Hybrydowe autobusy wyjadą na ulice Olsztyna

2025-10-03 14:00:00(ost. akt: 2025-10-03 13:47:26)
Oficjalna prezentacja nowych hybrydowych autobusów MPK Olsztyn

Oficjalna prezentacja nowych hybrydowych autobusów MPK Olsztyn

Autor zdjęcia: Grzegorz Szydłowski

Dziesięć ekologicznych, nowoczesnych autobusów będzie wozić pasażerów komunikacji miejskiej. Mają poprawić komfort i bezpieczeństwo przejazdów.
Zakup nowych autobusów to część wielkiej zmiany w komunikacji miejskiej. Do Olsztyna przyjechały właśnie nowe, ekologiczne i nowoczesne pojazdy. To hybrydy, czyli napędzane silnikiem spalinowym i elektrycznym. Jest osiem 12-metrowych i dwa przegubowe, 18-metrowe.

– Odpowiadamy pozytywnie na politykę w zakresie publicznego transportu i stąd zakup hybrydowych autobusów z opcją zakupienia dodatkowych 10 sztuk w przyszłym roku, z której chcemy skorzystać. Wiemy już, że podpiszemy tę umowę – mówi Jerzy Roman, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie.

Prezes Roman dodaje, że średni wiek autobusów we flocie MPK wynosi 12,5-13 lat. Najstarsze autobusy mają blisko 20 lat. W całej puli znajduje się 27 pojazdów bez klimatyzacji. – Najwyższy czas, by tę flotę wymienić na nowocześniejszą, bardziej komfortową i bardziej przyjazną i dla pasażerów, i dla środowiska – podkreśla prezes MPK Olsztyn.

Jestem hybrydowy

Autobusy pomieszczą co najmniej 86 pasażerów, oferując minimum 28 miejsc siedzących oraz co najmniej jedno miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich. Przegubowce mają mieć od 17,5 do 18,75 metra długości oraz od 2,5 do 2,55 metra szerokości. Zabiorą na pokład co najmniej 135 osób, z czego minimum 40 będzie mogło usiąść. Silnik pojazdu ma spełniać najbardziej rygorystyczną ekologiczną normę emisji Euro VI.

– Są to pierwsze autobusy, które zgodnie z obowiązującymi wytycznymi wyposażone są w wiele dodatkowych systemów bezpieczeństwa, które zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo kierowcom i pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu drogowego. Są to systemy zabezpieczające np. autobusy przed atakami hakerskimi, tzw. martwe pole prawej strony, rozpoznawanie przestrzeni przed autobusem, znaków drogowych, to także rozpoznawanie zmęczenia kierowców – mówi Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solarisa Bus & Coach w Polsce, który wyprodukował hybrydy dla Olsztyna.
Z boku każdego dostarczonego właśnie autobusu widnieje napis „Jestem hybrydowy”. Będą one kierowane na bieżąco na poszczególne trasy.

MPK Olsztyn kupuje elektryki

Niezależnie od tego zakupu miasto zamierza nabyć kolejne pojazdy komunikacji miejskiej. Mają to być pojazdy w pełni elektryczne. Ratusz jest właśnie na etapie rozstrzygania przetargu na nie. Jak napisała „Gazeta Olsztyńska”, z planowanej puli sześć to autobusy z napędem elektrycznym o długości w przedziale od 11,8 metra do 12,2 metra. Kolejne pięć to pojazdy o długości od 17,5 metra do 18,5 metra. Oferowane autobusy muszą być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w roku dostawy, nieeksploatowane i „nieużywane do badań, testów, prezentacji lub celów o podobnym charakterze”. W pierwszym przypadku autobusy mają zabierać co najmniej 65 pasażerów, w drugim – co najmniej 105. Wszystkie mają być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

Dodatkowo producent takich autobusów ma dostarczyć, zamontować i podłączyć ładowarki elektryczne. Trzy z nich mają pojawić się na terenie zajezdni przy al. Sikorskiego, kolejne pięć w zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej. Czas realizacji całego zamówienia to 17 miesięcy od daty podpisania umowy z potencjalnym producentem. Przetarg obejmuje też opcję rozszerzenia zamówienia o dodatkowe trzy autobusy (dwa 12-metrowe i jeden 18-metrowy) oraz dwie ładowarki dwustanowiskowe. Projekt realizowany jest przy wsparciu unijnych funduszy dla Polski Wschodniej – znacząco okrojonych po decyzji miasta o rezygnacji z blisko 100 milionów złotych. Pojazdy mają spełniać rygorystyczne wymagania.

To niskopodłogowa konstrukcja, brak stopni w drzwiach, pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, rampa i wydzielone miejsce dla wózków. To także klimatyzacja, monitoring HD, automat biletowy, tablice i nagłośnienie. Właśnie minął termin składania ofert. Zgłosiła się tylko jednak firma, ale za to znana na rynku produkcji pojazdów komunikacji publicznej. Chodzi o poznański Solaris, który do Olsztyna dostarczył już w przeszłości tramwaje. Oferta opiewa na około 76 milionów złotych, w tym podstawowe zamówienie ma kosztować około 49 milionów złotych, a dodatkowa opcja – około 27,5 miliona złotych.

– Wszystko wskazuje na to, że w 2027 roku co najmniej 15 nowych, elektrycznych, zbudowanych w zupełnie nowej technologii autobusów pojawi się na ulicach Olsztyna – mówi prezes Roman. – Wówczas średni wiek taboru spadnie do średniej krajowej (9-9,5 roku).

Z puli wskazanej przez władze MPK kolejne cztery poza obecnym przetargiem zostaną zakupione ze środków przekazanych przez samorząd województwa.

Grzegorz Szydłowski