Młodzi mieszkańcy Warmii i Mazur są już gotowi do wejścia na rynek pracy?

2024-05-26 20:30:27(ost. akt: 2024-05-24 15:53:35)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do artykułu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do artykułu

Autor zdjęcia: pixabay.com

35 proc. ludzi w wieku 18-24 lata uważa, że ma wystarczające doświadczenie do wejścia na rynek pracy - wynika z badania serwisu Pracuj.pl. Większość przedstawicieli pokolenia "Z" wskazuje, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności.
W opublikowanym badaniu zaznaczono, że 66 proc. przedstawicieli pokolenia "Z" deklaruje, że ich aspiracje zawodowe są związane z osobistymi pasjami i hobby.

— To nie oznacza jednak, że na rynek pracy wkraczają z dużym entuzjazmem .... raczej z obawami. Zaledwie 35 proc. respondentów w wieku 18-24 lat czuje się odpowiednio przygotowanymi do wejścia na rynek pracy — poinformowano w informacji.

Większość (64 proc.) przedstawicieli pokolenia "Z" uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Z tą tezą zgadza się 62 proc. badanych w wieku 25-34 lata. W informacji zaznaczono, że to nie zdejmuje jednak z systemu edukacji konieczności przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy.

Jak podano, tylko 35 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że szkoły zawodowe i technika w Polsce skutecznie dostarczają wiedzy przydatnej na rynku pracy. W kontekście liceów, 16 proc. badanych wskazało, że dostarczają one jakiejkolwiek wiedzy przydatnej na rynku pracy.

— Nie najlepiej wyglądają także wyniki dotyczące uczelni wyższych – tylko 23 proc. młodych badanych zgadza się z tym, że oferują one odpowiednie przygotowanie do wejścia na rynek pracy. Jednocześnie 24 proc. badanych wskazuje, że wykształcenie wyższe jest konieczne do osiągnięcia sukcesu zawodowego — podano.

Jak wskazuje najnowsze badanie, zaledwie 35 proc. respondentów w wieku 18-24 lata deklaruje, że czują się odpowiednio przygotowani do wejścia na rynek pracy. Takie deklaracje - jak oceniono - mogą odzwierciedlać luki w edukacji lub brak doświadczenia praktycznego. Dodano, że wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wzrasta do 42 proc., co sugeruje, że nabywane w pierwszych latach na rynku doświadczenie zawodowe i dalsze kształcenie w miejscach pracy przyczyniają się do wzrostu poczucia gotowości do wykonywania zawodowych obowiązków.

— Niemniej jednak, oba wskaźniki wskazują na znaczącą część populacji odczuwającą brak przygotowania, co podkreśla potrzebę systemowego wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności praktycznych i adaptacyjnych, aby lepiej wyposażyć młodych ludzi na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy — podkreślono w informacji.

Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl Jolanta Lewandowska-Bitkowska zwróciła uwagę, że wymagania pracodawców dotyczące wykształcenia i umiejętności różnią się zależności od specjalizacji.

— W zawodach regulowanych, takich jak prawo czy medycyna, formalne wykształcenie jest niezbędne i ściśle określone przez normy prawne i standardy zawodowe. Z drugiej jednak strony, istnieje wiele specjalizacji, w których kluczowe znaczenie ma praktyczne doświadczenie czy konkretny zestaw umiejętności — wskazała.

— Natomiast w takich dziedzinach jak np. marketing czy grafika rekrutrzy często przywiązują większą wagę do portfolio oraz znajomości specyficznych narzędzi i technologii niż do formalnego wykształcenia —dodała.

— Rzeczywiście na rynku pracy nie funkcjonuje już myślenie, że kandydat bez dyplomu nie ma szans na zatrudnienie. Młodzi nie tylko mają w tym zakresie rację, ale jednocześnie ich podejście będzie kształtować rzeczywistość rynku pracy jutra — skomentowała Lewandowska-Bitkowska.

Z kolei ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl Konstancja Zyzik dodała, że rolą pracodawców jest przygotowanie młodych pracowników do pierwszych dni pracy, a także wykorzystanie naturalnych talentów, które w jej ocenie mogą być równie wartościowe co formalne kwalifikacje.

— Kluczowe jest, aby pracodawcy oferowali nowym pracownikom odpowiednie programy wdrożeniowe, które nie tylko ułatwią im szybsze przystosowanie się do specyfik działalności firmy, ale również przyczynią się do ich długoterminowego rozwoju i retencji w organizacji — wskazała Zyzik.

Badanie „Pokolenie Z w pracy” zostało przeprowadzone w marcu br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 721 Polaków w wieku 18–34 lata. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.

(PAP)