Rozwój zawodowy z UWM – nowe kierunki podyplomowe w ofercie uczelni
2025-09-04 07:00:07(ost. akt: 2025-09-03 14:37:22)
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym nie tylko pod kątem badań naukowych, ekspertyz czy kształcenia przyszłych pracowników. Stara się także odpowiadać na potrzeby rozwoju wiedzy i zdobywania nowych kwalifikacji tych, którzy pracują w różnych branżach. Uczelnia zaprasza na nowe kierunki studiów podyplomowych.
Inwestycja w edukację (własną i swoich współpracowników) uważana jest za jedną z najważniejszych. Na UWM można wybierać wśród kilkudziesięciu kierunków studiów podyplomowych. W nowym roku akademickim 2025/2026 na chętnych czekają także nowości.
AI w biznesie i sektorze publicznym
W codziennej pracy coraz częściej korzystamy z narzędzi AI. Jak to robić bezpiecznie, by chronić dane swoje i firmowe? Jak rozwijać kompetencje cyfrowe pracowników, ale także przeprowadzać automatyzacje procesów, by przyspieszać wykonywanie zadań?
W codziennej pracy coraz częściej korzystamy z narzędzi AI. Jak to robić bezpiecznie, by chronić dane swoje i firmowe? Jak rozwijać kompetencje cyfrowe pracowników, ale także przeprowadzać automatyzacje procesów, by przyspieszać wykonywanie zadań?
Wydział Nauk Ekonomicznych UWM proponuje studia podyplomowe AI w biznesie i sektorze publicznym. Jak przekonuje kierownik studiów, ich utworzenie stanowi odpowiedź na jedno z największych obecnie wyzwań zarówno w sektorze gospodarczym, jak i publicznym, tj., jak wdrażać różnego rodzaju rozwiązania w zakresie sztucznej inteligencji. Zapotrzebowanie na taki kierunek studiów zgłaszali przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego, z którymi UWM współpracuje.
— Studia, które przygotowaliśmy, będą miały wymiar możliwie najbardziej praktyczny. Będziemy zapoznawać słuchaczy nie tylko z generatywną AI, ale będziemy mówili o jej wykorzystaniu w marketingu, zarządzaniu zasobami ludzkimi czy w analizie danych. Zapoznamy słuchaczy z technologiami immersyjnymi, czyli łączeniem różnych obszarów, na przykład rozwiązań w zakresie VR, czyli rozszerzonej rzeczywistości ze sztuczną inteligencją oraz zastosowaniem w biznesie i administracji — tłumaczy dr Marek Siemiński, kierownik nowego kierunku studiów.
Dodaje, że nie zabraknie wątków prawnych, etycznych czy tematu cyberbezpieczeństwa.
— W prasie, w telewizji, w internecie możemy śledzić doniesienia o zagrożeniach wynikających z rozwoju narzędzi AI. Mamy np. deepfake, czyli zmanipulowane, zmodyfikowane i nieprawdziwe obrazy czy filmy. To już stanowi bardzo duże wyzwanie dla gospodarki i dla osób zarządzających. Wśród zagrożeń są np. próby naruszenia bezpieczeństwa organizacji — mówi dr Siemiński i przekonuje, że o zagrożeniach trzeba mówić, bo sztuczna inteligencja tak jak inne narzędzia, może być wykorzystana w dobrym lub złym celu.
Rekrutacja trwa do 30 września do godz. 23:59. Zainteresowanie jest bardzo duże, więc naukowiec z Wydziału Nauk Ekonomicznych zachęca, by aplikować szybko, bo kluczowa będzie kolejność zgłoszeń. Studia będą miały charakter hybrydowy i potrwają dwa semestry.
— Większość zajęć będzie miała charakter warsztatowy. Będziemy w dużej mierze opierali się o ekspertów z Uniwersytetu i praktyków z otoczenia biznesowego, z którymi nasz wydział współpracuje — mówi dr Marek Siemiński.
Edukacja zdrowotna
Innym kierunkiem, który UWM wprowadził do swojej oferty studiów podyplomowych, jest edukacja zdrowotna. Studia podyplomowe nadają kwalifikacje do nauczania nowego, wprowadzonego do szkół w roku szkolnym 2025/25 nieobowiązkowego jeszcze przedmiotu edukacja zdrowotna. Poza kwalifikacjami, studia dają także wiedzę i narzędzia, bo przedmiot tak samo jak pojęcie zdrowia, jest interdyscyplinarny i dotyka wielu obszarów.
Innym kierunkiem, który UWM wprowadził do swojej oferty studiów podyplomowych, jest edukacja zdrowotna. Studia podyplomowe nadają kwalifikacje do nauczania nowego, wprowadzonego do szkół w roku szkolnym 2025/25 nieobowiązkowego jeszcze przedmiotu edukacja zdrowotna. Poza kwalifikacjami, studia dają także wiedzę i narzędzia, bo przedmiot tak samo jak pojęcie zdrowia, jest interdyscyplinarny i dotyka wielu obszarów.
— Kształcenie jest prowadzone w zakresie przygotowania merytorycznego oraz dydaktyczno-metodycznego. Oferta studiów powstała w porozumieniu z warmińsko-mazurską kurator oświaty. Zwróciła się ona do rektora UWM z prośbą o przygotowanie kierunku studiów podyplomowych, który umożliwi nauczycielom rzetelne przygotowanie się do prowadzenia nowego przedmiotu edukacja zdrowotna. Nauczyciele mogą ubiegać się u dyrektora szkoły (w organie prowadzącym szkołę) o częściowe dofinansowanie kształcenia — tłumaczy dr Beata Adrjan, kierownik nowego kierunku oraz prodziekan ds. kształcenia z Wydziału Nauk Społecznych UWM.
