Drogi na Warmii i Mazurach będą bezpieczniejsze? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest przygotowana do zimy

2024-10-19 13:00:17(ost. akt: 2024-10-18 15:24:10)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: GDDKiA Olsztyn

Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju.

— Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada — informuje w komunikacie GDDKiA.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu.

Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.

— Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat przewidujemy, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około:  381 tysięcy ton soli drogowej, 2,6 tysiąca ton chlorku wapnia i 25 tysięcy ton materiałów uszorstniających. — dodała.

Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4).