Mieszkańcy zaniepokojeni przebudową wylotówki z Olsztyna w kierunku Warszawy
2024-12-21 09:00:00(ost. akt: 2024-12-20 15:24:43)
Droga 527, będąca przedłużeniem al. Warszawskiej, będzie miała od granic miasta do węzła Olsztyn Południe po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Pod koniec listopada w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie została podpisana umowa na rozbudowę drogi 527 na odcinku od ul. Dybowskiego do węzła Olsztyn Południe.
Dziś jest tu wąskie gardło, bo na wysokości stacji paliw przy al. Warszawskiej kończą się dwa pasy i dalej droga przechodzi w jednojezdniową, co powoduje korki, ale też stwarza duże ryzyko wypadku, bo jest tu chociażby skrzyżowanie z drogą do Bartąga. Dlatego Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zdecydował o przeznaczeniu nieco ponad 95 mln zł z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 właśnie na rozbudowę wylotu z Olsztyna w kierunku Warszawy. Cała inwestycja ma kosztować 124,2 mln zł.
— Jest to inwestycja długo oczekiwana, która rozwiąże wiele problemów, jeśli chodzi o kwestię dojazdu, łącznika do obwodnicy, ale też parkingu czy węzła przesiadkowego. I, co jest też istotne, zostanie wybudowana ścieżka rowerowa, która będzie miała 2,4 km, a więc będzie dłuższa niż nowa droga, która ma mieć 2,15 km długości. Modernizując drogi wojewódzkie, staramy się bowiem o to, by obok była też ścieżka rowerowa — podkreślał w trakcie podpisywania umowy marszałek województwa Marcin Kuchciński.
O kontrakt na przebudowę drogi starało się 8 firm. Przetarg wygrała spółka Strabag. Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca ma 24 miesiące od dnia zawarcia umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, liczonych od 15 grudnia do 15 marca, na zrealizowanie zadania. Oznacza to, że droga powinna być gotowa w sierpniu 2027 roku.
— Do 9 stycznia 2025 roku wybrany wykonawca ma przedstawić harmonogram prac — zapowiada Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Skutków zapowiadanych prac obawiają się mieszkańcy podolsztyńskiego Bartąga. Przejazd przez tę miejscowość może być alternatywą dla kierowców chcących ominąć zamknięty fragment drogi 527.
— Boimy się, że nasza miejscowość zostanie rozjeżdżona przez samochody, które będą chciały sobie skrócić drogę, jadąc z Olsztyna i w kierunku miasta — mówi pan Edward, jeden z mieszkańców Bartąga. — Już teraz natężenie ruchu jest bardzo duże. Specyfika naszej miejscowości polega na tym, że domy stoją przy drodze. Niektóre mają po około 100 lat. Nadmierny ruch może doprowadzić do ich uszkodzenia.
Sprawie przyglądają się władze gminy Stawiguda, na terenie której leży Bartąg. Michał Kontraktowicz, wójt Stawigudy, zaznacza, że nie jest administratorem drogi przebiegającej przez tę miejscowość.
— Przebudowa wlotu do Olsztyna to bardzo ważna inwestycja dla gminy Stawiguda i jej mieszkańców. Jednym z najważniejszych jej elementów z naszej perspektywy jest budowa ronda, które znacznie usprawni wyjazd z ulicy Nad Łyną. Doskonale wpisuje się w nasze plany inwestycyjne dotyczące m.in. Bartąga i pozwoli naszym mieszkańcom w bezpieczny i komfortowy sposób podróżować w kierunku Olsztyna i Warszawy — mówi wójt Kontraktowicz i dodaje: — Rozumiem jednak obawy mieszkańców, dlatego zamierzam przyjrzeć się bliżej sytuacji.
Wójt Stawigudy zapowiada, że w najbliższych dniach będzie chciał się spotkać z zarządcami drogi przebiegającej przez Bartąg oraz ZDW i wykonawcą robót. W planach jest także spotkanie z mieszkańcami Bartąga.
Wójt Stawigudy zapowiada, że w najbliższych dniach będzie chciał się spotkać z zarządcami drogi przebiegającej przez Bartąg oraz ZDW i wykonawcą robót. W planach jest także spotkanie z mieszkańcami Bartąga.
Drogowcy twierdzą, że ci nie powinni zbyt odczuć zapowiadanych prac. — Ci kierowcy, którzy znają lokalne drogi, na pewno skorzystają z przejazdu przez tę miejscowość. Główny ruch zostanie skierowany na obwodnicę Olsztyna. W interesie wykonawcy na pewno będzie zminimalizowanie utrudnień wynikających z prowadzonych prac — przekonują.
Co będzie zrobione:
- skrzyżowanie typu rondo turbinowe z drogą powiatową w kierunku Bartąga i drogą gminną w kierunku Starego Dworu
- skrzyżowanie z drogą gminną w kierunku Tomaszkowa
- pętla autobusowa przy ul. Nad Łyną
- ścieżki rowerowe o łącznej długości 2,4 km
- 2 zatoki autobusowe
- ogrodzenie wzdłuż drogi wojewódzkiej
- rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową
- rozbiórka przepustów pod drogą wojewódzką i budowa dolnego przejścia dla zwierząt wraz z przepustem wodnym w ciągu cieku — dopływu spod leśniczówki Stary Dwór
- budowa kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego.
- skrzyżowanie typu rondo turbinowe z drogą powiatową w kierunku Bartąga i drogą gminną w kierunku Starego Dworu
- skrzyżowanie z drogą gminną w kierunku Tomaszkowa
- pętla autobusowa przy ul. Nad Łyną
- ścieżki rowerowe o łącznej długości 2,4 km
- 2 zatoki autobusowe
- ogrodzenie wzdłuż drogi wojewódzkiej
- rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową
- rozbiórka przepustów pod drogą wojewódzką i budowa dolnego przejścia dla zwierząt wraz z przepustem wodnym w ciągu cieku — dopływu spod leśniczówki Stary Dwór
- budowa kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez