rodzice. Wspólnie z dziećmi, w domu, uzupełniali kartę „Moje prawa, moje obowiązki.”

Przeprowadzone zajęcia dały uczniom możliwość wykazania się wiedzą, wrażliwością, empatią, poszanowaniem praw, jakie mają ich koleżanki i koledzy, rodzice, nauczyciele, pracownicy szkoły. Podsumowaniem projektu były przygotowane przez uczniów plakaty, które można było zobaczyć na korytarzach szkolnych lub w salach lekcyjnych.

K.Żak


Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: SP4