Tańsze parkowanie dla mieszkańców Olsztyna?

2025-05-01 12:30:00(ost. akt: 2025-04-30 14:28:50)

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

Władze miasta wracają do pomysłu zróżnicowania stawek w strefie płatnego parkowania. Skorzystać mają na tym mieszkańcy Olsztyna.
— Dyskutujemy nad sprawą zróżnicowania stawek za parkowanie w płatnej strefie — mówi Paweł Klonowski, przewodniczący komisji gospodarki komunalnej rady miasta. — Skorzystać z tego mieliby mieszkańcy, którzy płacą podatki w Olsztynie.

Tym samym władze Olsztyna wracają do pomysłu, który samorząd olsztyński próbował wprowadzić już w życie już kilka lat temu. Pod koniec 2019 roku na sesji rady miasta, radni wprowadzili nowy cennik płatnej strefy w śródmieściu Olsztyna. Od 1 lipca 2020 roku podstawowa opłata wzrosła do 3,9 zł za pierwszą godzinę postoju, a abonamentu półrocznego nawet do 1 tys. zł. Ta podwyżka miała nie dotknąć jednak wszystkich. Kierowcy płacący podatek dochodowy w Olsztynie, a więc mieszkańcy miasta, mogliby skorzystać z ulgi i płacić za parkowanie tylko 3 zł za pierwszą godzinę. Podobnie tańsze byłyby dla nich abonamenty. Zróżnicowanie opłat to jeden z elementów ratuszowej strategii, która ma pokazać zalety bycia olsztynianinem i powstrzymać rosnącą grupę mieszkańców przed wyprowadzką z miasta. A żeby ich powstrzymać, muszą widzieć w tym korzyści.

Ówczesny wojewoda warmińsko-mazurski zakwestionował jednak możliwość udzielania ulgi tylko dla części użytkowników strefy płatnego parkowania. Jego prawnicy stwierdzili, że jest to niezgodne z Ustawą o drogach publicznych. Nie pozwala ona na udzielenie ulgi według kryterium, które zamierzał wprowadzić Olsztyn.

— Nie poddajemy się. Wiele innych miast w Polsce wprowadziło takie rozwiązania. Chcemy skorzystać z tych pomysłów i sprawdzić, jak sprawa została rozwiązana z prawnego punktu widzenia — stwierdził radny Klonowski.

Na takie rozwiązanie zdecydowały się m.in. władze Gdańska. Tam zróżnicowane stawki obowiązują od 1 lutego 2025 roku. Tam, każdy użytkownik aktywnej Karty Mieszkańca może raz dziennie skorzystać z pierwszej godziny postoju w dotychczasowej stawce. Rabat można uzyskać w parkometrach oraz w stopniowo aktualizowanych aplikacjach mobilnych służących do opłacania parkowania. Poza zniżkami w Strefach Płatnego Parkowania, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca mogą również korzystać z preferencyjnych stawek na dwóch parkingach zlokalizowanych blisko centrum miasta.

Olsztyn szykuje aplikację dla mieszkańców
Zdaniem radnego Klonowskiego takie rozwiązania mają być argumentem w wyborze miejsca zamieszkania. Do tej pory takim ważnym rozwiązaniem było wprowadzenie darmowych przejazdów komunikacją miejską uczniów olsztyńskich szkół. To jedna za mało, trzeba zwiększyć pakiet zachęt.

Dzieci i młodzież do 19. roku życia korzystają z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Olsztynie od 1 września 2024 roku. Ulga dotyczy dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na terenie Olsztyna, których rodzice lub opiekunowie prawni zamieszkują na terenie Olsztyna i rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Olsztynie.

Zdaniem Łukasza Łukaszewskiego, przewodniczącego rady miasta, pakiet zachęt nie powinien ograniczać się do zróżnicowania stawek za parkowanie w strefie postoju.

— To także tańsze bilety w komunikacji miejskiej, a także możliwość kupowania biletów wstępów z rabatem do obiektów sportowych i placówek kultury — mówi przewodniczący Łukaszewski. - Rozwiązaniem ma być stworzenie mobilnej aplikacji dla mieszkańców Olsztyna. Trwają prace nad jej uruchomieniem.

Olsztyn się wyludnia
Władze miasta mają powody do niepokoju. Okazuje się, że Olsztyna wyludnia się z roku na rok. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego liczby ludności na koniec 2024 roku, wynika, że ten stan zmalał o kolejny tysiąc osób. Jeszcze bardziej pesymistyczne są prognozy dotyczące demografii. Zgodnie z danymi GUS w 2023 roku Olsztyn zamieszkiwało 167 311 osób. Jest to o 4 proc. mniej niż dziesięć lat wcześniej (174 675 mieszkańców w 2013 roku). Prognozy GUS wskazują, że trend ten będzie nieco przyspieszał, osiągając w trzech kolejnych dekadach odpowiednio wartości 6, 7 i 8 proc. Obecnie w stolicy Warmii i Mazur mieszka blisko 155 tys. osób. Z roku na rok ma być ich coraz mniej. W roku 2060 będzie ich zaledwie niewiele ponad 120 tys.
Niewielkim pocieszeniem jest sytuacja w całym województwie warmińsko-mazurskim. Region zanotował bardzo duży spadek. Na koniec 2024 roku mieszkało w nim 1,340 mln mieszkańców, a w 2023 roku było ich około 6 tys. więcej.

W przypadku powiatów powody do zadowolenia ma jedynie powiat olsztyński, który zanotował wprawdzie ujemny przyrost naturalny, ale miał za to dodatnie saldo migracji. Liczba mieszkańców najwyraźniej wzrosła w gminach Dywity i Stawiguda.

Grzegorz Szydłowski

Bezpłatne miejsce postojowe staje się dziś luksusem. Parkowanie w centrum Olsztyna od lat jest płatne, a strefa płatnego parkowania rozciąga się już niemal na całe Śródmieście i dużą część Zatorza. W Olsztynie wydzielone są dwie podstrefy: zielona i czerwona. Za pierwszą godzinę postoju w czerwonej zapłacić trzeba 4,5 zł, a w zielonej — 3 zł. Chodzi o to, żeby umożliwić korzystanie z nich jak największej liczbie kierowców. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie ma co roku milionowe wpływy ze strefy. Łączne wpływy z SPP za 2023 rok wyniosły 7 168 813,35 zł (za 2022 rok było to 7 068 075,21 zł), w tym wpływy z tytułu jednorazowych opłat wyniosły 5 775 082 zł, a z tytułu sprzedaży abonamentów — 1 220 938 zł. Różnica to przede wszystkim dodatkowe opłaty. Rok 2024 zakończył się jeszcze większymi wpływami ze strefy. Wyniosły one dokładnie 8 242 772,51 zł.