Prześwietlają komunikację miejską w Olsztynie
2025-03-16 15:00:25(ost. akt: 2025-03-14 14:50:19)
Pasażerowie muszą nastawić się na zmniejszoną liczbę kursów tramwajów i autobusów. Wszystko przez cięcia.
W planach drogowców na ten rok jest zrealizowanie 1,436 mln wozokilometrów przez tramwaje i 7,56 mln wozokilometrów przez autobusy. Będą to niższe wyniki niż rok wcześniej, gdy tramwaje pokonały 1,47 mln wozokilometrów, a autobusy 7,606 mln wozokilometrów.
— W związku ze wzrostem kosztów funkcjonowania transportu, czyli wzrostem stawek rekompensaty dla operatorów, a także pomimo wzrostu nakładów finansowych oraz wzrostu liczby pasażerów konieczne było zmniejszenie liczby wozokilometrów — tłumaczy Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT.
W 2024 roku wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły 37,1 mln zł. Drogowcy pozyskali w ten sposób o 2,68 mln zł środków więcej niż rok wcześniej. Warto jednak odnotować, że od 1 września zeszłego roku dzieci rodziców, którzy odprowadzają podatki w Olsztynie, mają prawo do bezpłatnych przejazdów.
„ZDZiT tłumaczy, że nie miało to wpływu na wprowadzenie zmian w układzie komunikacji miejskiej. Może to jednak zwiastować coraz większe rozwarstwienie między wpływem z biletów i dotacjami z budżetu miasta a kosztami uruchamiania komunikacji miejskiej. Jak przedstawiają drogowcy, z roku na rok wciąż rosną wydatki na transport – ze 117 mln zł w 2023 roku do 136 mln zł w 2024 roku i do planowanych 141 mln zł w tym roku” – informuje branżowy portal Transport-publiczny.pl.
— Trzy nowe linie: 119, 132 i 135 to odpowiedź na potrzeby komunikacyjne, które mieszkańcy zgłaszali — przekazuje Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Pierwsza z nich zastępuje dotychczasową 309, której trasa zostaje poszerzona o osiedle Mleczna, a kursowanie będzie kończyć się na ul. Poprzecznej, gdzie w ostatnich latach powstało duże osiedle mieszkaniowe oraz bloki OTBS. Linia 132 połączy Pieczewo z Indykpolem, natomiast 135 doprowadzi komunikację miejską na osiedle przy ul. Leśnej, które zostanie skomunikowane z centrum Olsztyna.
Istotne zmiany dotyczą też południowych osiedli Olsztyna. Linia 121 została przekierowana na pętlę Bilitewskiego zamiast Bartąska-Rondo i będzie kończyć się na przystanku Cementowa, zapewniając całodobową obsługę osiedlu Generałów, którego mieszkańcy od początku marca będą mogli liczyć na bezpośrednie skomunikowanie ze wschodnią częścią miasta, ulicą Leonharda (Michelin) i przemysłową dzielnicą przy ul. Lubelskiej. Dodatkowo osiedle Generałów będzie od tej pory połączone z Galerią Warmińską i Nagórkami, gdzie znajdują się m.in. szkoły.
Linia 119 zastąpiła dotychczasową 309, a po analizie obłożenia autobusów linia 116 została zlikwidowana, w zamian wydłużono linię 101, która teraz dojeżdża do Tracka. Nowością są też kursy linii 105 do Klebarka Wielkiego i przekierowanie linii 126 na przystanek Bartąska-Rondo, co jest korzystne dla pasażerów ze znajdujących się na obrzeżach Olsztyna miejscowości.
Dzięki uruchomieniu nowych połączeń na osiedle Generałów funkcjonowanie linii 201 i 203, które nie cieszyły się popularnością pasażerów, także okazało się bezzasadne.
Po uruchomieniu kolejnych linii tramwajowych (4 i 5) rok 2024 był rekordowy pod względem zarówno liczby przewiezionych pasażerów komunikacji miejskiej, jak i zarobków z tytułu biletów. Na popularność transportu zbiorowego złożyły się darmowe przejazdy dla uczniów olsztyńskich szkół, których rodzice odprowadzają podatki w mieście.
gs
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez