Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie z wyjątkową nagrodą
2024-01-25 17:45:06(ost. akt: 2024-01-25 15:23:04)
Do udziału w 48. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, będących finałem 9. Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa”, Komisja Artystyczna nominowała sześć spektakli inicjujących dialog z klasyczną literaturą - poinformował PAP dział komunikacji Instytutu Teatralnego.
— Znajdują się wśród nich zarówno inscenizacje dzieł Wyspiańskiego, jak i dwudziestowiecznych autorów. Wybrane spektakle pochodzą z teatrów w Krakowie, Sopocie, Olsztynie, Warszawie, Gnieźnie i Gdańsku" —czytamy w przesłanej informacji.
Jak wyjaśniono, "podczas festiwalu 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne, który odbędzie się na przełomie maja i czerwca, o główne nagrody konkursu - m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego - będą rywalizować następujące spektakle: "Chłopi" wg Władysława Reymonta w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie, "Gołoledź" Jeremiego Przybory (słowa) i Jerzego Wasowskiego (muzyka) w reż. Piotra Kosewskiego ze Stowarzyszenia Teatr Nieduży w Sopocie, "Miłość czysta u kąpieli morskich" Cypriana Kamila Norwida w reż. Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, "Przygody Koziołka Matołka" wg Kornela Makuszyńskiego w reż. Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, "Sędziowie" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, oraz "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku".
Spektakle nominowane do udziału w festiwalu wybrała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Artur Duda, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Wakar i Anna Wakulik.
Komisja postanowiła dodatkowo wyróżnić kilka spektakli. Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego w wysokości 30 tys. zł "za najciekawsze odkrycie repertuarowe" przyznano Teatrowi im. Stefana Jaracza w Olsztynie za spektakl "Miłość czysta u kąpieli morskich" Cypriana Kamila Norwida w reż. Zbigniewa Brzozy. Nagroda Specjalna, ufundowana przez Instytut Teatralny w Warszawie i Fundację Rodu Szeptyckich "za najciekawsze wystawienie utworu Aleksandra Fredry (w związku z ustanowieniem roku 2023 Rokiem Aleksandra Fredry)" w wysokości 14 tys. zł została przyznana Białostockiemu Teatrowi Lalek za spektakl "Zemsta" w reż. Pawła Aignera.
Komisja Artystyczna zdecydowała także o przyznaniu czterech nagród specjalnych twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu. Ich laureatami zostali: Rafał Gąsowski za rolę w "Wyzwoleniu" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Piotra Tomaszuka z Teatru Wierszalin w Supraślu, Jan Marek Kamiński za reżyserię spektaklu "W małym dworku" Stanisława Ignacego Witkiewicza z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, Maria Wojtyszko za adaptację sceniczną "Komediantki" wg Władysława Reymonta w reż. Anity Sokołowskiej z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, oraz Mariusz Saniternik za rolę Księdza Bernarda w "Rozmowach z diabłem. Wielkim kazaniu księdza Bernarda" Leszka Kołakowskiego w reż. Krzysztofa Jasińskiego z Teatru Logos w Łodzi.
— Ponadto Komisja Artystyczna pragnie wyróżnić psa Sójkę za rolę psa Łapy w spektaklu "Chłopi" z Teatru Ludowego w Krakowie — czytamy w informacji.
Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego głównym celem jest "wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą posiadającą potencjał sceniczny i mogącą stać się przedmiotem twórczej reinterpretacji i dialogu z dzisiejszymi odbiorcami".
— Konkurs wyrasta z przekonania, że polska literatura dramatyczna to prawdziwa skarbnica czekająca na kolejną falę odkryć, którą chcemy wzbudzić, przez zachęcanie do repertuarowych odkryć i sięgania po teksty rzadko, lub wręcz nigdy niewystawiane — napisano.
— Organizatorom Konkursu zależy na zainicjowaniu dialogu z klasyką prowadzonego z pozycji dzisiejszych, ale z uwagą wsłuchującego się w głosy brzmiące w dawnym dramacie — podkreślono w przesłanej informacji.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez