Tradycja kontra wygoda – jak Polacy naprawdę robią zakupy?
2025-02-19 12:03:04(ost. akt: 2025-02-19 12:12:09)
W ciągu ostatniego roku 4 na 10 badanych Polaków częściej robiło zakupy stacjonarnie niż online - wynika z badania Santander Banku. Według badanych najistotniejszym elementem w kontekście zakupów są punkty umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu.
Z opublikowanego we wtorek raportu Santander wynika, że 97 proc. badanych Polaków w przedziale wiekowym 18-29 korzysta codziennie z internetu, a w przedziale 30-39 lat - 98 proc. Jednak zgodnie z danymi przedstawionymi w informacji w ciągu ostatniego roku większy odsetek Polaków częściej robił zakupy stacjonarne - wskazało tak 41 proc. ankietowanych. Jednocześnie, zakupy online wybierał co czwarty (27 proc.) badany, a 30 proc. zadeklarowało, że korzystało z obu form po równo.
W informacji zauważono, że preferencje zakupowe Polaków różniły się m.in. w zależności od miejsca zamieszkania, wieku oraz dochodów - w grupie mieszkańców "małych miasteczek" 44 proc. badanych wskazało, że częściej kupuje stacjonarnie. "Niewielkie różnice widać także pomiędzy kobietami, a mężczyznami. Kobiety są nieco bardziej przychylne zakupom online, z kolei mężczyźni częściej skłaniają się ku zakupom stacjonarnym" - dodano.
Kluczowe elementy dotyczące zakupów
Kluczowe elementy dotyczące zakupów
Według badanych najistotniejszym elementem w kontekście zakupów są punkty odbioru umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu (54 proc.), oraz szybkie dostawy (42 proc.). Ankietowani wskazywali też na sklepy bez kas (26 proc.), ekologiczne rozwiązania (17 proc.), oglądanie produktów na żywo i zakup online (9 proc), czy personalizację dzięki AI (6 proc.). Najmniejszą popularnością cieszą się jednak wirtualni asystenci zakupowi AI, na których wskazało 3 proc. respondentów.
"Polacy cenią rozwiązania zakupowe, które łączą wygodę, szybkość i nowoczesność. Szczególnie popularne są punkty odbioru zamówień, zwłaszcza dla Polaków w wieku 40-49 lat – 62 proc. wskazań oraz 30-39 lat i 50-59 lat – po 57 proc. wskazań. Istotne podczas procesu zakupowego są także szybkie dostawy, które umożliwiają dopasowanie zakupów do dynamicznego stylu życia. Ten aspekt szczególnie podkreślają młodsi konsumenci. Wskazało na niego 52 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat" - poinformował, cytowany w raporcie, Patryk Perliński z Santander Banku.
Ponadto 44 proc. respondentów podkreśliło, że w procesie zakupowym ważne są dla nich programy lojalnościowe i subskrypcje - szczególnie jet to istotne dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób, których miesięczny dochód wynosi pomiędzy 4000 a 4999 zł (55 proc.).
Badanie zostało zrealizowane metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.
red./PAP
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez