Olsztyn nie będzie już witał podróżnych peerelowskim straszydłem. Nowy dworzec rośnie jak na drożdżach [GALERIA]

2024-01-02 14:59:44(ost. akt: 2024-01-02 14:48:45)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Trwa budowa nowego budynku dworca głównego w Olsztynie, czyli jednej z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w województwie warmińsko-mazurskim. Stary gmach od wielu lat znajdował się w bardzo złym stanie, więc koniecznym było stworzenie go od podstaw. Zobacz na jakim etapie znajduje się budowa nowej wizytówki Olsztyna.
Aktualnie trwające prace nad kształtem nowego budynku dworca głównego w Olsztynie nie są czymś nowym. Pierwszy dworzec w stolicy Warmii i Mazur został wybudowany w 1872 r. Tuż po wojnie, bo w 1945 r. dworzec został wyremontowany, a w latach 1969-1971 trwała modernizacja budynku, która doprowadziła obiekt do stanu, jaki znaliśmy przed niedawnym wyburzeniem.

Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie w żadnym stopniu nie będzie nawiązywał do legendarnego PRL-owskiego "kloca". Obiekt będzie miał trzy kondygnacje - jedną podziemna i dwie nadziemne. Budynek ma zostać zbudowany na planie trapezu i kształtem ma przypominać żagiel, co oczywiście jest odwołaniem do największej "perełki" regionu, czyli licznych jezior.

Fot. Zbigniew Woźniak


Cała elewacja frontowa budynku będzie ozdobiona wielkoformatowym zegarem oraz dobrze wszystkim znanym neonem "Dworzec Główny", który został przeniesiony z poprzedniej konstrukcji.

Elewacja będzie miała długość 73 m, szerokość - 29 m, a wysokość 12m w najwyższym punkcie. Cała budowla będzie przykryta dachem pokrytym 1300 panelami fotowoltaicznymi.

Fot. Zbigniew Woźniak

Dla przyjezdnych dostępne będą cztery perony, z których część jest już oddana do użytku. Od sierpnia 2023 roku podróżni mogą korzystać z peronów 3 i 4. Słynne wiaty, które znajdowały się na peronach powrócą na nie, lecz decyzją konserwatora zabytków zostaną oczyszczone, odrestaurowane i pomalowane na odpowiedni kolor, który podkreśli walory historyczne Olsztyna.

Po zakończeniu inwestycji wiaty powrócą na peron 2, 3 i 4, natomiast w miejsce wiaty z peronu pierwszego powstanie nowa stalowa konstrukcja o długości aż 136 m. Pierwszy peron będzie długi na 511 m, co uczyni go najdłuższym peronem. Natomiast najkrótszy będzie peron 4 (301 m).

Fot. Zbigniew Woźniak

Zupełną nowością będzie podziemny tunel łączący dworzec z Zatorzem, od ul. Marii Zientary-Malewskiej. Długość przejścia będzie wynosić aż 140 metrów i będzie składać się z 10 segmentów. Tunel będzie szeroki na 5,64 m i wysoki na 2,40-3,10 m. Powstanie przejścia będzie bez cienia wątpliwości prawdziwym ułatwieniem dla mieszkańców Zatorza, którzy nie będą musieli iść na pociąg przez wiadukt przy rondzie Bema.

Fot. Zbigniew Woźniak

Inwestycja realizowana jest ze współudziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Projekt powstaje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a jego całościowa kwota wynosi ponad pół miliarda złotych.

Według zapewnień Bartłomieja Sarny z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowoczesny i zmodernizowany dworzec główny ma zostać oddany do użytku w pierwszych miesiącach 2024 roku.


Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. dobryolsztyn #3113325 23 sty 2024 10:23

    Szkoda, że władze miasta Olsztyna nie zaprojektowały linii tramwajowej tak aby tramwaje wjeżdżały na pierwszy peron dworca kolejowego ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Koko #3112966 4 sty 2024 11:11

    Notka na temat historii olsztyńskiego dworca jest zupełnie niezgodna z prawdą. To nie dworzec z 1945 roku wyburzono ostatnio lecz zupełnie nowy i bardzo nowoczesny na tamte czasy dworzec wybudowany na początku lat 70.

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  3. stelios #3112949 3 sty 2024 16:25

    Podnieta dziennikarza, że rośnie dworzec jak na drożdżach jest miernym tytułem na poziomie brukowca typu fakt. Dworzec przypomina nieco większy dyskont tpu biedra. lidl w większym miescie. Tu może być 2-gą dekadą. Dodać gdzie największy błąd autora - nie będzie straszył PRL-owskim straszydłem. A ten blok z PKS znika? Nie. Pewnie autor nie korzystał z dworca i mijał straszydła. Zajmij się pan składaniem długopisów niż się pocić nad poranieniem tych samych bzdur co jakiś czas. Komentarza ta gazetka niedzielna i tak nie wypuści.

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  4. inoc #3112922 2 sty 2024 20:38

    no dobrze a co z biorowcem obok powstajacego nowego dworca ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (24) odpowiedz na ten komentarz