Kolejny parking w centrum Olsztyna z płatnym postojem
2025-01-23 14:00:00(ost. akt: 2025-01-23 14:15:48)
Władze miasta zamierzają poszerzyć granice strefy płatnego parkowania. Chodzi o parking w centrum Olsztyna.
Sprawa dotyczy parkingu znajdującego się przy ul. Nowowiejskiego. Łącznie są tam trzy takie miejsca. Wszystkie po sąsiedzku. Dwa z nich należą do gminy i tam od lat obowiązuje strefa płatnego parkowania. Trzeci parking, leżący bliżej Browaru Warmia, też położony jest na miejskich gruntach, ale dzierżawi go prywatna osoba. Jednorazowo może tam parkować kilkadziesiąt pojazdów. Teraz ma się to zmienić.
— By móc włączyć do strefy płatnego parkowania także parking, który do tej pory miasto dzierżawiło prywatnej osobie (dzierżawa kończy się w lutym br.), konieczne było przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany przebiegu drogi gminnej, jaką jest fragment ul. Nowowiejskiego — informuje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Aktualnie teren ten funkcjonuje jako droga wewnętrzna, co umożliwia jego dzierżawę, ale uniemożliwia wprowadzenie strefy. W tym celu konieczne jest włączenie go do pasa drogowego.
Projekt uchwały będzie głosowany na najbliższej styczniowej sesji Rady Miasta Olsztyna, a po jego wejściu w życie (po opublikowaniu w dzienniku uchwał) uprawomocni się jego włączenie do pasa drogowego.
— Zanim jednak zacznie obowiązywać tam SPP, niezbędne będzie uporządkowanie terenu, sprawdzenie stanu utwardzonej nawierzchni czy chociażby wymalowanie oznakowania. Dlatego wprowadzenie SPP planowane jest tam wstępnie w pierwszej połowie 2025 roku.
Strefa parkowania w Olsztynie powiększa się systematycznie co kilka lat. Powód jest zawsze ten sam: kierowcy uciekają przed opłatami na tereny, gdzie ich jeszcze nie ma. Gdy strefa kończyła się na ul. Kościuszki, mieszkańcy ul. Głowackiego narzekali, że to na ich ulicy tłoczą się auta kierowców, którzy nie chcą płacić za parkowanie. Więc drogowcy ponad dekadę temu włączyli tę ulicę do strefy. Wtedy kierowcy przenieśli się na ul. Kościńskiego. Więc i o nią strefa została powiększona. Ale wówczas z ul. Głowackiego i ul. Kościńskiego przenieśli się na ul. Kołobrzeską. Podobnie było z parkowaniem przy starej ul. Warszawskiej i ul. Na Skarpie, które po protestach mieszkańców dziś są w strefie.
— Niepokojące zjawiska w zakresie parkowania w ostatnim czasie można zaobserwować na wielu olsztyńskich osiedlach — podkreśla Marcin Szwarc, dyrektor ZDZiT w Olsztynie, który mówi, że do zarządcy dróg wpływają postulaty mieszkańców o konieczności uniemożliwiania parkowania samochodów na zieleńcach, wąskich chodnikach i w obrębie skrzyżowań.
Dyrektor Szwarc zwraca uwagę na rosnącą liczbę prywatnych parkingów, np. w obrębie supermarketów. To powodowało, że kierowcy zaczęli szukać miejsc na publicznych parkingach.
— W takich przypadkach liczba chętnych do skorzystania z publicznych parkingów zdecydowanie przewyższała liczbę dostępnych miejsc, co prowadziło do niszczenia okolicznych zieleńców czy też blokowania chodników. Uszczelnienie takich obszarów poprzez wprowadzenie SPP przyniosło oczekiwane efekty — zaznacza dyrektor Szwarc.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez