Ruszają prace projektowe przebudowy Kanałów Sztynorckiego i Nidzkiego

2025-09-04 19:00:26(ost. akt: 2025-09-04 14:31:31)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: RZGW w Białymstoku

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał umowy na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy Kanału Sztynorckiego i Kanału Nidzkiego. Rozpoczęcie prac budowlanych na tych odcinkach szlaku żeglownego Wielkich Jezior Mazurskich jest planowane na lata 2027-2028.
Według Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) zakończenie prac projektowych dla obu kanałów powinno nastąpić około 17 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą.

W przypadku Kanału Sztynorckiego, który łączy Jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin, zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in. przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych i korektę tzw. główek wejściowych od strony obu jezior. Przewidziano też odmulenie koryta kanału oraz podejść od strony jeziora Łabap i Sztynorckiego, a także wykonanie niezbędnej infrastruktury i nowego oznakowania nawigacyjnego.

Zakres inwestycji dla Kanału Nidzkiego, łączącego Jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka, obejmuje rozbiórkę istniejących umocnień brzegowych i wykonanie nowych w technologii stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej oczepem żelbetowym. Zaplanowano również odbudowę główek wejściowych od strony jezior Nidzkiego i Guzianka Wielka, odmulenie koryta kanału i podejść dla żeglugi oraz wykonanie m.in. infrastruktury uwzględniającej potrzeby użytkowników i przejścia dla zwierząt.

— Szacujemy, że wykonanie robót budowlanych rozpocznie się w latach 2027-2028 — poinformowała rzeczniczka RZGW w Białymstoku Joanna Szerenos-Pawilcz.

Przypomniała, że oba przedsięwzięcia są częścią projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”, który zakłada rewitalizację pięciu kanałów żeglugowych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Poza Sztynorckim i Nidzkim, są to kanały: Popówka, Grajewko i Jegliński.

Rzeczniczka przekazała, że trwa proces wyłaniania wykonawcy prac remontowych dla Kanału Grajewko. W przypadku Kanału Kisajno-Popówka prowadzone jest postępowanie mające na celu wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, a w przypadku Kanału Jeglińskiego trwa postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej.

Celem przedsięwzięcia jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej na Mazurach. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie blisko 6,5 km, a wartość wszystkich prac szacowana jest na ponad 80 mln zł.

Projekt powstał we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 i stanowi kontynuację działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa oraz atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych. Jest realizowany w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027; uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.

PAP / red.