Tramwaje kursują już ulicą Kasprzaka

2024-03-05 14:47:29(ost. akt: 2024-03-05 15:00:41)

Autor zdjęcia: Ewelina Lach (UM Warszawa)

We wtorkowy poranek pierwsi pasażerowie mogli wsiąść do tramwajów jeżdżacych nową trasą zbudowaną na ulicy Kasprzaka. Inwestycję udało się zakończyć trzy tygodnie przez zaplanowym terminem. Mieszkańców Woli dodatkowo powinna ucieszyć informacja, że od 25 marca ruch tramwajowy ma zostać przywrócony na ulicy Wolskiej.
We wtorkowy poranek pierwsi pasażerowie mogli wsiąść do tramwajów jeżdżacych nową trasą zbudowaną na ulicy Kasprzaka. Inwestycję udało się zakończyć trzy tygodnie przez zaplanowym terminem. Mieszkańców Woli dodatkowo powinna ucieszyć informacja, że od 25 marca ruch tramwajowy ma zostać przywrócony na ulicy Wolskiej.

Nowa trasa oddana do użytku we wtorek 5 marca to około trzy i pół kilometra torów tramwajowych oraz trzy pary nowych przystanków. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy będą mogli szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie możliwa jest przesiadka do pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa.

Podczas budowy między ulicami Wolską a Skierniewicką powstały nowe tory na długości około 2,3 km. Istniejące wcześniej torowisko na Wolskiej i na Kasprzaka o długości ok. 1,2 km zostało przełożone do wykopu. Nowe przystanki, z których mogą korzystać pasażerowie, zostały usytuowane: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie przystosowane zostały do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów, w tym także przystanek zlokalizowany w wykopie czyli Reduta Wolska.

- Dokładnie dwa lata temu rozpoczynaliśmy tę inwestycję, a dzisiaj tramwaj na Kasprzaka już kursuje. Mogłem się o tym sam przekonać, jadąc rano tu - na Wolę - "dziesiątką". Nowa trasa bardzo ułatwi życie wszystkim mieszkankom i mieszkańcom Odolan oraz okolic ulicy Jana Kazimierza. Przyśpieszy też możliwość dostania się z Bemowa do centrum miasta - powiedział podczas otwarcia nowej trasy prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Nie tylko zielone torowiska

Dzięki nowej trasie tramwajowej na Woli przybędzie także sporo zieleni. Na skraju torowiska oraz parku Powstańców Warszawy powstał podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew. Przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż ulicy Wolskiej znalazło się miejsce dla krzewów, traw ozdobnych i bylin. Nasadzenia drzew zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż ulic Wolskiej i Kasprzaka oraz w obrębie zakończonej właśnie inwestycji. Same torowiska na ulicy Kasprzaka, podobnie jak te na Grochowskiej, obsadzono rozchodnikiem a łączna długość pokrytych zielenią torowisk to dwa i pół kilometra.

Co ciekawe, obecnie wszystkie strome tereny zielone wzdłuż trasy tramwajowej przykrywają szare płachty materiału - zrobione z recyklingu biodegradowalne maty, w których "zaszyte są" nasiona roślin. Już za parę tygodni wyrosną na nich łąki kwietne.

Linie kursujące ulicą Kasprzaka

Na nowej trasie jeżdżą tramwaje linii 10, 11, 26 i 27. Planowana częstotliwość w rozkładach Tramwajów Warszawskich to osiem minut w godzinach szczytu i dwanaście poza nim. Linia 11 zaplanowana została jako tzw. szczytowa i jej tramwaje kursują w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą kursować do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie, między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka, pozostały autobusy linii zastępczej Z26, a tramwaje linii 73 i 76 przestają kursować.

W drugim etapie kończenia inwestycji czyli od 25 marca, tramwaje powrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach, a przebieg trasy linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27, bo tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Od 25 marca przestaną kursować autobusy linii Z26.

Z dokładnymi trasami wszystkich tych linii można zapoznać się na stronie WTP www.wtp.waw.pl.

Za budowę linii tramwajowej na Kasprzaka odpowiedzialna była firma Strabag, a inwestycja kosztowała 205,4 mln zł.

Więcej szczegółów dotyczących nowej trasy warszawskich tramwajów można odnaleźć na stronie tramwajnakasprzaka.pl.


Piotr Wojtowicz/um.warszawa.pl