Inteligentne miasto w sieci

2015-08-20 00:32:09(ost. akt: 2015-08-20 14:41:47)

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

Powoli dobiega końca budowa jednej z największych inwestycji na Warmii i Mazurach — sieć szerokopasmowa, która powstaje z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Szerokopasmowy internet daje mnóstwo możliwości. Wykorzystują je m.in. inteligentne miasta, czyli smartcity. Jest to nowatorska idea zarządzania miastami w nowoczesny, ekologiczny i oszczędny sposób. Jednym z elementów smartcity jest System Inteligentnego Transportu. Taki system istnieje w Olsztynie. Jest częścią składową inwestycji tramwajowej. Nowoczesne oprogramowanie ma usprawnić działanie całej sieci komunikacyjnej w Olsztynie.

— Najbardziej widocznym efektem wdrażania ITS są m.in. kamery instalowane na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną pozwalające na monitorowanie natężenia ruchu — wylicza Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT w Olsztynie. — Są wśród nich również urządzenia w kolorze żółtym. To kamery rejestrujące samochody przejeżdżające skrzyżowanie na czerwonym świetle. Tak więc po wdrożeniu projektu z pewnością wzrośnie również poziom bezpieczeństwa w mieście.

ITS to także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Na wielu przystankach autobusowych (a niebawem także tramwajowych) zainstalowane są elektroniczne tablice wyświetlające informację on-line o godzinach przyjazdu środka transportu. Nowoczesne tablice informacyjne znajdują się również wewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej. Dzięki nim pasażerowie mogą obserwować, jaką trasą przebiega podróż, czy na którym przystanku będą mogli się przesiadać.

Wreszcie ITS to też biletomaty stacjonarne i mobilne (niemal w każdym autobusie i we wszystkich tramwajach) oraz bilet elektroniczny, czyli Olsztyńska Karta Miejska. — Kartę można obsługiwać przez internet, więc unikniemy np. stania w kolejce po bilet miesięczny — podkreśla Paweł Pliszka.

Tego typu rozwiązania techniczne bazują na szybkich sieciach transmisyjnych. W oparciu o taką technologię na Warmii i Mazurach budowana jest obecnie szkieletowo-dystrybucyjna sieć szerokopasmowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień tego roku. Długość sieci to już 2292 kilometrów. Dzięki dobudowie „ostatniej mili” nasze województwo będzie miało również szansę stać się inteligentnym regionem.

Obrazek w tresci

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. novi59 #1818031 | 213.199.*.* 19 wrz 2015 13:20

    Jeśli sieć szerokopasmowa ma służyć łapaniu kierowców to gratuluję inwestycji i grubych milionów wyrzuconych w błoto. Według pierwotnych założeń sieć miała zwiększyć dostępność do szybkiego internetu m.in. na tak zapóżnionych cywilizacyjnie terenach jak Warmia i Mazury. Bez budowy tzw. "ostatniej mili" całe przedsięwzięcie nie ma większego sensu bo będzie ponad 2 tys. km sieci i niewielu użytkowników. Mieszkańcy naszego regionu nie będą nadal korzystać z szybkiego internetu, a to podobno dla nich była budowana sieć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Tr #1798530 | 88.156.*.* 20 sie 2015 21:43

    To jest reklama czy artykuł bo nie wiem co on ma wnosić ? Kiedy będzie informacja na jakiej zasadzie działają żółte kamery ? W którym momencie będą fotografować samochód ? Pojawiła się kiedyś informacja na łamach GO, że po przejechaniu sygnalizatora - tylko którego górnego nad drogą czy niskich przy samej drodze ? Do tego w jaki sposób ITS ma pomóc w ruchu skoro ten system będzie priorytetowo traktował komunikację miejską a samochody jako zło, a więc zapowiadają się nam większe korki ? Dlaczego nie ma weksli tramwajowych który umożliwiły by zmianę toru w przypadku awarii jednego z tramwajów ? Zrobi się jeden wielki zator i tyle z komunikacji miejskiej.....

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz