Niedziela, 15 grudnia 2019. Imieniny Celiny, Ireneusza, Niny

Nie kończy się batalia w sprawie S16 [ZDJĘCIA]

2019-11-20 15:38:08 (ost. akt: 2019-11-21 11:37:27)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Większość gmin opowiada się za budową, ale są też tacy, którzy wskazują błędy. W środę w Olsztynie swój sprzeciw w formie petycji i własne propozycje zgłosili mieszkańcy ziemi mrągowskiej i ryńskiej.

Przed olsztyńską siedzibą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zebrali się przedstawiciele dwóch komitetów: Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej i Ochrony Ziemi Ryńskiej. Wspólnie złożyli w GDDKiA 10 tys. podpisów przeciwko wariantowi C drogi ekspresowej S16. Chcą wykluczenia wariantu z dalszych analiz.

Jak czytamy w uzasadnieniu: „Wariant ten według szacunków i analiz GDDKiA już w roku 2012 był droższy od innych rozpatrywanych o 360 mln zł. W 2013 roku GDDKiA wyliczyło różnicę na 442 mln zł. Wyliczenia uwzględniające dzisiejsze koszty budownictwa drogowego zależnie od metod szacunku i zastosowanych technologii pokazują różnicę w wysokości 1 miliarda, a nawet 2 miliardów zł”.

Dlatego mieszkańcy tamtych terenów pytają, co się zmieniło, że wariant znowu jest brany pod uwagę. — Wariant C ma być prowadzony między dwiema drogami krajowymi. To nie budzi zastrzeżeń? Nie ma tam żadnej infrastruktury. Te tereny zasługują na to, żebyśmy je chronili — podkreślała Dorota Jadach z Komitetu Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej. — Nie mówimy, żeby w ogóle nie było drogi, ale trzeba ją zrobić z głową.

Zobacz także: Większość samorządów za "16" Większość samorządów za "16" Budowa drogi S16 budzi kontrowersje. Jednak, jak wskazali wczoraj (07.08) działacze PiS, aż siedemnaście mazurskich samorządów jest za budową drogi. Paweł...
— Mamy podpisy przedsiębiorców z gminy Ryn. Żaden przedsiębiorca nie zgadza się na taki wariant. Złożymy więc 10 tys. podpisów, które trafią do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad — mówił Jarosław Kociałkowski z Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej.

Dlaczego w ogóle się sprzeciwiają? — Przede wszystkim jest to wariant najdroższy. Przecina więcej jezior, jest dłuższy. Tam są polany, miejsca, gdzie mieszkają i wypoczywają ludzie. Do tego nie ma żadnej infrastruktury. Nie rozumiemy, czemu nie bierze się pod uwagę wyprowadzenia transportu ciężarowego poza krainę Wielkich Jezior Mazurskich — nie ukrywał Jarosław Kociałkowski. — Droga tysięcy tirów nie powinna być u nas.

Czy zatem mieszkańców zadowoliłyby pozostałe warianty? — Nie będziemy zadowoleni również z wariantów A i B, bo droga tranzytowa nie powinna być w ogóle brana pod uwagę przez krainę Wielkich Jezior Mazurskich — podkreślił Kociałkowski.

Mieszkańcy podkreślają jednak:
— Jesteśmy za budową dróg, modernizacją DK16 w odpowiednim wydaniu, które spełniałoby oczekiwania mieszkańców Warmii i Mazur, takim które dobrze połączy Olsztyn z Ełkiem i wschodnimi krańcami województwa. Ale to nie znaczy, że mamy budować autostradę przez najbardziej wrażliwe ekologicznie rejony Polski — mówił pan Ryszard, mieszkaniec Mrągowa. — Dlatego proponujemy modernizację DK16 w wariancie obywatelskim, który dołączamy do petycji. Wariant obywatelski został stworzony przez najbardziej doświadczonego drogowca Warmii i Mazur Krzysztofa Połukorda. Zaproponował modernizację DK16 w aktualnym przebiegu przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej, kolejowej, najmniej ingerującą w środowisko. Oprócz tego, jeśli jest taka konieczność, aby budować tranzyt między Europą wschodnią i zachodnią, to przedstawiamy inną propozycję — inicjatywę czterech starostw i ponad 20 gmin z naszego regionu, czyli drogę Via Masuria, która mogłaby się stać obwodnicą Wielkich Jezior Mazurskich. I mogłaby prowadzić przez Olsztyn, Biskupiec, Szczytno, lotnisko Szymany, omijając bagna biebrzańskie, aż do S8. Osią idei jest obwodnica, ale też pobudzenie ekonomiczne południowych Mazur oraz połączenie lotniska w Szymanach z resztą kraju.

Poza tym pan Ryszard podkreślił: — Nie jesteśmy przeciwni drogom, nie jesteśmy ekologicznymi oszołomami, nie jesteśmy za skansenem i zaściankiem a za rozwojem gospodarczym, modernizacją dróg, ale nie możemy niszczyć dziedzictwa narodowego, które mamy obowiązek zatrzymać.


