UWM w europejskim sojuszu
2024-07-02 10:59:13(ost. akt: 2024-08-07 09:11:07)
Komisja Europejska przyznała nowe finansowanie dodatkowych sojuszy europejskich szkół wyższych. Zdaniem Komisji pobudzi to współpracę w dziedzinie szkolnictwa wyższego. Wśród beneficjentów znalazł się też nasz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Siła w sojuszu
28 czerwca Komisja ogłosiła wyniki zaproszenia do składania wniosków w ramach programu Erasmus+ na 2024 r. dotyczących inicjatywy „Uniwersytety Europejskie”. Zapewnia ona wsparcie sojuszom instytucji szkolnictwa wyższego. Dzięki ubiegłotygodniowym wynikom 14 nowych sojuszy europejskich szkół wyższych przyłączy się do 50 wcześniej wybranych sojuszy, które otrzymają do 14,4 mln euro w ciągu czterech lat.Te 64 sojusze europejskich szkół wyższych obejmują ponad 560 wszelkiego rodzaju instytucji szkolnictwa wyższego we wszystkich regionach Europy. Prócz olsztyńskiego UWM wśród beneficjentów znalazły się także Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Białostocka, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Akademia Leona Koźmińskiego, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Politechnika Opolska i Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
— Osiągnęliśmy jeden z kluczowych celów europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych: obecnie popieramy 64 sojusze europejskich szkół wyższych, które wspierają pogłębioną współpracę między ponad 560 instytucjami szkolnictwa wyższego w całej Europie — mówi Margaritis Schinas, wiceprzewodniczący do spraw promowania naszego europejskiego stylu życia. — Wspólnie budują europejskie kampusy międzyuniwersyteckie, w których studenci mają bezprecedensowe możliwości studiowania za granicą, korzystając z najlepszych możliwości, jakie uczelnie muszą wspólnie zaoferować. Mogą wziąć udział we wspólnych programach studiów i miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości otrzymają dyplomy europejskie. Razem sojusze pomagają kreować silne poczucie przynależności europejskiej.
Dobra strategia
Wyniki są ważnym kamieniem milowym, jakim jest osiągnięcie celu europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych, jakim jest utworzenie do połowy 2024 r. co najmniej 60 sojuszy europejskich szkół wyższych z ponad 500 uniwersytetami.Sojusze europejskich szkół wyższych łączą nowe pokolenie Europejczyków i umożliwiają im studiowanie i pracę w różnych krajach europejskich, w różnych językach oraz w różnych sektorach i dyscyplinach akademickich. Studenci mogą uzyskać dyplom ukończenia studiów na wysokim poziomie, łącząc studia w kilku krajach europejskich, przyczyniając się do zwiększenia międzynarodowej atrakcyjności i konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego. Sojusze te wnoszą również innowacje do regionów Europy, umożliwiając studentom współpracę z naukowcami, naukowcami, przedsiębiorstwami, miastami, władzami i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.
— Nasze zaangażowanie na rzecz sojuszy europejskich szkół wyższych jest silne — potwierdza Iliana Iwanowa, komisarz do spraw innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży. — Jak stwierdził Enrico Letta w swoim sprawozdaniu na temat przyszłości jednolitego rynku, sojusze te mają kluczowe znaczenie dla tego, co może stać się piątą wolnością jednolitego rynku — wolności nauki, nauki, nauczania i prowadzenia badań bez granic na całym kontynencie. Serdecznie gratuluję instytucjom szkolnictwa wyższego, które dołączyły do inicjatywy. 64 sojusze budują obecnie przyszłość europejskiego sektora szkolnictwa wyższego.
64 sojusze obejmują 35 państw, w tym wszystkie państwa członkowskie UE, a także Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Islandię, Czarnogórę, Republikę Północno-Macedonia, Norwegię, Serbię i Turcję. Są one mocno zakorzenione w społecznościach i sieciach innowacji i skupiają prawie 2200 partnerów stowarzyszonych, od organizacji pozarządowych po przedsiębiorstwa, miasta, władze lokalne i regionalne oraz instytucje szkolnictwa wyższego z krajów uczestniczących w procesie bolońskim. Na przykład partnerami stowarzyszonymi jest prawie 40 instytucji szkolnictwa wyższego z Ukrainy.
