Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe: Warmia i Mazury w strategicznej sieci obronnej

2025-09-08 15:35:06(ost. akt: 2025-09-08 14:57:59)

Autor zdjęcia: Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

W Porcie w Ustce zaprezentowano dokument „Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”, który zakłada wzmocnienie systemu obronnego państwa oraz rozwój infrastruktury transportowej i lotniczej. Dzięki inicjatywie region Warmii i Mazur zyskuje kluczową rolę w systemie bezpieczeństwa Polski i NATO.
W piątek, 5 września 2025 r., w Porcie w Ustce odbyła się prezentacja dokumentu strategicznego Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Inicjatywa ma na celu nie tylko wzmocnienie systemu obronnego państwa, ale także rozwój regionu poprzez inwestycje w infrastrukturę drogową, kolejową, portową i lotniczą. Lepsza mobilność wojskowa w czasie kryzysu ma iść w parze z nowymi możliwościami gospodarczymi w czasie pokoju.

W wydarzeniu uczestniczył wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król, który podkreślił znaczenie Paktu nie tylko dla bezpieczeństwa państwa, ale też dla lokalnych inwestycji:

„Pomorze Środkowe przyciągnęło samorządowców z Warmii i Mazur. Nic dziwnego, bo to dokument, który decyduje nie tylko o bezpieczeństwie państwa, ale także o inwestycjach infrastrukturalnych ważnych dla rozwoju naszych gmin i powiatów.”

Dzięki Paktowi Warmia i Mazury zostają włączone do strategicznej sieci bezpieczeństwa Polski i NATO. Obejmuje to modernizację linii kolejowych, m.in.:

208 Gutowo Pomorskie – Działdowo

216 Działdowo – Nidzica

225 Nidzica – Wielbark

219 Olsztyn – Szczytno – Ełk

223 Czerwonka – Biskupiec Reszelski – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk

Rozbudowa dotyczy także dróg krajowych i wojewódzkich:

DK 16 Olsztyn – Barczewo – Biskupiec – Orzysz – Ełk

DK 51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński

DK 58 Olsztynek – Szczytno – Pisz – Biała Piska

DW 592 Bartoszyce – Kętrzyn – Giżycko

DW 507 Pieniężno – Orneta

Port Lotniczy Olsztyn–Mazury zyska nowe funkcje, w tym budowę hangaru CRSP (Centrum Recyklingu Statków Powietrznych) oraz wdrożenie zdalnej wieży lotniskowej AFIS.

Pakt obejmuje cztery województwa: warmińsko-mazurskie, pomorskie, zachodniopomorskie i kujawsko-pomorskie, tworząc spójny system transportowy. W czasie pokoju służy on mieszkańcom i gospodarce, a w razie kryzysu umożliwia szybkie i skuteczne działania wojska.

Warmia i Mazury, znane z turystycznego potencjału, stają się dzięki Paktowi kluczowym węzłem bezpieczeństwa Polski i NATO, wzmacniając jednocześnie pozycję regionu w strategicznej architekturze kraju.