Po złożeniu podpisów w siedzibie GDDKiA do protestujących wyszedł dyrektor oddziału Mirosław Nicewicz:
— Każda propozycja i wniosek, jak wielokrotnie akcentowaliśmy, jest wnikliwie analizowana. Ale proszę pamiętać, że działamy w oparciu o obowiązujące akty prawne, które mówią np. o tym, jakiej klasy ma to być droga — przypomniał. — To właściwy czas na rozpatrzenie wszelkich pomysłów, ale pamiętajmy, że dyskusje o przebiegu trwają już wiele lat. W międzyczasie pojawiły się opinie inne, niż te, które państwo składacie. Musimy to wszystko wyważyć. Mam nadzieję, że w połowie przyszłego roku poznamy ostateczną decyzję, która wskaże najwłaściwszy wariant.

Budowie drogi ekspresowej S16 przeciwna jest też gmina Mrągowo.

— Przedstawione warianty są nie do przyjęcia ze względu na nieodwracalne szkody, jakie powstaną w krajobrazie gminy przy realizacji inwestycji — napisał jakiś czas temu do GDDKiA Piotr Piercewicz, wójt gminy Mrągowo.

Zobacz także: Jak będzie przebiegała S16 przez Wielkie Jeziora Mazurskie? Znamy trzy warianty! [MAPA] Jak będzie przebiegała S16 przez Wielkie Jeziora Mazurskie? Znamy trzy warianty! [MAPA] Droga numer 16 to najważniejszy szlak komunikacyjny w naszym regionie, łączący zachodnią i wschodnią część województwa. Już niebawem powstanie kolejne...
Według gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej drogę tranzytową można poprowadzić z pominięciem najcenniejszych terenów Mazur przez północny obszar województwa w kierunku na Kętrzyn i Węgorzewo.

— Pracujemy nad wnioskiem o decyzję środowiskową, która po wydaniu przez RDOŚ pozwoli nam ustalić wariant przebiegu. Uwzględniamy czynniki społeczne ekonomiczne i środowiskowe. Uwagi mieszkańców Warmii i Mazur są przez nas analizowane — zapewnia Paweł Czemiel, wojewódzki radny PiS i doradca ministra infrastruktury. — Procedowanie decyzji przez RDOŚ to 1,5 roku. Chcemy w 2022 roku ogłosić przetargi na odcinki pomiędzy Mrągowem a Ełkiem tak, aby oddać trasę na przełomie 2025/2026 roku. Jesteśmy zdeterminowani jako rząd, aby wybudować tę drogę po wielu latach dyskusji nad przeszło 40 wariantami.

PJ

Chcecie żyć w kurnych chatach?

Żyjemy w cennej przyrodniczo części Polski. To oczywiste. Tak samo jak i to, że powinniśmy dbać o przyrodę. To jednak nie znaczy, że mamy stać się jakimś dziwacznym skansenem, a ochrona  żabek (przy cały szacunku dla ich jestestwa) nie może być jednak ważniejsza od naszych, ludzkich potrzeb.
Budowa nowej szesnastki na odcinku pomiędzy Mrągowem a Ełkiem budzi emocje i dyskusje. I bardzo dobrze. Bo musimy wybrać jeden z trzech wariantów tej drogi. O tym powinniśmy dyskutować, ale już nie o tym, czy ta droga ma u nas być. To powinno być poza dyskusją, bo nowa szesnastka, tak jak np. przekop Mierzei to dla nas inwestycja strategiczna.

Chyba że rzeczywiście chcemy być skansenem. Ale wtedy to już konsekwentnie: Nie budujemy szesnastki, ale wtedy stwórzmy Mazurski Park Narodowy ze wszystkimi tego konsekwencjami. Czy ci, którzy burzą się na budowę nowej szesnastki są na to gotowi? Nie sądzę.

Za kilka lat będziemy mieli nową szesnastkę na odcinku Borki-Mrągowo. Drogowcy przestrzegają, że jeżeli nie powstanie jej przedłużenie do Ełku, to w ten sposób stworzy się lejek z olbrzymimi korkami, a próby zwiększania przepustowości istniejących dróg przyniosą większe szkody dla środowiska niż budowa nowej szesnastki. Najgorsza sytuacja będzie wtedy w miastach takich jak Mikołajki, Orzysz, Pisz, Giżycko i... Ryn.
Igor Hrywna
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (50) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. rlm #2835642 | 83.9.*.* wczoraj, 19:58

    https://zapodaj.net/10eca375e3e90.jpg.ht ml

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. wacek #2831781 | 94.40.*.* 8 gru 2019 13:18

    Igor Hrywna ty kanalio

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. RRR #2827204 | 37.47.*.* 30 lis 2019 10:48

    Nie dla wszystkich S 16 A,B,C...Z przez srodek Mazur.

    Ocena komentarza: warty uwagi (23) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Hrabia vonwast #2823012 | 80.50.*.* 23 lis 2019 10:28

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. To mieszkańcy czworaków na usługach warsawiakow.

  5. JAN #2822478 | 89.229.*.* 22 lis 2019 13:18

    Powinni oszołomy się cieszyć ale do oszołomów nie dociera, więkrzość jest za budować i nikogo się nie pytać ..

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (50)