Dodaje, że program studiów został przygotowany zgodnie z podstawą programową przedmiotu, która zawiera komponenty: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień, system ochrony zdrowia.
— Przedmioty, które proponujemy, dadzą nauczycielom podstawę na poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do prowadzenia tak wielozakresowej podstawy programowej. Prowadzący zajęcia to lekarze, biolodzy, psycholodzy, psychiatrzy, prawnicy, dietetycy, położne, specjaliści w zakresie kultury fizycznej, ekolodzy i pedagodzy — mówi dr Beata Adrjan.
W programie studiów znajdą się m.in. etyczne i antropologiczne podstawy zdrowia, przemiany relacji międzyludzkich we współczesnym świecie, prawne podstawy ochrony zdrowia i rodziny, płodność i seksualność – podstawy medyczne, biologiczne i medyczne podstawy zdrowia, trening umiejętności interpersonalnych i wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do psychiatrii, profilaktyka zachowań ryzykownych i problemowych dzieci i młodzieży w praktyce pedagogicznej, antykoncepcja i metody regulacji poczęć, podstawy żywienia z dietetyką czy bezpieczeństwo w sieci i higiena cyfrowa.
— Jak widać po naszym programie, wbrew narracji medialnej, przedmiot edukacja zdrowotna zawiera treści rozumiane w szerokim kontekście, pogłębione, merytorycznie ważne dla rozwoju ucznia. Rzetelnie prowadzony przedmiot edukacja zdrowotna wyposaży ucznia w świadomość dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego. Szczególnie ważne dla nas było wprowadzenie przedmiotów dotyczących umiejętności interpersonalnych, relacji międzyludzkich, bezpieczeństwa w cyfrowym świecie, profilaktyki zachowań problemowych. Jesteśmy dumni z profesjonalnego zespołu naukowców, którzy będą prowadzili zajęcia na naszych studiach podyplomowych — dodaje kierownik studiów.
Rozpoczęcie zajęć planowane jest pod koniec października i do tego czasu będą przyjmowane zapisy. Słuchaczami mogą być nauczyciele, których celem jest zdobycie kwalifikacji do nauczania kolejnego przedmiotu. Postępowanie kwalifikacyjne odbywa się na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Higiena pasz
Wydział Medycyny Weterynaryjnej odpowiedział na zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów w sektorze paszowym, hodowli zwierząt, doradztwie rolniczym oraz instytucjach odpowiedzialnych za kontrolę jakości.
Wydział Medycyny Weterynaryjnej odpowiedział na zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów w sektorze paszowym, hodowli zwierząt, doradztwie rolniczym oraz instytucjach odpowiedzialnych za kontrolę jakości.
— Jednym z elementów strategii rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego jest kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr dla sektora weterynaryjnego i rolno-spożywczego. Nowe studia podyplomowe odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na rynku pracy na specjalistów do spraw bezpieczeństwa żywności. Obserwowany jest wzrost zapotrzebowania na specjalistów z zakresu higieny pasz. Wynika to z rosnących wymagań legislacyjnych, wzmożonego nadzoru nad produkcją środków żywienia zwierząt — mówi prof. dr hab. Magdalena Gajęcka, kierownik studiów podyplomowych higiena pasz. Dodaje, że dostarczą one wiedzę i kompetencje zgodne z aktualnymi wymogami Unii Europejskiej oraz wytycznymi krajowymi.
Ten kierunek studiów skierowany jest m.in. do osób, które pracują np. w inspekcji i potrzebują dokształcenia się czy poszerzenia możliwości rozwoju.
Zarządzanie produkcją i procesami w przemyśle spożywczym
Wydział Nauki o Żywności od lat kształci kadry m.in. dla zakładów mleczarskich i realizuje studia podyplomowe skierowane np. do menedżerów jakości i bezpieczeństwa żywności.
Zarządzanie produkcją i procesami w przemyśle spożywczym
Wydział Nauki o Żywności od lat kształci kadry m.in. dla zakładów mleczarskich i realizuje studia podyplomowe skierowane np. do menedżerów jakości i bezpieczeństwa żywności.
— W ostatnich latach otrzymywaliśmy prośby z przemysłu spożywczego, żeby również dla innych branż uruchomić studia podyplomowe. Przemysł spożywczy jest szeroki, bo mamy w nim np. przetwórstwo mięsa, przetwórstwo roślinne czy owocowo-warzywne — mówi dr inż. Waldemar Dzwolak z Wydziału Nauki o Żywności, kierownik studiów zarządzanie produkcją i procesami w przemyśle spożywczym. Dodaje, że nowy kierunek to odpowiedź na apel przedsiębiorców.
Studia stwarzają możliwość doskonalenia swojej wiedzy technologicznej, zdobywania informacji i zdobycia praktycznych umiejętności dotyczących nowoczesnych systemów zarządzania produkcją.
— W programie studiów będą także elementy zarządzania bezpieczeństwem żywności, bo ono jest kluczowe podczas produkcji. W ostatnich latach pojawiają się specjalne wytyczne i normy, które określają, jak ta produkcja ma się odbywać. Trzeba aktualizować swoją wiedzę, którą wyniosło się ze studiów podstawowych, związanych z technologią żywności — tłumaczy dr inż. Dzwolak.
źródło: UWM / Anna Wysocka
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez