Tańsze parkowanie dla mieszkańców Olsztyna?
2025-05-01 12:30:00(ost. akt: 2025-04-30 14:28:50)
Władze miasta wracają do pomysłu zróżnicowania stawek w strefie płatnego parkowania. Skorzystać mają na tym mieszkańcy Olsztyna.
— Dyskutujemy nad sprawą zróżnicowania stawek za parkowanie w płatnej strefie — mówi Paweł Klonowski, przewodniczący komisji gospodarki komunalnej rady miasta. — Skorzystać z tego mieliby mieszkańcy, którzy płacą podatki w Olsztynie.
Tym samym władze Olsztyna wracają do pomysłu, który samorząd olsztyński próbował wprowadzić już w życie już kilka lat temu. Pod koniec 2019 roku na sesji rady miasta, radni wprowadzili nowy cennik płatnej strefy w śródmieściu Olsztyna. Od 1 lipca 2020 roku podstawowa opłata wzrosła do 3,9 zł za pierwszą godzinę postoju, a abonamentu półrocznego nawet do 1 tys. zł. Ta podwyżka miała nie dotknąć jednak wszystkich. Kierowcy płacący podatek dochodowy w Olsztynie, a więc mieszkańcy miasta, mogliby skorzystać z ulgi i płacić za parkowanie tylko 3 zł za pierwszą godzinę. Podobnie tańsze byłyby dla nich abonamenty. Zróżnicowanie opłat to jeden z elementów ratuszowej strategii, która ma pokazać zalety bycia olsztynianinem i powstrzymać rosnącą grupę mieszkańców przed wyprowadzką z miasta. A żeby ich powstrzymać, muszą widzieć w tym korzyści.
Ówczesny wojewoda warmińsko-mazurski zakwestionował jednak możliwość udzielania ulgi tylko dla części użytkowników strefy płatnego parkowania. Jego prawnicy stwierdzili, że jest to niezgodne z Ustawą o drogach publicznych. Nie pozwala ona na udzielenie ulgi według kryterium, które zamierzał wprowadzić Olsztyn.
— Nie poddajemy się. Wiele innych miast w Polsce wprowadziło takie rozwiązania. Chcemy skorzystać z tych pomysłów i sprawdzić, jak sprawa została rozwiązana z prawnego punktu widzenia — stwierdził radny Klonowski.
Na takie rozwiązanie zdecydowały się m.in. władze Gdańska. Tam zróżnicowane stawki obowiązują od 1 lutego 2025 roku. Tam, każdy użytkownik aktywnej Karty Mieszkańca może raz dziennie skorzystać z pierwszej godziny postoju w dotychczasowej stawce. Rabat można uzyskać w parkometrach oraz w stopniowo aktualizowanych aplikacjach mobilnych służących do opłacania parkowania. Poza zniżkami w Strefach Płatnego Parkowania, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca mogą również korzystać z preferencyjnych stawek na dwóch parkingach zlokalizowanych blisko centrum miasta.
Olsztyn szykuje aplikację dla mieszkańców
Zdaniem radnego Klonowskiego takie rozwiązania mają być argumentem w wyborze miejsca zamieszkania. Do tej pory takim ważnym rozwiązaniem było wprowadzenie darmowych przejazdów komunikacją miejską uczniów olsztyńskich szkół. To jedna za mało, trzeba zwiększyć pakiet zachęt.
Zdaniem radnego Klonowskiego takie rozwiązania mają być argumentem w wyborze miejsca zamieszkania. Do tej pory takim ważnym rozwiązaniem było wprowadzenie darmowych przejazdów komunikacją miejską uczniów olsztyńskich szkół. To jedna za mało, trzeba zwiększyć pakiet zachęt.
Dzieci i młodzież do 19. roku życia korzystają z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Olsztynie od 1 września 2024 roku. Ulga dotyczy dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na terenie Olsztyna, których rodzice lub opiekunowie prawni zamieszkują na terenie Olsztyna i rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Olsztynie.
Zdaniem Łukasza Łukaszewskiego, przewodniczącego rady miasta, pakiet zachęt nie powinien ograniczać się do zróżnicowania stawek za parkowanie w strefie postoju.
— To także tańsze bilety w komunikacji miejskiej, a także możliwość kupowania biletów wstępów z rabatem do obiektów sportowych i placówek kultury — mówi przewodniczący Łukaszewski. - Rozwiązaniem ma być stworzenie mobilnej aplikacji dla mieszkańców Olsztyna. Trwają prace nad jej uruchomieniem.
Olsztyn się wyludnia
Władze miasta mają powody do niepokoju. Okazuje się, że Olsztyna wyludnia się z roku na rok. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego liczby ludności na koniec 2024 roku, wynika, że ten stan zmalał o kolejny tysiąc osób. Jeszcze bardziej pesymistyczne są prognozy dotyczące demografii. Zgodnie z danymi GUS w 2023 roku Olsztyn zamieszkiwało 167 311 osób. Jest to o 4 proc. mniej niż dziesięć lat wcześniej (174 675 mieszkańców w 2013 roku). Prognozy GUS wskazują, że trend ten będzie nieco przyspieszał, osiągając w trzech kolejnych dekadach odpowiednio wartości 6, 7 i 8 proc. Obecnie w stolicy Warmii i Mazur mieszka blisko 155 tys. osób. Z roku na rok ma być ich coraz mniej. W roku 2060 będzie ich zaledwie niewiele ponad 120 tys.
Niewielkim pocieszeniem jest sytuacja w całym województwie warmińsko-mazurskim. Region zanotował bardzo duży spadek. Na koniec 2024 roku mieszkało w nim 1,340 mln mieszkańców, a w 2023 roku było ich około 6 tys. więcej.
Władze miasta mają powody do niepokoju. Okazuje się, że Olsztyna wyludnia się z roku na rok. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego liczby ludności na koniec 2024 roku, wynika, że ten stan zmalał o kolejny tysiąc osób. Jeszcze bardziej pesymistyczne są prognozy dotyczące demografii. Zgodnie z danymi GUS w 2023 roku Olsztyn zamieszkiwało 167 311 osób. Jest to o 4 proc. mniej niż dziesięć lat wcześniej (174 675 mieszkańców w 2013 roku). Prognozy GUS wskazują, że trend ten będzie nieco przyspieszał, osiągając w trzech kolejnych dekadach odpowiednio wartości 6, 7 i 8 proc. Obecnie w stolicy Warmii i Mazur mieszka blisko 155 tys. osób. Z roku na rok ma być ich coraz mniej. W roku 2060 będzie ich zaledwie niewiele ponad 120 tys.
Niewielkim pocieszeniem jest sytuacja w całym województwie warmińsko-mazurskim. Region zanotował bardzo duży spadek. Na koniec 2024 roku mieszkało w nim 1,340 mln mieszkańców, a w 2023 roku było ich około 6 tys. więcej.
W przypadku powiatów powody do zadowolenia ma jedynie powiat olsztyński, który zanotował wprawdzie ujemny przyrost naturalny, ale miał za to dodatnie saldo migracji. Liczba mieszkańców najwyraźniej wzrosła w gminach Dywity i Stawiguda.
Grzegorz Szydłowski
Bezpłatne miejsce postojowe staje się dziś luksusem. Parkowanie w centrum Olsztyna od lat jest płatne, a strefa płatnego parkowania rozciąga się już niemal na całe Śródmieście i dużą część Zatorza. W Olsztynie wydzielone są dwie podstrefy: zielona i czerwona. Za pierwszą godzinę postoju w czerwonej zapłacić trzeba 4,5 zł, a w zielonej — 3 zł. Chodzi o to, żeby umożliwić korzystanie z nich jak największej liczbie kierowców. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie ma co roku milionowe wpływy ze strefy. Łączne wpływy z SPP za 2023 rok wyniosły 7 168 813,35 zł (za 2022 rok było to 7 068 075,21 zł), w tym wpływy z tytułu jednorazowych opłat wyniosły 5 775 082 zł, a z tytułu sprzedaży abonamentów — 1 220 938 zł. Różnica to przede wszystkim dodatkowe opłaty. Rok 2024 zakończył się jeszcze większymi wpływami ze strefy. Wyniosły one dokładnie 8 242 772,51 zł.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez