Do północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit coraz bliżej

2020-06-03 17:03:01(ost. akt: 2020-06-03 19:08:47)

Autor zdjęcia: GDDKiA w Olsztynie

Rusza przetarg na dokumentację projektową dla północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit.
GDDKiA w Olsztynie ogłosiła 3 czerwca przetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit. Umowę z wykonawcą drogowcy planują podpisać w III kwartale 2020 roku.

Na tym etapie dokonane zostaną analizy co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie, w korytarzu wybranym na podstawie studium korytarzowego.

Zakres inwestycji będzie obejmował:
a. budowę obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51
w korytarzu zachodnim

- początek obwodnicy w km około 76+927 istniejącej drogi krajowej nr 51 (koniec obwodnicy Spręcowa), koniec obwodnicy pomiędzy km około 129+327 drogi krajowej nr 16 a rondem Olsztyn Zachód na drodze krajowej nr 16

lub w korytarzu wschodnim
- początek obwodnicy w km około 76+927 istniejącej drogi krajowej nr 51 (koniec obwodnicy Spręcowa), koniec obwodnicy pomiędzy km około 3+901 istniejącej drogi krajowej nr 16c (planowany węzeł Wójtowo) a km około 7+884 drogi krajowej nr 16c (planowany węzeł Łęgajny);

b. budowę obwodnicy Dywit od węzła drogowego na projektowanej obwodnicy Olsztyna (w korytarzu zachodnim lub wschodnim), do granicy administracyjnej Olsztyna w km około 83+184 istniejącej drogi krajowej nr 51;

c. budowę odcinka drogi o długości około 3 km na terenie Olsztyna, tj. od granicy administracyjnej miasta w km około 83+184 do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania.

Zadaniem wykonawcy będzie również poinformowanie lokalnej społeczności oraz wszystkich zainteresowanych (np. organizacji ekologicznych) o planowanym przedsięwzięciu oraz zebranie opinii na temat proponowanych rozwiązań. Zostaną przeprowadzone spotkania informacyjne na obszarze każdej gminy, przez tereny której przechodzą analizowane warianty trasy, na każdym z etapów przygotowania przedmiotowej inwestycji.

Cel inwestycji
Dzięki powstaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Olsztynie i Dywitach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16. Dzięki inwestycji całość ruchu dalekobieżnego i tranzytowego będzie mogła zostać wyprowadzona z Olsztyna. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 980 mln zł, a długość ok. 20 km. Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, a sama jego realizacja w latach 2026-30.

Program budowy 100 obwodnic
Budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit to kolejne w województwie warmińsko-mazurskim zadanie realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic, przygotowanego na lata 2020-2030. W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
źródło: GDDKiA w Olsztynie

Obwodnica: pomiędzy ludźmi i przyrodą: KLIKNIJ TUTAJ


Obrazek w tresci

Komentarze (21) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. misza #2930473 | 88.156.*.* 7 cze 2020 15:55

    Niech budują,żeby te dziury bokiem objechać.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Ed #2929616 | 188.147.*.* 5 cze 2020 10:51

    Wariant północno wschodni będzie za drogi. Jakiś czas temu gmina przekształciła na działki budowlane teren w Zalbkach o pow ok 32 ha. Wywłaszczenie właścicieli tych działek będzie za drogie (jest ich tam ok 60). Ten teren jest naturalny dla przebiegu obwodnicy i pokrywa się ze starymi planami które kiedyś Dywity zablokowały. Przekształcenie nastąpiło właśnie po zablokowaniu poprzedniego wariantu i wygaśnięciu poprzedniej decyzji środowiskowej - tu należy szukać przyczyn niepowodzenia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. A #2929526 | 81.190.*.* 5 cze 2020 08:45

    A obwodnica mogła już być a jeszcze 10 lat czekania no ale teraz władze Dywit chcą obwodnicę bo wcześniej nie chcieli. Obudzili się bo zobaczyli ,że jednak potrzebna. Nie wiem czy rządzący ci sami teraz co wcześniej ale tak to jest jak rządzący blokowali a teraz chcą obwodnicę.

    odpowiedz na ten komentarz

  4. To nie ma sensu #2929282 | 188.147.*.* 4 cze 2020 15:30

    Dywity i tak to oprotestują.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Wariant północno-wschodni #2929205 | 213.73.*.* 4 cze 2020 12:12

      Tylko wariant północno-wschodni ma sens. Objęcie zasięgiem obwodnicy przemysłowych terenów Tracka i komunikacji większych miejscowości w tamtym rejonie jest uzasadnieniem. Mieszka i pracuje tam dużo ludzi. Nie ma terenów cennych przyrodniczo.

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (21)