Rusza Festiwal Szekspirowski. Jednym z kluczowych spektakli koprodukcja z Teatrem Jaracza w Olsztynie
2025-07-22 12:00:00(ost. akt: 2025-07-22 12:23:22)
Refleksja, wyciszenie i teatralna odwaga – pod hasłem „Słowa, słowa, słowa” w Gdańsku startuje 29. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazła się premiera spektaklu „Wchodzi Duch” Weroniki Szczawińskiej, przygotowanego we współpracy z Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
Chcemy zaproponować naszym widzom również przestrzeń do wyciszenia i refleksji - powiedziała Agata Grenda, dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, który w piątek rozpoczyna się w Gdańsku. Wydarzeniem będzie spektakl Weroniki Szczawińskiej „Wchodzi Duch" oraz ukraińska „Burza”.
- Motto tegorocznego 29. Festiwalu Szekspirowskiego: „Słowa, słowa, słowa” zaczerpnięte z „Hamleta”, kieruje naszą uwagę ku wartości języka i znaczeniu wypowiedzi w świecie przepełnionym powierzchowną komunikacją. Chcemy zaproponować naszym widzom również przestrzeń do wyciszenia i refleksji – stąd obecność wydarzeń pozwalających na głębsze doświadczenie festiwalu, jak spacer botaniczny czy kolacja elżbietańska - zapowiedziała Grenda.
Dodała, że jednym z kluczowych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu będzie gdańska premiera spektaklu „Wchodzi Duch” – koprodukcji Teatru Szekspirowskiego oraz Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
- Zaproszona do współpracy reżyserka Weronika Szczawińska zaproponowała opowieść o sprawach niezałatwionych – o „duchach”, które nie opuszczają ani bohaterów, ani nas samych. W tym przypadku – to duchy naszych ojców - powiedziała.
Jej zdaniem, warto również zwrócić uwagę na „Burzę” w reżyserii Oksany Dmitrievej z Narodowego Akademickiego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego we Lwowie.
- Jak powiedział Michael Dobson, dyrektor Shakespeare Institute ze Stratford, to najinteligentniejsza i najbardziej konsekwentna interpretacja tej sztuki, jaką widział w ciągu półwiecza - dodała dyrektorka festiwalu.
Podkreśliła, że szczególne miejsce zajmuje również awangardowa wersja „Makbeta” w wykonaniu brytyjskiej grupy The Tiger Lillies i katalońskich artystów z La Perla 29. - Jest to spektakl formalnie śmiały, odważny i z pewnością zaskakujący - oceniła.
Wskazała także na spektakle, które będą wystawiane w ramach konkursów Nowy Yorick i SzekspirOFF. W tym roku do tego ostatniego zgłosiły się 54 zespoły – niemal dwukrotnie więcej niż w poprzedniej edycji. Wśród propozycji znajdą się m.in. spektakle lalkowe oraz projekt z elementami operowymi.
- Ze względów budżetowych tegoroczna edycja musiała zostać zrealizowana z mniejszym rozmachem niż planowaliśmy. Mamy jednak nadzieję, że jubileuszowa, 30. odsłona festiwalu pozwoli nam powrócić do szerzej zakrojonych zamierzeń programowych - powiedziała Grenda.
Dyrektorka festiwalu w rozmowie z PAP podkreśliła, że poza spektaklami przygotowano wydarzenia towarzyszące. Zwróciła uwagę na spacer szlakiem roślin, które można znaleźć w dziełach Szekspira, kolację elżbietańską, warsztaty z muzykami grupy The Tiger Lillies – podczas których będzie można spróbować gry na pile i tarce muzycznej.
- Dużą atrakcją będzie nocny spacer z Pukiem – figlarnym duchem ze „Snu nocy letniej”, który zabierze uczestników w podróż po teatrze po zmroku, pozwalając zajrzeć tam, gdzie zwykle wzrok widza nie sięga - zapowiedziała.
Grenda powiedziała, że poprzednia, 28. edycja festiwalu objęła 20 spektakli, w tym 10 premier i przyciągnęła prawie osiem tysięcy widzów.
- Gościliśmy 65 dziennikarzy, w tym przedstawicieli mediów z USA, Niemiec, Czech i Rumunii. Zrealizowaliśmy łącznie 40 wydarzeń towarzyszących, a 13 spektakli zostało całkowicie wyprzedanych – co stanowi najlepszy dowód na ich odbiór - stwierdziła.
Jej zdaniem, istotnym elementem festiwalu, który coraz silniej wpisuje się w jego cele, było wsparcie dla młodych reżyserów, poprzez konkurs o Nowego Yoricka.
Ponadto współpraca z Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu i Teatrem Wybrzeże w Gdańsku zaowocowała trzema premierami, które spotkały się z dużym zainteresowaniem. Przypomniała, że wyróżniony w konkursie spektakl „Romeo i Julia w krainie fakapu” w reżyserii E. Galica i M. Lazar był następnie prezentowany za granicą, m.in. w Chinach, co - jej zdaniem - najlepiej pokazuje, jaką wartość ma dla młodych twórców udział w festiwalu.
- Dużym zainteresowaniem cieszył się również konkurs SzekspirOFF dla artystów niezależnych, dla których udział w naszym festiwalu jest często przepustką do kolejnych zawodowych sukcesów. To pokrzepiające widzieć, że twórczość Szekspira na nowo inspiruje młodych artystów, nie tylko jako klasyka, ale jako żywa materia teatralna, otwarta na interpretacje i dialog z rzeczywistością - podkreśliła dyrektorka festiwalu.
Zaznaczyła, że cennym doświadczeniem była także obecność wybitnych twórców międzynarodowych takich jak Declan Donnellan czy Chela De Ferrari, których spektakle wniosły do festiwalu nowe perspektywy i pogłębiony kontekst kulturowy.
Zdaniem Grendy, siła twórczości Williama Szekspira polega na jej ponadczasowości. - Autor „Hamleta” potrafił uchwycić istotę ludzkich emocji i konfliktów w sposób, który pozostaje aktualny niezależnie od epoki. Miłość, ambicja, władza, zazdrość, lojalność to tematy, które Szekspir eksplorował z psychologiczną przenikliwością, pozostawiając nam postaci głęboko złożone, wielowymiarowe i niejednoznaczne moralnie. Dzięki temu jego dramaty są nie tylko żywe i poruszające, ale też stale otwarte na nowe odczytania - stwierdziła.
29. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku rozpocznie się w przyszły piątek i potrwa do 3 sierpnia. Spektakle będą prezentowane w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, Teatrze Wybrzeże, 100czni i Klubie Żak.
PAP/red.
PAP/red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez