Pod Grunwaldem walczą... z rakiem — z pomocą UE

2024-07-08 10:08:17(ost. akt: 2024-08-07 09:02:29)
Misja Rak

Misja Rak

Autor zdjęcia: KE

Ruszyła unijna objazdowa kampania informacyjna „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!”. Specjalny autobus zatrzymał się już w Katowicach i w Gdyni. Jutro zawita pod Grunwald — i też będzie walczyć. Przede wszystkim o większą świadomość nowotworową i o profilaktykę, która jest lepsza od leczenia. Zawsze.
By pogłębić wiedzę Europejczyków Komisja Europejska zorganizowała kampanię, która ma pomóc w zwiększaniu świadomości na temat nowotworów, profilaktyki, badań przesiewowych oraz diagnostyki onkologicznej. W Polsce kampania wystartowała na początku czerwca i odbywa się pod hasłem „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!”. W czerwcu i lipcu przez pięć polskich miast (Katowice, Gdynia, Grunwald, Wrocław i Lublin) przejedzie autobus oferujący m.in. spotkania z lekarzami i naukowcami, którzy na co dzień zajmują się tematyką nowotworową. Cele są dwa: szerzenie wiedzy na temat profilaktyki onkologicznej oraz przełamywanie społecznego tabu związanego z rakiem.

Ta kampania to jedno z działań inicjowanych w ramach Misji Rak. Misje UE są inicjatywami na rzecz badań i innowacji, skupiającymi się na rozwiązywaniu głównych wyzwań społecznych, z jakimi mierzy się Europa. Jednym z nich jest właśnie walka z nowotworami.

Badania finansowane w ramach Misji Rak — w szczególności z programu ramowego Horyzont Europa — mają na celu lepsze zrozumienie nowotworów i ich przyczyn, unowocześnienie diagnostyki i leczenia dzięki opracowaniu skuteczniejszych badań przesiewowych, a także poprawę jakości życia pacjentów w trakcie oraz po leczeniu. Inne realizowane inicjatywy obejmują m.in.: utworzenie Europejskiego Centrum Cyfrowego dla Pacjentów z Nowotworami, europejskiej platformy danych UNCAN.eu oraz budowę infrastruktur onkologicznych w państwach członkowskich.

W ramach kampanii informacyjnej w maju i na początku czerwca autobus Misji Rak objeżdżał Litwę. Następnie przyjechał do Polski i już odwiedził Katowice oraz Gdynię. W dniach 12-14.07 odwiedzi Grunwald, a potem jeszcze Wrocław (19-20.07) i Lublin (25-28.07) — jako jeden z uczestników imprez i wydarzeń kulturowych organizowanych w tych miastach. Kampania skierowana jest do wszystkich Polaków w czterech grupach wiekowych: 6-17, 18-39, 40-59 oraz osób 60+. Z Polski uda się w trasę po Rumunii.

Najwyższa pora!

Pora — by stawić czoła naszym lękom i dowiedzieć się więcej na temat nowotworów! Zwłaszcza, że w całej Unii Europejskiej nowotwory wykrywa się u 2,7 mln osób rocznie, a 1,3 mln osób umiera. Koszty leczenia pochłaniają 200 mld euro. Do ego według prognoz w 2040 r. ich liczba wzrośnie do 3,24 mln — z powodu starzenia się społeczeństw, niezdrowego stylu życia, nierównego dostępu do badań przesiewowych i opieki. By odwrócić ten trend, twórcy Misji Rak postawili sobie za cel poprawę jakości życia ponad 3 mln osób dotkniętych chorobą nowotworową do 2030 r. Będzie to możliwe dzięki wspieraniu unijnego planu walki z rakiem i przełamywaniu barier w celu zaangażowania szerokiego grona zainteresowanych stron, w tym pacjentów, oraz łączeniu różnych zasobów, które przybliżą nas do realizacji wspólnego celu skutecznego zwalczania raka.

Jednocześnie badania pokazują, że aż 40% nowotworów można zapobiec lub je wyleczyć, jeśli zostaną wykryte we wczesnym stadium. Jednak brak wiedzy na temat raka i jego leczenia sprawia, że prawdopodobieństwo zachorowania wydaje się nam przerażające. W ramach kampanii „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” Komisja Europejska zachęca społeczeństwo do zgłębienia wiedzy na temat tej choroby, jej profilaktyki oraz aktualnego postępu nauki w walce z nią, w tym badań finansowanych przez UE.

— Nowotwór może dotknąć każdego z nas, ale już sama myśl o byciu zdiagnozowanym czy posiadaniu bliskiej osoby zmagającej się z nowotworem wywołuje olbrzymi lęk. W obliczu takiego strachu często wybieramy zaprzeczenie albo bierność. Nie chcemy dowiadywać się więcej, odkładamy badania na później, udajemy, że ryzyko nie istnieje. Nadszedł czas, aby stawić czoła tym obawom. To ważne zarówno dla nas samych, jak i dla naszych rodzin czy przyjaciół. Pozytywna diagnoza nie jest dziś wyrokiem śmierci, ale im szybciej rak zostanie wykryty, tym większa szansa na całkowite wyzdrowienie — mówi Joanna Drake, przewodnicząca europejskiej Misji Rak.

Kampania pod hasłem: „Spójrz, Polsko! Miej baczne oko na raka!” koncentruje się na zachęcaniu Polaków do spojrzenia na tę chorobę z innych perspektyw:
Jakie są dostępne rozwiązania, metody diagnostyki oraz leczenia do walki z rakiem, którymi dysponuje współczesna medycyna.
Jakie są badania prowadzone na ten temat (aby zrozumieć, jak dobrze jesteśmy przygotowani do walki z nowotworami).
Na czym polega profilaktyka raka oraz jakie badania przesiewowe warto wykonywać.
Trzy główne powody, przez które coraz więcej Europejczyków słyszy diagnozę „nowotwór”, to: 1) starzenie się społeczeństwa, 2) niezdrowy styl życia oraz 3) nierówny dostęp do badań i opieki medycznej. Jednym z celów kampanii jest kierowanie informacji na temat raka także do osób wykluczonych — zarówno pod względem geograficznym, jak i cyfrowym.

Ważne badania

Misja ma sprawić, że nowe badania i innowacje przełożą się na konkretne rozwiązania, które poprawią profilaktykę i leczenie nowotworów. Badania finansowane w ramach Misji przyczynią się do lepszego zrozumienia nowotworów i ich przyczyn dzięki udoskonaleniu badań naukowych i szybszemu wykorzystywaniu ich wyników w opiece zdrowotnej, co pozwoli zapobiec 40% nowych przypadków nowotworów. Poprawią diagnostykę i leczenie dzięki opracowaniu bardziej skutecznych metod badań przesiewowych i terapii zwiększających całkowity czas przeżycia. Ale poprawią jakość życia pacjentów w trakcie leczenia i po jego zakończeniu dzięki wdrażaniu programów monitorowania, dostarczając przy tym rozwiązań dla problemu fizycznych i psychospołecznych skutków ubocznych. Przy czym szczególną wagę przykładają do nowotworów dzieci oraz nowotworów rzadkich, które są trudne do wyleczenia, zwalczając jednocześnie nierówności w dostępie do opieki.

Specjaliści i duże imprezy

Autobus, który właśnie jedzie przez Polskę, wyposażony jest w specjalne pomieszczenie przeznaczone do rozmów ze specjalistami. W ramach każdego przystanku organizowane będą również sesje pytań i odpowiedzi, podczas których personel medyczny, eksperci oraz pacjenci onkologiczni podzielą się swoją wiedzą i wskazówkami. Nie zabraknie także materiałów edukacyjnych oraz atrakcji, takich jak fotobudka czy kącik z grami dla najmłodszych.

Promowane treści powinny pomóc Polakom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących ich stylu życia, diety, codziennych nawyków oraz regularnego badania się.

Europejskie Misje

Misje UE wykraczają poza konwencjonalne projekty badawcze i innowacyjne. Są to dynamicznie rozwijane inicjatywy, których celem jest sprostanie najtrudniejszym wyzwaniom, przed jakimi staje Europa. Jest zatem Misja neutralnych klimatycznie i inteligentnych miast; Misja zdrowych oceanów; Misja zdrowej gleby i żywności; Misja adaptacji do zmiany klimatu. I jest Misja Rak. Skąd pomysł na misję w sprawie raka? Ponieważ rak dotyka nas wszystkich, tworząc efekt domina, i obciąża całe rodziny, społeczeństwa i gospodarki.
Oprac. mmb