Będą usuwać niewybuchy z dna rzeki

2025-07-27 13:00:00(ost. akt: 2025-07-25 14:16:37)

Autor zdjęcia: EG

Firma Frog oczyści dno rzeki Elbląg z niebezpiecznych metalowych przedmiotów, w tym niewybuchów i niewypałów. To część przygotowań do pogłębienia toru wodnego prowadzącego do portu, w ramach przekopu Mierzei Wiślanej.
Urząd Morski w Gdyni wybrał elbląską spółkę Frog do wykonania prac związanych z oczyszczeniem dna rzeki Elbląg na odcinku od Kanału Jagiellońskiego (punkt P2) do terminala przeładunkowego przy ul. Radomskiej (punkt Port). W ramach zadania zaplanowano przeprowadzenie specjalistycznych badań ferromagnetycznych oraz usunięcie przeszkód z koryta rzeki na odcinku o długości około 900 metrów (między 6,3 a 7,2 km biegu rzeki). Badania ferromagnetyczne to badania, których celem jest wykrycie obiektów metalowych znajdujących się pod powierzchnią ziemi lub pod wodą. Prace mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa przy prowadzeniu robót budowlanych, w szczególności usunięcie zagrożeń związanych z pozostałościami wojskowymi z czasów II wojny światowej.

Postępowanie przeprowadzono w trybie podstawowym zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, a jedynym kryterium oceny ofert była cena. Oferta elbląskiej spółki Frog uzyskała najwyższą możliwą ocenę – 100 punktów, wyprzedzając konkurencyjną Uxo Marine S.A. z Rumi, która zdobyła 32,89 pkt.

Początkowo budżet zamówienia wynosił 625 tys. zł, jednak ostatecznie zamawiający zwiększył pulę środków do kwoty 1 312 500 zł brutto, co pozwoliło na wybór najkorzystniejszej oferty.

Oczyszczanie dna rzeki z potencjalnych niewybuchów to przygotowanie do pogłębiania toru wodnego prowadzącego do elbląskiego portu. Po zakończeniu tych prac planowane jest jeszcze usunięcie zanieczyszczonego urobku z dna rzeki Elbląg na tym samym odcinku toru wodnego, od punktu P2 do portu. Zadanie obejmuje wydobycie oraz wywóz około 22 tys. m sześc. osadów zanieczyszczonych i ich transport z miejsca przeładunku do punktów utylizacji.

Przetarg na realizację tych prac również został ogłoszony przez Urząd Morski w Gdyni. Do postępowania zgłosiły się dwa konsorcja. Pierwsze z nich, złożone ze spółek Marine Sailor Bis Sp. z o.o. z Łeby oraz Prote-Technologie dla Środowiska Sp. z o.o. z Poznania, zaoferowało wykonanie robót za 24 299 344,95 zł brutto. Drugą ofertę, o wartości 19 544 580,00 zł brutto, złożyło konsorcjum firm 3M Sp. z o.o. z Kczewa, G de L Eko Jakub Koliński z Poznania oraz Tree Capital Sp. z o.o. z Baniochy. Postępowanie przetargowe nie zostało jeszcze rozstrzygnięte.

Przypomnijmy, że nadal trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji projektowej dotyczącej pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego prowadzącego do elbląskiego portu. Za realizację tego zadania odpowiada firma Mosty Gdańsk, która zgodnie z zawartą umową ma czas na jej opracowanie do końca 2025 roku. Bez gotowej dokumentacji nie będzie możliwe ogłoszenie przetargu na roboty pogłębiarskie.

Ewelina Gulińska