Wariant obwodnicy Olsztyna zatwierdzony
2025-07-17 17:00:17(ost. akt: 2025-07-17 14:44:28)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie zatwierdziła północny wariant obwodnicy Olsztyna.
Zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, który działa przy dyrektorze olsztyńskiego oddziału GDDKiA, wskazał żółty wariant (O2). Wariant ten jako najlepszy rekomendował też projektant.
Decyzja zespołu nie jest jakimś wielkim zaskoczeniem, bo wprawdzie na stole były trzy warianty w zachodnim korytarzu, to jednak w ostatnim czasie mocno wzrosły notowania żółtego wariantu. Opowiedział się za nim prezydent Olsztyna, a do niego dołączyli też wójtowie Jonkowa i Gietrzwałdu.
A po poprawkach, które zostały wniesione do projektu, także na wniosek gminy Dywity i jej mieszkańców, jak choćby odsunięcie ronda od Brąswałdu i odsunięcie przebiegu drogi od zwartej zabudowy Redykajn, również Dywity dostrzegły argumenty przemawiające za żółtym wariantem. Jednak preferowanym wariantem przez gminę był dotychczas niebieski wariant (O1).
Wyniki prac projektanci obwodnicy przedstawili w połowie marca 2025 roku. Na jakim etapie są obecnie prace nad brakującym odcinkiem obwodnicy Olsztyna?
— Wskazany wariant obwodnicy Olsztyna został zatwierdzony przez centralę w Warszawie — mówi Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Rzeczniczka dodaje, że teraz ze strony głównej siedziby GDDKiA pozostały jedynie sprawy formalne.
— Czekamy na złożenie podpisów pod protokołem z wyboru wariantu obwodnicy Olsztyna — zaznacza. — Czekamy na to cierpliwie.
Kolejny krok to uzyskanie przez inwestora, czyli GDDKiA, tzw. decyzji środowiskowej. Określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, wskazuje na to, w jaki sposób należy wykonać dane przedsięwzięcie, aby nie naruszyć stanu środowiska, jak również umożliwia wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Zazwyczaj wydaje ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Ale nie w tym przypadku.
— Decyzję odnośnie do wskazanego wariantu obwodnicy Olsztyna wyda wójt gminy Jonkowo, bo to po jej terenie przebiega najdłuższy fragment tej trasy — dodaje Katarzyna Kozłowska.
Co dalej?
— W drugiej połowie 2025 roku planujemy złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej wybranego przez ZOPI wariantu. Po jej uzyskaniu przystąpimy do wykonania koncepcji programowej odnoszącej się do wskazanego wariantu, czyli projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego — zapowiada rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
IV kwartał 2025 – III kwartał 2027 to czas, kiedy ma zostać opracowana koncepcja programowej dla wariantu trasy dla którego została uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
— IV kwartał 2027 – I kwartał 2028 to przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy robót w systemie „Projektuj i buduj” — zapowiadają projektanci.
Program budowy obwodnic
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 roku powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 roku powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Kiedy powstanie obwodnica, tego nie wiadomo. Na program, którego realizację zaplanowano na lata 2020-2030, w budżecie Krajowego Funduszu Drogowego zostało przeznaczonych 28 miliardów złotych. Tymczasem po weryfikacji wartości kosztorysowych zadań, które są w realizacji i w trakcie opracowania, wiadomo, że potrzeba jeszcze około 8 miliardów złotych, żeby zrealizować wszystkie te zadania.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez