Badaczka z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie odbyła staż na University of Nottingham
2025-02-09 16:00:00(ost. akt: 2025-02-07 14:22:34)
Dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska z Instytutu Nauk Politycznych UWM odbyła staż naukowy na University of Nottingham w Wielkiej Brytanii, gdzie zacieśniała współpracę z prof. Fernando Casalem Bértoą, uznanym na świecie badaczem zagadnień związanych z demokracją i partiami politycznymi.
Dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska naukowo zajmuje się partycypacją społeczną, innowacjami społecznymi i ideą Smart City. Jest również prezeską olsztyńskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych. Wyjazd do Wielkiej Brytanii był możliwy dzięki finansowaniu ze środków Wydziału Nauk Społecznych UWM.
— Zależało mi na tym, aby spotkać się z prof. Fernando Casalem Bértoą, który jest politologiem o światowej renomie. Zajmuje się partiami politycznymi i demokratyzacją społeczeństw, a są to tematy korelujące z moimi badaniami naukowymi. Prof. Bértoa ma liczne związki z Polską - jest między innymi ekspertem do spraw wprowadzania zmian w ustawie o partiach politycznych, a także współpracuje z Polskim Towarzystwem Nauk Politycznych — wyjaśnia naukowczyni.
Głównym celem stażu było omówienie różnych aspektów współpracy naukowej.
— Odbyłam szereg konsultacji z prof. Bértoą. Zastanawialiśmy się, jak efektywnie aplikować o granty na poziomie międzynarodowym, aby móc wspólnie prowadzić badania naukowe i publikować wyniki w prestiżowych czasopismach. Rozmawialiśmy także o doktorantach, ponieważ w Szkole Doktorskiej UWM można kształcić się w dyscyplinie nauki o polityce i administracji — wylicza dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska.
Prof. Fernando Casal Bértoa jest członkiem redakcji czasopisma naukowego „Forum Nauk Społecznych”, które ukazuje się na Wydziale Nauk Społecznych. Aby zapewnić jego rozwój naukowy, publikować w nim będą mogli najlepsi studenci z University of Nottingham. Prof. Bértoa wyraził również chęć przyjazdu na Uniwersytet Warmińsko-Mazurski i wygłoszeniu wykładu dla społeczności akademickiej z Kortowa.
Dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska dodaje, że tego typu wyjazdy dostarczają wielu różnorodnych korzyści, nie tylko ściśle naukowych.
— To doskonała możliwość, aby poszerzyć swoje horyzonty myślowe i poprawić kompetencje językowe, co jest niezwykle istotne w zachodzącym obecnie procesie umiędzynaradawiania badań naukowych oraz podwyższania kompetencji w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, które coraz częściej odbywają się w języku angielskim — dodaje.
Dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska trzyma rękę na pulsie tematu partycypacji społecznej, czyli postawy, która leży u podstaw systemów demokratycznych. Regularnie prowadzi na ten temat badania, które pokazują, że nasze zainteresowanie życiem społecznym i lokalną polityką w ostatnich latach słabnie.
— Prowadziłam badania w ramach projektu badawczego „Preferencje polityczne – Postawy. Identyfikacje. Zachowania”, których celem było sprawdzenie, jak duża liczba osób bierze udział w życiu społecznym. Zadałam pytanie o udział w takich inicjatywach jak zebranie sołeckie czy głosowanie nad budżetem obywatelskim. Za pierwszym razem, gdy przeprowadzałam te badania, czyli około 10 lat temu, wskazanie na tak były znacznie wyższe niż w takim samym badaniu, które odbyło się na przełomie 2023 i 2024 roku — wyjaśnia badaczka.
— Wydaje się, że nie jest to już dla nas tak atrakcyjne, że trochę spowszedniało. Ważne jest to, aby znaleźć odpowiedni sposób na rozpowszechnienie idei partycypacji społecznej. Trzeba mobilizować poszczególne grupy obywateli wokół jakiegoś projektu i najlepiej, żeby robił to lider. Dzisiaj mamy już o wiele więcej narzędzi - to już nie są tylko konsultacje społeczne, referenda czy budżety obywatelskie. Teraz do dyspozycji są m.in. sondaże deliberatywne, sądy obywatelskie czy Future City Game. Z badań wynika, że najbardziej aktywni społecznie są mężczyźni w średnim wieku z dużych miast z wyższym wykształceniem. Jest to zarazem profil najbardziej świadomego wyborcy. Trzeba zrobić coś, aby ten model uległ zmianie, aby więcej z nas angażowało się w to, co dzieje się dookoła — dodaje.
Dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska stara się kształtować aktywne obywatelskie postawy w swoich studentach. Opierając się na zdobytej wiedzy teoretycznej studenci na ćwiczeniach z zarządzania rozwojem lokalnym czy samorządu terytorialnego i polityki lokalnej przygotowują gry z pytaniami związanymi z tematyką zajęć.
— Gamifikacja jest obecnie dość znaną metodą nauczania w edukacji. W dzisiejszych czasach trzeba szukać nowych, atrakcyjnych sposobów na przekazywanie wiedzy. Muszę przyznać, że przyniosło to zamierzone efekty, ponieważ studenci przyswoili wiedzę i poprawnie odpowiadali na pytania, które padały podczas grania w te gry — mówi dr hab. Karolina Tybuchowska-Hartlińska.
źródło: UWM / Marta Wiśniewska
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez