Stawiguda wskakuje na kolejową mapę Intercity – sezonowy postój już w rozkładzie

2025-06-17 16:00:18(ost. akt: 2025-06-17 14:28:55)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Alina Laskowska

Mieszkańcy Stawigudy i okolic doczekali się długo wyczekiwanego połączenia dalekobieżnego. W letniej korekcie rocznego rozkładu jazdy PKP Intercity (obowiązuje od 15 czerwca 2025 r.) dwa pociągi kategorii IC – „Warmia” (Gdynia ⇄ Kraków) oraz „Mazury” (Olsztyn ⇄ Wrocław) – zatrzymują się na nowo otwartym przystanku Stawiguda.
O postój w Stawigudzie zabiegał marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kuchciński, argumentując, że dynamicznie rosnąca gmina (ponad 10 tys. mieszkańców, strefa inwestycyjna tuż przy DK 51) potrzebuje bezpośredniego dostępu do pociągów dalekobieżnych.

PKP Intercity zgodziło się wprowadzić sezonowy test: postój ma pokazać realne zainteresowanie pasażerów i nie zaburzyć czasu przejazdu najpopularniejszych składów Warmii i Mazur.

Szansa czy „druga Włoszczowa”?

Entuzjaści lokalnej kolei przekonują, że Stawiguda leży 15 km od Olsztyna i przyciąga nowych mieszkańców spoza stolicy regionu; okolica rozwija bazę turystyczną (Pojezierze Olsztyńskie, trasy rowerowe, Jezioro Wulpińskie); część pracowników IT i usług wspólnych dojeżdża codziennie do Trójmiasta lub Warszawy.

Sceptycy przypominają przykład Włoszczowy, gdzie postój pendolino musiał kilka sezonów walczyć o frekwencję. PKP Intercity zapowiada, że analiza wypełnienia wagonów przesądzi, czy przystanek pozostanie w stałym rozkładzie od grudnia 2025 r.

„Jeżeli średnie obłożenie przekroczy 50 proc. dostępnych miejsc, postój zostanie – jeżeli nie, wrócimy do rozmów z samorządem o innej formule” – słyszymy w zespole rozkładu PKP Intercity.

Co dalej?

Samorząd województwa zapowiada korektę rozkładu autobusów gminnych (linie S3 i S6) tak, aby dowoziły pasażerów do stacji na 10–12 minut przed każdym przyjazdem pociągu. W planach jest także budowa 50-miejscowego parkingu „Park & Ride” oraz wiat rowerowych finansowanych z programu Fundusze EU dla Warmii i Mazur 2021-27.

Pierwsze wyniki frekwencji poznamy już w lipcu. Dopiero wtedy okaże się, czy Stawiguda zostanie na stałe na kolejowej mapie Intercity, czy przejdzie do historii jako krótki test jak „włoszczowska” ciekawostka sprzed lat.

al