64 sojusze obejmują 35 państw, w tym wszystkie państwa członkowskie UE, a także Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Islandię, Czarnogórę, Republikę Północno-Macedonia, Norwegię, Serbię i Turcję. Są one mocno zakorzenione w społecznościach i sieciach innowacji i skupiają prawie 2200 partnerów stowarzyszonych, od organizacji pozarządowych po przedsiębiorstwa, miasta, władze lokalne i regionalne oraz instytucje szkolnictwa wyższego z krajów uczestniczących w procesie bolońskim. Na przykład partnerami stowarzyszonymi jest prawie 40 instytucji szkolnictwa wyższego z Ukrainy.
Zaproszenie do składania wniosków w ramach programu Erasmus+ na 2024 r. wspiera również utworzenie wspólnoty praktyków dla uniwersytetów europejskich, wzmacniając wzajemne uczenie się między sojuszami i zwiększając rozpowszechnianie wyników i modeli wielokrotnego użytku w szerszym sektorze szkolnictwa wyższego.
Jesienią tego roku działalność rozpocznie 14 nowych sojuszy uniwersytetów europejskich i wspólnoty praktyków dla uniwersytetów europejskich.
Komisja będzie nadal wspierać sojusze na rzecz europejskich szkół wyższych i wszelkiego innego rodzaju partnerstwa między instytucjami szkolnictwa wyższego w celu łatwiejszej realizacji wspólnych programów studiów, jak określono również w planie działania dotyczącym europejskiego dyplomu przedstawionym w marcu 2024 r.
Komisja będzie nadal wspierać sojusze na rzecz europejskich szkół wyższych i wszelkiego innego rodzaju partnerstwa między instytucjami szkolnictwa wyższego w celu łatwiejszej realizacji wspólnych programów studiów, jak określono również w planie działania dotyczącym europejskiego dyplomu przedstawionym w marcu 2024 r.
O inicjatywie
Inicjatywa „Uniwersytety Europejskie” to ambitny projekt UE, którego celem jest ustanowienie sojuszy między instytucjami wyższymi z całej Europy, z korzyścią dla ich studentów, pracowników i społeczeństwa. Realizowany przede wszystkim dzięki dofinansowaniu z programu Erasmus+, wspiera ponadnarodowe sojusze średnio 9 instytucji szkolnictwa wyższego, które mogą obejmować różnego rodzaju placówki, takie jak uniwersytety kompleksowe i badawcze, uniwersytety nauk stosowanych, instytuty technologiczne, szkoły sztuki oraz instytucje szkolnictwa wyższego i zawodowego.Instytucje szkolnictwa wyższego będące częścią sojuszu tworzą wspólnie Uniwersytet Europejski. Mogą to być wszelkiego rodzaju instytucje szkolnictwa wyższego z całej Europy. Te instytucje szkolnictwa wyższego rozwijają długoterminową strukturalną, zrównoważoną i systemową współpracę w dziedzinie edukacji, w synergii z badaniami naukowymi i innowacjami, ponad granicami, oraz przyczyniają się do rozwiązywania problemów społecznych. Oferują one programy nauczania realizowane wspólnie na uniwersytetach, w ramach których studenci, pracownicy i naukowcy ze wszystkich części Europy mogą korzystać z płynnej mobilności. Dzięki sojuszom studenci mogą uzyskać dyplom, łącząc studia w kilku krajach europejskich. Inicjatywa może przynieść instytucjom szkolnictwa wyższego większe korzyści, niż jakiekolwiek wcześniejsze projekty współpracy.
Przed szczytem społecznym w Göteborgu w listopadzie 2017 r. Komisja zaproponowała przywódcom UE inicjatywę dotyczącą europejskich szkół wyższych w ramach ogólnej wizji utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. W przedstawionej w 2022 r. europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych określono ambicję wspierania co najmniej 60 sojuszy europejskich szkół wyższych obejmujących ponad 500 instytucji szkolnictwa wyższego do połowy 2024 r. W tym celu w obecnym okresie programowania 2021-2027 przewiduje się rekordową kwotę 1,1 mld EUR w ramach programu Erasmus+. Wsparcie dla wymiaru badawczego sojuszy europejskich szkół wyższych można uzyskać w ramach inicjatywy „Europejska doskonałość” w ramach programu „Horyzont Europa”.
Zaproszenie do składania wniosków w ramach programu Erasmus+ na 2024 r. skupiało się na dwóch komponentach. Zaoferowano w nim wsparcie dla tworzenia nowych sojuszy europejskich szkół wyższych w całej Europie, skupiających różne instytucje szkolnictwa wyższego wokół wspólnych wizji strategicznych, a także utworzenie wspólnoty praktyków dla sojuszy europejskich szkół wyższych.
mmb
mmb
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez